Traktorer och processorer

Dong-Feng......eller Jinma

19 inlägg 25677 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dong-Feng......eller Jinma

sambalbij  
#99334 Hej alle!

Jeg er nytt på formumet, bo i midt-Norge, og har lest mye rund, og lært mye i kort tid.
Jeg skal skaffes meg en kina traktor, men hvem har erfaringer i Norge eller Sverige med bedrifter?

Jeg har lest at Rolfo har kjøpt denne i Danmark.
Desverre har impodan ikke df254 på denne hjemmeside. ( jeg har send denne en e-post)

Men hva er problemer jeg kan forvente med å importere fra slik en stor object?

Hvem har tips eller råd?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dong-Feng......eller Jinma

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99382 Häng kvar här ett tag så kommer alla att övertala dig att köpa en Janmar istället... Lugn bara så kommer minitraktor gänget att logga in med allt deras kunnande.
Problemet om du importerar den själv är det det självklara att då den slutar fungera så är det långt att reklamera.

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

sambalbij  
#99386 Takk, men jeg har ikke red for vedlikehold og reparasjoner. Denne risiko tar jeg.
Jeg tror at det er bedre å starte med nytt og holder det i toppstand.
Har ikke godt erfaring med brukt maskiner her i Norge. Reparasjoner er often utført av amatører eller hobbysnekkerer.

Så min spørsmål er mer for denne import selve.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dong-Feng......eller Jinma

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99389 Köp en begagnad Valmet istället.

Se länk; http://www.blocket.se/vasternorrland/Va ... m?ca=4&w=1 Det blir ca 120 000 NOK, fin traktor till bra pris.

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

sambalbij  
#99395 uhhhhhh denne er tunger en 3000kg.........

Kanskje jeg har en grunn for min valg av en dong feng eller jinma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dong-Feng......eller Jinma

stegmaster  
#99397 Er det noen vits i å importere en Kinatraktor selv i hele tatt??
De er jo så billige hos selgere i Norge, att det er vel like greit og kjøpe derfra.
Da får du vel garanti en stund også, så selv om du kan reparere selv så må du jo betale for delene, vis du importerer selv.

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

sambalbij  
#99399 Takk, det er informasjon jeg kan brukes!

Har du erfaringer, eller hørt om wee.no?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dong-Feng......eller Jinma

traktorz  
#99417 Gillar man utmaningar så visst kan man importera maskiner själv. Men det torde bli lönsamt först om man kommer upp i volymer och kan nå skalfördelar. Då bör man ha importsysslor minst som en bisyssla.

Apropå Kinatraktorer, så är det ett kontroversiellt ämne och de många rekommendationer man får är att köpa någons beganade traktor istället. Hur som helst, vi har både handlat en kinatraktor och nu senast ett grävaggregat. Dessutom säljs det hyfsat många Kina-traktorer i vårt land, t.ex. Kellfri's Foton ligger på en hedrande åttonde plats i försäljningsstatistiken.

Vi besökte importörerna för att kika närmare på produkterna innan vi beslutade oss. Vi ångrar inte våra val och skulle ta samma beslut idag igen. Fördelen med den ena leverantören, var att vi kunde åka och hämta aggregatet på plats vid leverans, eftersom vi bor i samma landskap som Polarprod. Tillgång till reservdelar och garantiåtaganden har fungerat mycket bra under de 15 månader vi ägt traktorn, samt de snart tre månader vi haft grävaggregatet.

Vad jag förstår så kan båda de traktorer du nämner utrustas med ett skogspaket, skyddsbågar, hasplåt mm. Det saknar vi på vår traktor, så vi undviker att ge oss ut i den mest oländiga skogsterrängen med påmonterad vagn. En 25hk traktor blir även smidigare att köra med i skogen än vår lite större 40hk traktor.

Lite mer om detta ämne kan även läsas på ett annat forum:
• Kinatraktor eller ej

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99524 Kör någon ut i skogen utan hytt??
Hoppas isf att en stor gren bankar in lite vett i huvet...

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

sambalbij  
#99552 hejhej Traktorz!
Det er mye info! Kjempe fint.
Ta litt tid for å lese ( og begrippes) Norsk er allerede vanskelig nok for meg, men Svensk er mye vanskeliger :roll:

Okay, men jeg skal starte med kinesk noe også :lol:


Takk igjen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

ryared  
#113955 Hej Traktorz!
Du säger att under dom 15 månaderna inte har haft problem med garanti och reservdelar. Men om nu traktorn bara är 125 månader och du måste krångla med garanti och reservdelar redan då måste väl det sga en del om kvaliteten. Förresten vd är det som har krånglat.

