Skogsröjning

vilket pris skulle ni sätta?

18 inlägg 10165 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilket pris skulle ni sätta?

PETER.ERIKSSON24  
#126591 HEJ!
Har varit o tittat på en ungskogsröjning som jag skall röja, men att sätta pris på detta är svårt.-
så jag tänkte höra med er :P


ytan är på 2.5-3hek
stam antal 15-20 000 stam hek då räkna jag all stam från brösthöjd
höjd 5-6m
Diam 1-15cm

det jag vill veta är
PRIS? vad skulle ni sätta?
Hur många stam skall lämmnas kvar Detta är bland skog björk-gran



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

PETER.ERIKSSON24  
#126660 OKEJ INGEN SOM HAR NÅT PRIS ?

funderar på att sätta ett pris på 300kr timmen sen tillkommer moms på det..
känns svårt när det är en djungel o prissätta rättvisast är nog timlön.. stammantal medel låg ju på 15000stam-

en hård röjning behövs där ned till ca 16-1700 stam skulle jag tro...

Men nu är frågan vad skulle ni göra o sätta för pris? hur fel ligger jag i min ide!

   TS
Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

Skogshuggaren83  
#126686 Du ligger helt rätt i både pris och ide.
De priser jag känner till ligger +-10% från ditt pris.
Röja per hektar trör jag inte på, kan bli frestande att "fuska" lite om man har lagt sig fel i pris.

Användarvisningsbild

Re: vilket pris skulle ni sätta?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126787 har ingen lathund här hemma för att räkna ut priset men lär ju möjligtvis hamna kring 13-15000 kr för allt om ägaren vill att du ska ge ett fast pris.

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

Vedhuggaren  
#126897 Om objektet ligger nära väg och marken är någorlunda slät, så skulle priset ligga på ungefär 4900 kr/ha enligt min bedömning. De flesta privata markägare tycker dock att sådana priser är hutlösa...

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

PETER.ERIKSSON24  
#126929 ytan är på 4,3hekt varit där o röjt i 2 dar :oops: snittar ca 0.4 per dag känns hopplöst

iomed att det var grannen o jag är för snäll satte jag 250 tim vad är inkomst skatten på detta den skall väl jag betala?

blir inte mycket förtjänst på detta skall man dra av skatt + bränsle+arbete

   TS
Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

Johanm  
#126939 Tänkte just säga att 300 tim lät rätt billigt... Det är tråkigt att det finns en kultur att inte vilja "betala" för manuella skogstjänster.

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

Skogshuggaren83  
#126945 Det är faktiskt skamligt av vissa markägare att inte vilja betala för jobben.
Röjning är den viktigaste åtgärden för att öka värdet på sin skog. Den avkastningen på insatt kapital slår de flesta aktier.
Jag har gallringsmaskiner och kör förstagallring till 90% och den skilnaden i skött och oröjd skog är enorm från att ge ca 150 kr per fub i vinst till markägaren för röjd skog i 0,07 i medelstam,till noll eller minus i oröjd medel blir ca 0,045.
Och då är bestånden lika gamla. Man gallrar ut ca 25-40 fub/ha i normal gallring, det blir enkelt att motivera röjningskostnaden.
Du kommer att gallra ett bestånd ca 10 år tidigare om skogen skötts.

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

PETER.ERIKSSON24  
#127413 Håller på å röjer blir snart vansinnig! snittar 0.3 0.4 om dan!

4m spöet har spötoppen :surp: gått av för stammräkn. kroken på röjselen har gått av :surp:
frustrerande när man sliter o inte kommer nån vart!


ytan är på 4.3hek hållt på 37tim röjt kanske 2hekt..

   TS
Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127487 Klen tröst.... men, man måste nog börja någonstans. Du har väl lärt dig en hel del av detta, och kan använda dig av den kunskapen vid framtida prissättningar.

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

PETER.ERIKSSON24  
#127504
kl-820 skrev:Klen tröst.... men, man måste nog börja någonstans. Du har väl lärt dig en hel del av detta, och kan använda dig av den kunskapen vid framtida prissättningar.


Antar att du menar prissättning ja men vilket pris skulle du-ni sätta på sånt här jag -
har gett er en bild av vad det handlar om att 250kr tim är billigt vet jag ju

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilket pris skulle ni sätta?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127520 Vi har alla varit på såna där 0.3ha/dag-trakter, klen tröst kanske men ändå :grin:
Tur att det är ett litet objekt.
250kr/t säger ju ingenting om hektarpriset om ni inte har kommit överens om ett max-belopp.

Sen är inte 250kr/t jättelågt heller, beror ju helt på vad man har för utgifter. Jag tar 300kr/t för röjning åt privata skogsägare.

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127557 Jag tycker du ska se på det så här.... Eftersom du tar per timme så får du ju betalt även om du håller på länge per Ha. Hade varit värre om du satt ett riktigt lågt arealpris, vilket ju också kan hända.

Prissättningen på kommande objekt kan du ju jämka när du se nettot på innevarande uppdrag.

Avatar Fallback

Re: vilket pris skulle ni sätta?

sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128122 Aldrig under 300kr/h

Användarvisningsbild

Re: vilket pris skulle ni sätta?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128129 vi har en hel del sån röjning här!! :surp: utan att ha sett objektet o diametern på stammarna så skulle jag vilja rent spontant säga ca 7000:- / ha! om jag sk!ulle ge anbud på det. hade ett liknande objekt förra säsongen (12.5 ha) som ägaren fick välja på 6500:-/ha eller 280:-/tim han valde timpenning å priset hamnade på 8800:-/ha!! å då har jag ändå riktigt bra fart på grabbarna!!! (grabbarna hade accord så dom låg inte på latsidan) har svårt att tro att nån skulle göra det mycket snabbare!! höjden är värst! när höjden på stammarna närmar sig 5-6m så är det "tungt" å priset springer iväg!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).