Skördare

746B bråkar med matningen

4 inlägg 3082 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

746B bråkar med matningen

Supereva  
#120474 Efter en tids körning utan problem har nu matningen börjat strula.

Problemet.
Plötsligt börjar aggregatet mata långsamt framåt vid kvistning. Sämmre matningskraft också, kan inte kvista grov kvist. Matar typ 1/5 del av fullfart. Backmatning fungerar som vanligt. Märkte problem en gång häromdagen också men det försvann efter någon minut igen.

Om man hänger aggregatet fritt i luften (obelastat) utan träd i går det lika illa. Framåt sakta och man hör även hur dieseln belastas. Backar man snurrar det som tusan men ingen belastning av dieseln.

Utförd felsökning.
Skiftade kontaktdon på förstyrventilerna, samma problem, fullfart på back och skakta på fram.
Provade Justera PWM maxmatning i Dapt. Både fram och back går långsamt på låga värden typ 8000-9000.
När man sen kommer över 11000-12000 börjar back gå fortare än fram.

Trodde kanske någon chockventil till matningen som hängt sig. Plockade en på reserv aggr. och monterade på ena sidan. Ingen skillnad. Flyttade den demonterade till andra sidan, ingen skillnad.

Bytte plats på förstyrventilerna för att se om någon inte styrde ut rätt tryck, ingen skillnad.

Mätt servotrycket som låg på 38Bar, rek=35Bar.


Och nu då?

Kan bara tänka mig fel i huvudsliden. Någon som råkat ut för detta eller liknande fenomen?
Kan ett fel i någon av valsmotorerna leda till detta fenomen?
Tacksam för alla svar som kan leda mig på rätt spår.



   TS
Användarvisningsbild

Re: 746B bråkar med matningen

rocky  
#120481 Men kan du inte testa att köra ventilen manuellt? Har för mig att det går på JD oxå.

Kolla läck prov på valsarna är ju oxå en enkel åtgärd.

Avatar Fallback

Re: 746B bråkar med matningen

Supereva  
#120485 Felet funnet. Skada på dämpkolven i ena änden på huvudsliden. En liten bit av fjädern hade flisat ur och kommit i kläm. Blir ju rejäl utmattning på denna fjäder då den slår i vid varje frammatning.
Tog ut sliden i reservaggregatet och där var en fjäder brusten.
Kanske något man bör kolla typ årligen. Skall prova sänka accelerationen för att minska slaget.
DSC01202.JPG

Skadan på dämpkolven
DSC01203.JPG

Urflisad fjäder

   TS
Avatar Fallback

Re: 746B bråkar med matningen

Supereva  
#120520 Kul så länge det varade. Gick en timma sen ville inte matarvalsarna ansätta, slirade och jä-lades.
Nästintill inget ansättningstryck vid kontroll. Samma problem jag hade för nåt år sedan.

Hittade ett litet metallspån, tjockt som ett hårstrå 3mm långt, i tryckbegränsaren för högtryck matarvalsar. Kan va nåt som lösgjorts vid tidigare operationer idag eller bara slumpen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).