Användarvisningsbild

Foton FT404 och leverantörsgarantier

traktorz  
#113990 Tja, efter 125 månader som du skriver har vi förmodligen skrivit av vår FT404 och köpt en nyare Foton traktor, denna gång en med hytt kanske.

Efter knappt 250 timmar är vi fortfarande nöjda med vår investering. Vi har plussat på med ett grävaggregat och ett snöblad, och funderar nu på en skogsvagn som nästa investering.

Som alla traktorägare bör man lära sig att hantera en svets, det kan vara lyftkrokar till grävskopan eller till snöskopan, eller reparera parkeringsstaget till snöbladet.
Visst kan man lämna allt servicejobb till en verkstad, men mycket pengar kan man spara på att vara en normalt händig traktorägare.

Jag kan berätta att jag har lite dåligt samvete för en bränslemätare som jag fick på garantin, borde ha skickat tillbaka den till leverantören faktiskt. Brorsan tankade diesel och hävdade med en äldre broders pondus, att bränslemätaren hakat upp sig och visade halv tank när tanken var full. Han var så övertygande att jag lade fram det som ett garantiärende till leveraqntören utan att dubbelkolla felsymptomet. Fick således snabbt en ny tankgivare på garantin, men tvekade att riva instrumentbrädan just då, eftersom vi skulle ut på en period av jobb med traktorn i skogen.

Kollade sedan tankningarna med traktorn stående på ett nära nog horisontellt underlag i garaget och noterade att tankmätaren i diskreta 1/8 steg ökade vartefter jag tankade i mer diesel. Tankmätaren är således korrekt, men eftersom tankröret är fastsvetsat nära centrum av tanken, så blir man lätt vilseledd av nivån i själva tankröret, speciellt med traktorn stående på framåtlutande underlag.

Har väl inte haft något krångel direkt, inte så att traktorn blivit stående i alla fall. Senast i somras knäckte brorsan en hydraulslang till tilten på frontlastaren, så att en stråle hydraulolja sprutade ut. Hann i alla fall lyfta upp skopan och vika upp den, innan han kopplade ur lastarens hydraulsystem och kunde köra de 7 km hem till gården. ÖLAB gjorde en ny slang med den gamla som förebild, medan han väntade. Det var förstås ingen garantiåtgärd den gången, men en ny slang var inte så dyr att få gjord heller.

Bild

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

Bullarn  
#114608 Ja att slangar går får man räkna med :lol:

Avatar Fallback

Re: Dong-Feng......eller Jinma

Valmet830.3  
#114734 En liten parantes, Foton, Dong-Feng, jinma, Mahindra och allt vad dom heter verkar alla ha samma sifferbeteckningar. Är det samma traktorer alltihop med olika färg?

Någon som vet?

Användarvisningsbild

traktorer från de största marknaderna

traktorz  
#114805 • Indiska Mahindra är numera delägare i kinesiska Jinma.
• YTO, Foton, Dong Feng och Tai Shan är kinesiska.

Jag har också noterat att modellbeteckningen följer samma mönster, nämligen att sifferbeteckningen beskriver dels hk-antalet, dels 2/4-hjulsdrift, som t.ex. Foton TB400 & TB404. På samma beskrivande sätt kan man utläsa ur motorbeteckningen C490B att det är en 4-cylindrig motor med borrningen 90mm.

I vissa fall kan en modell ha tre-fyra olika motoralternativ, såsom vår FT404. Dessutom kan samma motortyp finnas i konkurrerande fabrikat. Foton traktorer kan vidare vara gröna, röda eller silverfärgade och på vissa marknader benämnda med importörens namn.

Således om vissa komponenter såsom motor kan vara gemensam, så är det fråga om helt olika företag. YTO har t.ex. Perkins-dieslar i sina större traktorer.

Tai Shan och Mahindra finns inte på den svenska marknaden, däremot Jinma, Dong Feng, Foton och YTO. Visserligen kan man importera själv, men personligen tycker jag att det är bra med stort urval, fast 4 kinesiska märken hos svenska importörer är fullt tillräckligt. Vi har gjort affärer med importörerna av YTO, Foton och Jinma och har hittills bara haft goda erfarenheter av dessa. Dong Feng verkar riktigt intressanta också.

Vi gillar vår 40 hk Foton traktor med 1980-talsteknik, som ju är baserad på en nedbantad 60-hästare, och därmed robust för lite tuffare tag. Sunt förnuft gäller som vanligt, om man vill att prylarna skall hålla. Även här sker en evolution av traktormodellerna, så att nyintroducerade modeller får fler funktioner och förbättringar. Därmed inte sagt att dessa blir billigare, snarare kan man anta att de kinesiska importerade modellerna så småningom kommer att närma sig utrustningsnivå och priser för de västerländska traktorerna.

Ref:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).