ons 01 sep 2010, 03:14#99581
När det kommer till den sk "sugsidan" av ett hydraulsystem, så är det viktigt att glömma "sug"....det är nämligen frågan om "tryck" på den sk "sugsidan" också....
Det tryck jag avser är atmosfärstrycket...det är det som förser pumpen med olja från tanken...här är grejen....när en "positiv pump" (en pump vanlig hydraul pump....motsats är centrifugalpump) roterear så skapas ett tomt utrymme, "cavity"(vacuum)....det omgivande atmosfärstrycket är förhoppningsvis högre, och kommer att trycka in olja till pumpens "sugsida"....
Läs om flygplans hydraulik så ser ni att man måste trycksätta hydraultankarna när man flyger på hög höjd....atmosfärstrycket är för lågt.... John Deere har länge använt "matar pump" på sina jordbruksmaskiner, och över tryck i hydraultankarna på skogsmaskinerna....
nämnda "luftbubblor" är INTE luft utan bara tomma hålrum, eller vacuumblåsor, vilka kommer att IMPLODERA när de trycksätts....dessa "IMPLOSIONER" kommer att börja "gnaga" sönder pumpen på trycksidan....
Håller med Simba om korta, raka och grova sugledningar, samt att sugsilar bör undvikas, satsa i stället på "hygienisk påfyllning".....ett väl anpassatt luftfilter på tanken, försäkrar ett fungerande atmosfärstryck....
många gånger låter det sig inte göras att ha tanken ovanför pumpen, att ha pumpen under högsta oljenivån i tanken funkar också....
note: 10 dm nivåskillnad mellan tank och pump, gör lika mycket som 10% av atmosfärstrycket....
Man lär så länge man undervisar...
//Per A