Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165328 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99438 Det blir till att starta på H3 (den har 5L och 5H) när man ska över riksvägen i varje fall. Hade en rätt nervös överfart idag på H1 och annalkande långtradare. Det tar rätt lång tid at växla med handgas, man kanske inte behöver dra ner allt om man inte har på maxgas?. Traktorn hinner ju nästan stanna innan jag fått i nästa växel.

Fler frågor:

1) Det gungar och slår i skopan rätt mycket. Brukar man ta av bara skopan när man inte behöver den, och gör det stor skillnad, eller brukar ni oftast plocka av hela lyften?

2) Vinschen sitter på lyften bak med en axel från kraftuttaget. Nu vill jag prova om lyften fungerar som den ska. Är det nån risk att jag böjer av något eller följer kraftaxeln med på nåt sätt. Den sitter via en knutkors i vinschen.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

zeetorg  
#99445 Det kan göra en hel del att bara plocka av skopan faktiskt. Du kan ju även gå över lastaren och se så att det är ordentligt smort överallt.

Kraft överföringsaxeln bör (skall) följa med av sig själv. Som du kanske ser så är den antagligen ledad i båda ändar + att den är teleskopisk och går att skjuta in och ut.

Vad gäller gasen så skall du ju naturligtvis inte sänka den så traktorn stannar. Men sänker man varvet lite grann så är det lättare att växla utan att det skorrar. Är varvet ganska högt så slirar man ju även lite onödigt mycket på kopplingen när man växlar.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#99447 Finns det ingen fotgas i traktorn?
Med lite snits kan man ju släppa ratten och hantera gasen med ena handen och växla med den andra, Om man nu känner för det :)

Vad är det som slår i skopan? Är det glapp i infästningen? Kan ju vara en idé att försöka få bort glappet isåfall.
Man tar bara bort själva redskapet eftersom det är smidigast.
Lastaren tar man bara bort när den inte ska användas och man tycker att den är ivägen. Självklart får du göra precis som du vill ;)
Om du drar tungt med din tvåhjulsdrivna traktor får du mer tyngd på framhjulen med lastaren monterad.
Mer tyngd - bättre markkänning - ökad styrförmåga.

Kraftöverföringsaxeln är ledad i båda ändarna (antar jag?) då följer den med och borde inte gå sönder. Dock så finns det ju en gräns där axeln bryter för mycket och man därför inte kan rotera den utan risk för skador. Men stillaståendes brukar det inte vara några problem.

Ett tips om du är osäker är att lyfta lite i taget och hela tiden kontrollera så det inte är någon fara!

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99619 Skopan borta nu, skramlet beror på att det är nåt skräp i en fästet som gör att den sitter lite snett, verkat lätt fixat.

Nu har jag lite funderingar kring draget. Det sitter nu så att den korta biten sitter uppåt, dvs högsta läget. Men på grund av vinschen så går det inte att få i bulten, eller skruvkulan. Tänkte att jag skulle kunna vända på det hela så den korta biten kommer underst. Gör man så? Eventuella nackdelar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

zeetorg  
#99621 Vad är det för bult du inte får i? Är det det den längst ut i gaffeln som låser en ev vagn eller menar du något annat? Går den inte i med vinschen upphissad kanske du inte bör ha draget monterat när du har vischen på... Svårt att säga när man inte ser hur det ser ut.
Enda nackdelen med att vända gaffeln neråt är väl egentligen minkad markfrigång vad jag kan komma på.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99634 Ja precis, det är bulten för att låsa en vagn. Men då vänder jag på gaffeln då, för vinschen kan jag ju inte ta bort, den vill jag ha med när jag sätter på skogskärran.

Men ska kolla en sak appropå det där med upphissad. Kanske den har sjunkit ner lite grann. Har inte provat "jordbrukslyften" än (heter det så?). Kanske den går att få upp lite till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

zeetorg  
#99697 Kom på en sak till som är en nackdel, den blir ju förståss inte lika stark för krafter riktade neråt... :oops:
Om du inte kan lyfta mera kanske det kan hjälpa att skruva lite på tryckstången så att du får en annan vinkel på
vinsch-ramen. Jag menar alltså den stång som sitter i mitten en bit upp mellan traktor och redskap.
En sista variant är kanske att vika draget åt sidan vid själva kopplingen av vagn om du har mer plats på sidan.
Jag rekommenderar dock inte att köra så, det kan nämligen bli lite otrevliga överraskningar vid kurvtagning...

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99704
zeetorg skrev:Om du inte kan lyfta mera kanske det kan hjälpa att skruva lite på tryckstången så att du får en annan vinkel på
vinsch-ramen.
En sista variant är kanske att vika draget åt sidan vid själva kopplingen av vagn om du har mer plats på sidan.
Jag rekommenderar dock inte att köra så, det kan nämligen bli lite otrevliga överraskningar vid kurvtagning...


Ska prova det där med tryckstången om det inte går att lyfta mer. Tack för det. Det där med att vika undan draget åt sidan skulle fungera, men det kändes instinktivt farligt när jag funderade på det :???:

En till fråga (ja jag vet, det blir många): Om man hissa upp frontlyften säg till över motorhuvens höjd. Hur lång tid ska den stanna där med avslagen motor innan den är nere på backen igen?

