Avverkning (slutavverkning)

Far jag gjora kalhygge?

8 inlägg 4582 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Far jag gjora kalhygge?

skogshasten  
#125558 Hej hittade en fastighet jag vill kopa kan jag hugga av allt anvanda sly och ungtrad for eget bruk och helt enkelt hyra in averknings foretag for att ta ned allt finns ett R pa kartan ar det speciella regler eller behover man bara bevara sjalva fornminnet och kann hygga runt detta?Det ar sa lite mark med att det ar bara knapt 4ha skog sa jag tycker inte det ar vart att forsoka bruka skiftet.bara 77msk/ha



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Far jag gjora kalhygge?

moonboots  
#125607 är de så lite kubik så kostar de nog betydligt mer än du får

Avatar Fallback

Re: Far jag gjora kalhygge?

33hastar  
#125622 Du måste göra en hyggesanmälan om hygget blir större än 50x50m.
Var rädd om fornminnet.

Användarvisningsbild

Re: Far jag gjora kalhygge?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125662
33hastar skrev:Du måste göra en hyggesanmälan om hygget blir större än 50x50m.
Var rädd om fornminnet.

50 x 50 m blir bara 0,25 hektar. Man får avverka dubbelt så mycket utan anmälan.

Avatar Fallback

Re: Far jag gjora kalhygge?

axwell  
#125698 Dvs 0,5 hektar/år utan anmälan.

Avatar Fallback

Re: Far jag gjora kalhygge?

skogshasten  
#125699 Ar det per ar for det skulle jag kunna tanka mig som framfart pa pappas vastmanlands gard,

   TS
Avatar Fallback

Re: Far jag gjora kalhygge?

svesse83  
#125700 Ska man slutavverka mer än 0,5 ha per år måste en avverkningsanmälan lämnas in till skogsstyrelsen. Avverkningen får då starta tidigast 6 veckor efter detta om man inte hört annat från skogsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Far jag gjora kalhygge?

skogshasten  
#125706 utmarkt! da kann jag falla och dra med hasten tills ryggen brister for jag kommer nog inte up i mer en 0,5 per ar !

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar