Grävmaskiner

Rototilt eller Powertilt

18 inlägg 26547 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rototilt eller Powertilt

henrik_1  
#96686 Rototilt eller Powertilt, det är frågan?

Har börjat fundera på att investera i en powertilt eller rototilt till grävmaskinen vi har på 2,5 ton.. Rototilt låter lite för dyrt o väl överklass men en powertilt såg jag på maskinexpo o när jag fick höra priset så va det inte så värst intressant men nu börjar jag allvarligt fundera på om man inte skulle skaffa det, smidigare än en hydraulisk planerskopa..
Problemet är ju att jag inte har någon extra hydraulik på stickan o är inte hemma på det här med hydrauliksystem men går det att fixa till en sån här powertilt del o montera den på grävmaskinen o få det att fungera o få funktionen till ett smidigt sätt inne i maskinen.. Har youstick nu..

Någon som har dragit fram extrahydraulik o har erfarenheter av sånt både prismässigt, avancerat eller så pass enkelt så en vanlig människa kan göra det, eller om de ens är lönt o fundera på?

Någon som har rototillt eller powertilt på en mindre maskin o har några erfarenheter får gärna höra av sig!!

Trevligt om vi kan få igång en disskution om de här...

http://www.indexator.se/sv/rototilt/



   TS
Avatar Fallback

Re: Rototilt eller Powertilt..

Robertberg  
#96688 När det handlar om grävmaskiner och andra entreprenadmaskiner så är maskinisten ett bra forum, med många kunniga medlemmar som dessutom är villiga att dela med sig av tips och kunskap.

Är du ute efter både rotor och tilt? Det verkar som det, men när du skriver att du vill ersätta den hydrualiska planerskopan så kan man bli lite tveksam :)

Användarvisningsbild

Re: <rototilt eller Powertilt..

henrik_1  
#96715 Okaaj ska gå in där o kolla läget..
Nja jag vet inte riktigt ännu, är väl mest tilt jag är ute efter för troligtvis har jag väl inte så stor nytta av rotorn, misstänker att en rotor är rätt mycket dyrare..

Så de lutar åt att de blir en tilt del..

   TS
Avatar Fallback

Re: <rototilt eller Powertilt..

Robertberg  
#96724 Rotortilt är väldans dyr, minst 60 tusen. Enbart tilt är ordentligt billigare.

Användarvisningsbild

Re: <rototilt eller Powertilt..

henrik_1  
#96776 Ja fick en smärre chock när jag såg de på nätet.. Så de får nog bli enbart tilt, de skulle vara väldigt smidigt.. Får hoppas de inte stannar vid en dröm..;)

   TS
Avatar Fallback

Re: <rototilt eller Powertilt..

skog+ terri  
#99451 hej nu är de så har att rototilten går på hammar hydrliken o de har alla grävare så de är ingen fara me de o o en bara rotor kosta mycket mindre än en rotortilt men de finns många på blocket som är beg men va gör de för du verka inte att du ska änvända den 8 timmar varje dag eller så ring till encon o fråga vet ja hopas att du köper nu

Användarvisningsbild

Re: Rototilt eller Powertilt

Fredrik Reuter  
#330691 Hej,
Flyttat denna till rätt kategori och lagt till en bild för förklaring i första inlägget eftersom det kan vara en intressant tråd/frågeställning.

Avatar Fallback

Re: Rototilt eller Powertilt

Skogen i boden  
#330728 Ta både rotor och tilt om det ska vara nån ide, gärna encon de verkar tåla hur mycket stryk som helst . Maskinisten på fb är stundtals en sandlåda

Användarvisningsbild

Re: Rototilt eller Powertilt

svampbob  
#330777 Jag kan inte minnas när jag senast såg en grävare under 30 ton som saknade rototilt.

Användarvisningsbild

Re: Rototilt eller Powertilt

stegmaster  
#330811
svampbob skrev:Jag kan inte minnas när jag senast såg en grävare under 30 ton som saknade rototilt.

