Bioenergi

Energi sortiment.

4 inlägg 2736 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Energi sortiment.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99875 Hej tänkte bara höra om det är någon som börjat hugga energisortiment ?
Vi gjorde ett test för någon vecka sen och gick in i en väldigt tidigt tall gallring och körde (om det gick) en Massaved bit och sen matade ut resten till en "energibit" gick väl sådär tycker jag att hugga.. skotningen tyckte han som skotade efter mig inte var några vidare problem... visst var det någon pinne som gick av men det får man ju köpa... dock lastbilsåkarna var inte direkt glada... Så vad tycker folket om detta? Får ju för det första vara rätt bra mark att köra på i och med att det i stort sett inte blir något ris i vägen... sen kommer det att bli så bra på lång sikt? om man tänker på näring av förmultningen och även eventuella skador på rötter..?

Mvh Jonas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Energi sortiment.

masterchief  
#99881 Vi har kört en del energiuttag med matning ned till 3cm
Dock har vi aldrig skilt på massaveden utan endast tagit ut kubb om det varit aktuellt.
Det är ett trevligt sortiment.
Inte lika stora krav på kvistning när det gäller energived så man kan slänga med klykor etc.
Angående riset så får man göra sig till och upparbeta upparbeta så det kommer där det behövs...
Något som iofs inte prislistor bygger på idag, utan för att få ned sista kronan så bygger de på att man om man har långkran upparbetar mot sig och släpper riset inne i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Energi sortiment.

221  
#99882 finns det några prislistor i dag på energisortimentet? el hur får man betalt förhuggningen?

Användarvisningsbild

Re: Energi sortiment.

masterchief  
#99883 Vi kör på vanliga prislistor iom vi aldrig tagit ut toppar som sortiment.
Det jag menade var att prislistorna överlag sätts så det förutsätts att man matar mot sig, något jag hade en diskussion över med en tjänsteman på Holmen för ett par år sedan..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).