Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

slang?

12 inlägg 5916 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

slang?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119461 jag har funderat på o skaffa slangpress o är lite fundersam över slangar

har nån erfarenhet av Enskedes slangar? har dom bra kvalitet? dom är helt klart billigast

nån som provat swedols slangar?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: slang?

JD 2006  
#119467 Swedol har en grå/gul slang som är jäkligt hållbar :-bd

Avatar Fallback

Re: slang?

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119469 vi kör de klenare slangarna med hydroscand och 3/4" och 1" med manulli å de funka fint tyck då vi

Avatar Fallback

Re: slang?

sjohult  
#119474 jag kan rekomendera slang ifrån hydroscand. Men där emot slang ifrån swedol håller inte alls länge, varför vet jag inte men det är den erfarenheten jag har utav dom .

Användarvisningsbild

Re: slang?

minikaparen  
#119634
mrhakan skrev:vi kör de klenare slangarna med hydroscand och 3/4" och 1" med manulli å de funka fint tyck då vi

Ja Manulli extraflex är det bästa jag provat...ialla fall 1"

Avatar Fallback

Re: slang?

axwell  
#119650
minikaparen skrev:Ja Manulli extraflex är det bästa jag provat...ialla fall 1"


Men Manuli säljs väl av Swedol?

http://handla.swedol.se/images/large/manuli_logo.jpg

Användarvisningsbild

Re: slang?

Skogshuggarninorr35  
#119656 Dom slangar jag tänker på är Gate-slangarna skalfria och tål en hel del.

Avatar Fallback

Re: slang?

JD 2006  
#119680 Ja alltså Manulli är ju en Swedol slang vad jag vet också.......kan ha fel men kolla på swedol :???:

Har gateslang på minigrävaren som där funkar bra, men på skogsmaskin så bli det ju bara pyshål tycker jag.

Avatar Fallback

Re: slang?

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119683 kan tänkas att swedol säljer manulli, men han vi köper slang av tar den från umeå om inte jag missminner mig tror de heter amab där han köper den.

Användarvisningsbild

Re: slang?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119748 ingen som provat enskede?

   TS
Avatar Fallback

Re: slang?

Supereva  
#122058 Jag har använt enskedes slang några gånger för ett par år sedan, funkade bra. Körde tidigare med Swedols HP-forest och kopplingar men blev grymt besviken när måttvariationer på slang och kopplingar ledde till slanghaveri gång på gång.
Nu köper jag Manullis Rockmaster (2SN tror jag) från Amab och pressar dit Manullis kopplingar MF 2000. Har aldrig haft en koppling som lossnat eller läckt av MF 2000. Ser skitkonstig ut, inga riktiga hullingar på nippeln innuti slangen men det funkar kanon. Rockmasterslangen är lite dyrare men gummit är outslitligt så det betalar sig väldigt snabbt.
Obs! Det finns flera typer av Rockmaster också, vissa typer är jvl-t styva och har stor böjningsradie. Kolla vad ni köper.

Användarvisningsbild

Re: slang?

skogsjan695xl  
#122087 Vi kör med manuli slang och tycker det fungerar bra. Men dom kopplingarna vi har, har vi haft lite problem att man drar sönder dom klena typ 3/8 och 1/4 men dom andra håller fint.
Har för mig det är manuli kopplingar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).