Skogsvagn (Huggarvagnar)

Rotator-grip infästning, glapp!

5 inlägg 3957 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotator-grip infästning, glapp!

jonko  
#99452 Har börjat rycka i PATUn(595) inför kommande vinter...
Där var rotatorn går ner i gripen, det är ick "skotar typ" utan en axel från rotatorn som går ner i ett typ ämnesrör och så är det en kanske M14 skruv rakt igenom... det är ju som gjort för att det skall bli glappt!

Hur än man skulle dra denna skruv så skulle det glappa då det är ca 15mm godstjocklek på gripens "ämnesrör"

vidare så är allt annat mellan stick till grip glappt, men det går att fixa... å jag vet hur... men de här?
Lånar lite bilder från nätet för att illustrera bekymret, ingen av bilderna har verklighet med mina grejjer!

Låter ni det glappa och ser glada ut? jag blir galen på när det slänger å far... och iår tänkte jag att det skulle fixas, men när jag inte vet hur! det stora bekymmret är ju att rotatorns axel är nött redan, annars så skulle det ju bara varit att svetsa dit en ny hylsa! men att riva rotatorn och börja bearbeta den axeln känns lite overkill!



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Rotator-grip infästning, glapp!

stegmaster  
#99485
jonko skrev:Låter ni det glappa och ser glada ut? jag blir galen på när det slänger å far...


JA. :wink:
Har bara en bult med sprint, sedan tiden jag använda kranen til stegmaster`n ochså, så det skulle bli snabba byten mellan grip och aggregat.

Avatar Fallback

Re: Rotator-grip infästning, glapp!

JD 810  
#101532 Svarva en hylsa som passar utanför axeln, och i ämnes röret eventuellt svetsa fast den i hylsan på gripen. bra sedan åt skruv och mutter. så skulle jag gjort om det var mina grejer.

Användarvisningsbild

Re: Rotator-grip infästning, glapp!

Lill Junior  
#101579 Svarva till en bussning som passar precis mellan ämnesrör & axel.

Avatar Fallback

Re: Rotator-grip infästning, glapp!

jonko  
#101836 Jao...

Har börjat riva i skiten nu, blir eh del bussningar som skall bytas i år med :)
Lill Junior: det går inte att svarva till en bussning då både tappen ur rotatorn är sliten samt "ämnesröret" är slitet... oavsett så skulle den bli på hela 1mm då :) vilket skulle hålla säkert en hel dag. :)

Ja e lite less på att tappen ut rotatorn är så kort! skulle den vara längre så skulle man få ett någorlunda vettigt förband iallafall...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).