På hydraulkran på timmervagn så tycker jag den sjunker ganska fort, men vad kan man förvänta sig av en traktor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

zeetorg  
#99711 Den skall väl egentligen inte sjunka någonting om allt är tätt... :P
Dock får man väl räkna med att på en gammal traktor så kan den sjunka tämligen så fort. Är det inget som stör i dagligt bruk så är det bara att gilla läget...
Den som inte frågar får heller inga svar... ;)

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

stegmaster  
#99744
zeetorg skrev:Den skall väl egentligen inte sjunka någonting om allt är tätt... :P )

Nå, i teorien stämmer nog det, men tror inte det finns nån hydralikk som inte sjunker under tiden(om det nu inte finns stängventiler monterad).
Frågen er vel hur mycket och hur snabbt.
Min ålö 540 lastere från 92, stanner riktig bra, men sjunker nog en meter eller så, på en vecka.
Men detta er något jag sällan kollar, då jag nästan alltid brukar sänka allt til marken vid parkering.
Timmerkranen brukar ochså sjunka lite under en vecka, så vid längre stillstand en en vecka har jag svetsat et stativ som jag "henger" kranen på i viloläge. Denna avlaster ochså rotator från belastning. se bild.
DSC00667 (2112 x 1584).jpg

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100285 Dags för nästa.

Körning i backe (i skogen). Hur signalerar traktorn att det börjar bli för brant/löst? Släpper framhjulen upp i luften plötsligt eller.? Backar som jag klarar utan problem med fyrhjuling utan vältningsrisk bakåt, är de självklart ok med traktor också?

Antar att väldigt låg växel och lite gas är modellen när man kör uppför, i mitt fall alltid med tom vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#100299 Första gången du passerar ett tveksamt ställe kan det vara en god idé med låg växel och måttligt varvtal. Senare lär du dig din traktors egenskaper så att du kan hålla farten uppe ända fram till värsta branten för att slippa ha för hög belastning just där.
Det här blir mycket enklare sedan du bara behöver använda handreglaget som grundgas och sköter finliret med fotpedalen. Modifiera den av säkerhetsskäl!
Frontlastaren med skopa bör hållas så lågt som möjligt för att minimera risken för stegring. Det skall mycket till för att Nuffen skall stegra sig. Om du känner dig osäker, fyll lite i frontskopan.
Så länge som traktorn snällt går dit framhjulen pekar är det ingen fara.

Däremot tycker jag att du skall testa om motvikten bak kan balansera en snedlastad skopa. Kör in tex högra sidan av skopan i en jordhög precis så mycket att lastaren orkar lätta den från marken. Om vänster bakhjul lättar på plant underlag så tippar traktorn om det lutar framåt eller åt höger, man får vara ännu försiktigare när det lutar "både och". Då bör man inte lyfta högre än att skopan når marken innan något annat hinner ske.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Elfving  
#100301 Du kommer så långt du kommer innan drivhjulen börjar slira och du inte kommer längre... Om risk finns för det, så är det att föredra att det inte finns någon sidlutning på vägen upp, eftersom du i fallet slirning riskerar att hamna mer och mer åt det håll som sidlutningen ger. Vältningsrisk rakt bakåt är inget problem med en jordbrukstraktor, du kommer aldrig att kunna ta dig upp i en lutning av den kalibern.

Diffspärr kan vara bra för att förhindra slirning, dock innebär låsning av differentialen att du inte längre kan styra. Planering krävs!

Var försiktig med att ge dig ut i backar som är så branta att du riskerar bli ståendes halvvägs uppe. Problemet med sådant brukar vara att kunna backa ner igen på ett kontrollerat sätt, inte säkert att du ens kan hålla kvar maskinen på bromsarna om det var så brant att du inte klarade lutningen.


Om du är osäker på förhand huruvida du kommer upp eller inte, så bör du tänka till en gång till hur du har tänkt komma ner med lastad kärra. Detta är inte menat som en förolämpning.

Det är svårt att ge råd utifrån text på ett forum. Generellt tycker jag att du skall vänta med att köra på de ställen som innehåller branter, och försöka lära dig maskinens egenskaper på slät mark. Med en 2 wd jordbrukstraktor och tungt lass är det tämligen enkelt att köra fast på de mest oväntade ställen om det är lite blött och föraren är ovan.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100313
Elfving skrev:Om du är osäker på förhand huruvida du kommer upp eller inte, så bör du tänka till en gång till hur du har tänkt komma ner med lastad kärra. Detta är inte menat som en förolämpning.

.


Tar det inte alls så :smile: . Frågar före jag provar då jag läst lite här och där om "vältningsrisk" och "kniveffekt" med jordbrukstraktorn i skogen.

Håller helt med om att pröva och se, så lärde jag mig att köra ut massaved med fyrhjulingen. Den har jag totalkoll på hur den beter sig numera. Tänkte åka ut med traktorn utan kärra först. Tänkte köra ut med överlastad fyrhjulingskärran bakom traktorn, så jag tror inte vikten på vagn+last kommer överstiga traktorns vikt. Borde göra det hela lite tryggare nedför eller hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100916 Efter att ha lyssnat här, prata med folk och kollat igenom filmer på Youtube så är nog inte branta backar något för min traktor. Inte på ett tag i varje fall. Ursprungstanken, skotta snö, köra hem större lass från skogen och köra ut grus på de slätare delarna i skogen och sånt, är nog det den ska få göra i första hand. Sen när jag har fått till vägarna så jag kan köra runt så backarna bara blir nedåt, då kommer allt i ett annat läge.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).