Skördare

fel på maxidator?valmet 901 -95

7 inlägg 4562 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fel på maxidator?valmet 901 -95

lumberjack 666  
#99411 Skördaren blev stående i nästan ett år,o när ja skulle andvända den så startar inte datan,det står diskett error vid start hjälper inte o ctr alt delita den.funkade när ja ställde undan den för ett år sen.nån som vet va de kan va för fel? de har hän så förut men då har det räckt med o startat om den..



   TS
Avatar Fallback

Re: fel på maxidator?valmet 901 -95

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99431 Hej!

Det kan vara flera saker. Mest troligt är att BIOS-batteriet tagit slut så att den tappat inställningarna och därför försöker starta upp från diskettstationen istället för från hårddisken. Jag har för mig att vi bytte det på brorsans MAXI efter att det stått ett tag.
Det kan förstås även vara fel på diskettstationen.

Kan du skriva upp exakt vad felmeddelandet är, alternativt ta en bild på skärmen?

Avatar Fallback

Re: fel på maxidator?valmet 901 -95

lumberjack 666  
#99440 mors,va ute o kollade nyss,du hade rätt!kollade igenom felmeddellandet lite nogrannare de står faktist att batteriet är slut i en av alla rader,så de e säkert de som e fel..tack o bock för hjälpen :)

   TS
Avatar Fallback

Re: fel på maxidator?valmet 901 -95

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99465 Hej!

Om jag minns rätt så fick man montera bort nåt kretskort vid processorn för att komma åt batteriet. Det var inte så svårt, men man får vara lite försiktig.
Det är samma batteri som till BIOS på vanliga PC-datorer.

Användarvisningsbild

Re: fel på maxidator?valmet 901 -95

Valmet860  
#99962 Vi hade samma problem på våran 901 -95 men vi fick ett tips av janne på swelog ljusdal hur man kunde få igång datorn ändå tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var men man skulle trycka på nått sätt på tanget bordet.

Avatar Fallback

Re: fel på maxidator?valmet 901 -95

Henningway  
#103039 Det låter som att diskettstationen i PC:n har gått sönder.
Vid uppstart av PC så kan man gå in i BIOS och göra inställning så att PC:n inte bootar upp från diskett (=att den kollar om det sitter en diskett instoppad). Har du kunskaper om PC och BIOS? Annars så kan du be någon som har sådana kunskaper att göra detta.

Avatar Fallback

Re: fel på maxidator?valmet 901 -95

lumberjack 666  
#103071 tackar för alla bra råd,men de va batteriet i BIOSen som va slut,nu funkar dn klockrent igen :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).