Ja ni er "hissiga" på rototilt i Sverige. :smile:
Här jag bor finns det inte en enda maskin med detta, finns 2 riktiga entr. och ca 8-10 "gårdsmaskiner" och ingen av dessa har rototilt.
Inte powertilt heller, endast slantskopa.
Ser jag til min egen maskin (som er en 5,5t), så skulle jag aldrig finna på at henga på ca 200kg ekstra ute på stickan.
Det blir ju lika tungt som man skulle gräva med 2 skopor på en gång. :surp:
Dessutan hadde den fått åka av rett ofte, då man ska köra med hammare eller Naarva`n, och even vid mycket brytning med tandskopa och tjälkrok.
Tycker vel egentlig at en rototilt endast er lämpat til finlir med fyllnad av massor och med grip, Annars klarar man sig utmärkt utan.
Att priset på en ny til min maskinstorlek ligger på ca 120tkr gör det ju inte bättre.
ôver halva priset av va jag betalte for hela grävaren inkl. 2 skopor.
Men klart har man jobb som man kör med grip, eller pinkar massor rundt kantstenar, så ser jag nyttan, men annars inte.
Legg heller alla dom pengar på en nyare maskin, eller 4-5 nya skopor/redskap.

Skogen i boden skrev: Maskinisten på fb är stundtals en sandlåda

Ja det visst korrekt, men denna FB sida har inget med forumet Maskinisten.net att göra, så dom har visst bytt navn på fb sidan nu (har ingen aning själv då jag inte finns på FB).
Forumet er riktig bra.

Avatar Fallback

Re: Rototilt eller Powertilt

TheJo  
#330814 Det känns ju lite overkill med rototilt på en sådan liten maskin. Speciellt om den ska köpas ny.
Men det beror ju lite på hur mycket, och till vad som maskinen används?
Som stegmaster säger, så skulle jag lägga de pengarna på annat.

"Maskinisten.net" på FB är stängd. Finns en ny grupp som heter "MaskinistGruppen (MG)".
Men det är en lekstuga där alla är världsmästare :roll: Underhållande och mycket filmer / bilder, men inte mycket vettigt.

Edit: Haha, såg inte att tråden var snart 5 år gammal.
Har det blivit något inköp?

Avatar Fallback

Re: Rototilt eller Powertilt

Skogen i boden  
#330846 Klart att nyttan måste motivera kostnaden men , att man ska behöva ta lös den vid körning med tandskopa , tjälkrok mm , där håller jag absolut inte med . Kört fast rt sen 07 på maskinen och nog håller den till allt

Användarvisningsbild

Re: Rototilt eller Powertilt

svampbob  
#330854
Skogen i boden skrev:Klart att nyttan måste motivera kostnaden men , att man ska behöva ta lös den vid körning med tandskopa , tjälkrok mm , där håller jag absolut inte med . Kört fast rt sen 07 på maskinen och nog håller den till allt


Jag anlitar nu en entreprenör från Boden och han har som i princip alla som kör yrkesmässigt rototilt på alla sina grävare. Jag har aldrig sett någon som tar av rototilten när dom använder tjälkrok eller tandskopa.

Avatar Fallback

Re: Rototilt eller Powertilt

mrvimek  
#330965 Ja de finns enbart rotor att köpa fast kan man tilta skopa och har S 40 fäste så kan man vända på skopan :)

Användarvisningsbild

Re: Rototilt eller Powertilt

stegmaster  
#331033
svampbob skrev: Jag har aldrig sett någon som tar av rototilten när dom använder tjälkrok eller tandskopa.

Nei normalt gör man vel inte det(kanske för man inte orkar), om man ska gräva för vattenledning eller så, men ska man bygga skogsväger och bryta mykcet sten och rötter er det vansinne i mina ögan och köra med en rototilt.
Hur rototilten mår av detta er ju en sida av saken, men man förlorar ju mycket brytkraft och maskinen får gå mycket tyngre hela tiden, med ökad bränsleforbrukning som följd, samt mindre effektiv grävning.
Här er en video som visar bra var man skulle skippat rototilten,
Maskinen er ju liten i utgångspunktet til detta jobb (ca 15t)dessutan utan schaktblad, och va ska man med rototilt til detta jobb??
Va jag kan se så vrider han inte på den en anda gång.
Tror nästan jag skulle komma ikapp denna med min 5,5tonnare, med enkelrippare och utan rototilt. 8)
Gissar at det ofta slarvas med at ta av tilten, då det blir lite ekstra arbete.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).