mån 30 maj 2011, 15:14#130411
Problemet med biodiesel produktion i Sverige är just RME(Rapeseed Methyl Ester), inte annan FAME (Fatty Acid Methyl Ester). Annan biodiesel skulle fungera bättre under vintern, men detta skulle kunna härskna snabbare, då de oljor som är bättre för kallt klimat är omättade fetter, de har ju en annan molekyluppsättning. Jag är inte helt säker på vilka oljor det är, men ett exempel som de forskas mycket om är alger, speciellt microalger. Eftersom man odlar dessa i vatten så behöver man inte ta upp åkermarker för matgrödor, utan man kan ha de inne i städer om man så vill, går även att ha dem i normala vatten drag, men detta måste godkännas av miljömyndigheter osv, de kan ha lika påverkan på marina miljön som tex vindkraftverk har på land miljön.
En annan sak som de flesta inte vet är att flampunkten är oftast annorlunda, därför behövs en liten modifiering av motorn för att de ska fungera utmärkt. Isåfall så får man bara en effekt förlust på ca 10% (jämfört med etanol som just nu ligger på ca 30%, som även skulle kunna sänkas till 15% förlust.)
En annan sak är att skapa större produktions företag av biodiesel som kan gå ihop med bilförsäljarna och ge en garanti till köparna, även garanti efter modifikationer av motorerna. Det är inte mycket som behövs, men de kom med en dålig start just pga av att det endast fanns RME på marknaden och många har haft problem med detta i Sverige.
Lite läsning om man är lite intresserad:
-Svenska:
Först kallt väder Optimerad Algae-Derived Biobränsle-Engelska:
Biodiesel Beats the ColdDiesel & Biodiesel Vehicles in Cold Weather: 3 Things to Be Aware ofFrån:
Gerhard Knothe, Fuel processing Technology, “Dependance of biodiesel fuel properties on the structure of fatty acid alkyl esters”, National Center for agricultural Utilization Research, 2005, doi: 10.1016/j.fuproc.2004.11.002"Saturated fatty compounds have significantly higher melting points than unsaturated fatty compounds and in a mixture they crystallize at higher temperature than the unsaturates. Thus biodiesel fuels derived from fats or oils with significant amounts of saturated fatty compounds will display higher cloudpoints and pourpoints."
där cloudpoint är temperaturen då bränslet börjar klumpa sig och kan stoppa igen insprutningsystemet etc och pourpoint är punkten då bränslets förmåga att röra sig som en vätska ändras.
RME har cloudpoint/pourpoint på ca 10/14 C grader.
Är inte säker på att dessa länkar fungerar för alla, men det går att få tag i om man vill, svenska universitet har tillgång tex.
Avancerad läsning om man är väldigt intresserad:
Biodiesel from oilgae, biofixation of carbon dioxide by microalgae: A solution to pollution problemsPreparation and characterization of bio-diesels from various bio-oils