Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56299 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Dane  
#99289 Hej totte.

Beklagar läckan i vevhuset.
Det är ju väldigt frustrerande att få göra om en sån här sak. :sad:

Just bulthålen är ett känsligt ställe för packningar.
Du misstänker ju att packningshålet för bulten vart för litet så att packn. vred sej av skruven.
Det är mycket troligt att så var fallet, men du hade ju förklistrat packningen innan urknackningen så den borde ju suttit fast.

Ett annat problem med bulthål generellt är att det brukar ibland vara alldeles för liten yta mellan bulthålet och innerkanten.

Ett tunt lager Permatex eller annat klister på båda sidorna av packningen, (vi ordade om detta tidigare i tråden) är kanske den bästa garantin för en fullgod tätning förutom en perfekt passande packning förstås.

Om man inte vill "smeta " med Permatex kan jag rekommendera ett annat packningsklister som nog är det bästa jag haft.
Det heter WURTH DP 300.
Det är licensierat Rolls-Royce.

Vet tyvärr inte vad det finns att köpa nu, men jag fick tag i mitt på en Volvoverkstad för ett tiotal år sedan.

Pga. "svagheten" vid bulthålen brukar jag alltid ha på någon form av klister på bägge sidor av packningen runt bulthål vid motorrenoveringar.

Hoppas du inte uppattar mitt inlägg som "mästrande" på något sätt, vi har ju alla gjort våra misstag ibland och det är ju av dessa man lär sej.

Det är så bra att man kan disskutera både medgångar och motgångar i ett sånt här forum.
Då får vi ju alla ta in lärdom så att säga. Nya erfarenheter råkar jag ut för varje mekardag trots att jag för länge sedan pensionerats från mitt f.d.teknikeryrke.

Det här kommer du att fixa totte, och jag håller tummarna för dej. :smile:
Hopppas få höra hur det går.

//Mvh. Dane

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99309 Tack Dane! All tips är alltid välkomna. Jag har delat sågen ikväll, packningen hade faktiskt inte vridit sig, misstänker nu att den helt enkelt inte komprimerat sig jämnt och bra. Såg ut som det blivit "valkar" kring skruvhålen. Jag har rensat upp och kilstrat om med Loctite blå motorsilicon, så får vi se hur det går. Sågen är nu hopskruvad, men provkörningen får vänta nåt dygn så siliconet hinner härda. Dessutom började klockan bli en del när det var klart och det finns ju gränser för vad grannarna skall behöva stå ut med.

Skall se om jag kan få tag på det där WURTH-klistret, bra packningsklister är ovärderligt. Permatex funkar ju oftast bra, men som du säger, det är ett jämrans smetande.

Har plockat upp förgasaren ur sitt skönhetsbad nu och blåst ur ordentligt. Hoppas det blev ordentligt rent där inne nu, verkar då som det är fritt genomblås. Och bråkar den så har jag faktikst en till Tilly HL, från SOLO 70:n som har brusten vevaxel.

Jomenvisst skall detta fixas, men om den inte går den här gången så blir det nog en paus, börjar bli lite less på den för ögonblicket. Men till vedsäsongen till våren så skall den såga!

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Nonkan  
#99348 Det borde finnas hos alla Würthbutiker, och det börjar ju bli en del.

http://minasidor.wurth.se/produkter.nsf ... DD0031DBB8

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99352 Tack Nonkan!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

shaman  
#99396 I går var jag på auktion och fick tag i en Partner R12! den värkar vara i gott skick och jag ser fram emot att fixa till den...nu med gått mod sedan man förhåppningvis kan använda tråden som stöd :-)
kommer nog inte operera så djupt som totte...är inte så van, blir mer fokus på ytskikt och få den att fungera.
återkommer säkert med frågor:-)

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

stegmaster  
#99398
shaman skrev:I går var jag på auktion och fick tag i en Partner R12! den värkar vara i gott skick och jag ser fram emot att fixa till den...nu med gått mod sedan man förhåppningvis kan använda tråden som stöd :-)
kommer nog inte operera så djupt som totte...är inte så van, blir mer fokus på ytskikt och få den att fungera.
återkommer säkert med frågor:-)

Se det, Tottes inspirasjoner spridar alt av sig. :wink:
Du får starte en tråd du ochså, med lite bilder.
Alltid trävligt när gamla prylar vaknar til liv.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99441 Trevligt, vi får bilda en R12-klubb här :lol: Lycka till med sågen och hör av dig om du har frågor. Om den har stått still länge så räkna med att du får skaffa membran till förgasaren, finns hos Jofrab och kan beställas från deras återförsäljare, se listan på deras hemsida. http://www.jofrab.se/

Oftast måste man fixa brytare också dom brukar oxidera, men dom går nästan alltid att polera upp. Hoppas den är fin i cylinder och kolv, är rätt hålbara grejor så chansen är stor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99642 Framgång och bakslag.

Framgång: Idag fick jag igång den äntligen och den går som den skall, ja nästan, bara grundjusterad än. Behöver såga en del för att få den välinställd. Men det dröjer ett tag, se nedan.

Vad det var för fel som gjorde att den inte ville gå vet jag egentligen inte, efter senast nedplockningen och hopsättningen så tankade jag, ryckte ett antal gånger och så kände jag mothugget i handtaget. Nästa ryck så tände det. :-bd



Bakslag: Eftr en stund så började kedjan plötsligt att rotera på tomgång, så jag stängde av. Av med kåpan och skyddsplåten på kopplingen och ut ramlade beläggen, utom den strimla som kilat fast sig mot trumman. Limmet har tydligen givit upp med åldern. :((

Nån som vet om det går att limma och i så fall med vad? Epoxy?

100901_01.jpg

100901_02.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Dane  
#99648 Epoxylim bör vara alldeles utmärkt för denna applikation.
Enda problemet jag kan tänka mej är värmen.
Har inte riktigt kläm på hur varm en sådan kopplig kan bli vid koninuerlig körning.
Plastic Paddings superepoxy tål ständig värme upp till max 100 °C. Max 180°C under kortare perioder.

Viktigt är att blanda exakt lika mängd från bägge tuberna.
Om det skiljer mer än 5% mellan tuberna försvagas limningen.
Av denna anledning är det att föredra att köpa limmet i sk. dubbelsprutor så när man trycker ut limmet så kommer det exakt lika mycket från båda behållarna.

En putsning med grov smärjelduk på metallytan rekommenderas.

Korrekt blandat så är detta lim oerhört starkt och passar för såväl metallen som bromsbackarna.

Har själv använt epoxilim yrkesmässigt i många år i olika applikationer med utmärkt resultat utom vid enstaka tillfällen då jag slarvat med att blanda lika mängd med lim och härdare.

En annan fördel med epoxy är också att det behöver inte vara exakt passform mellan limytorna.

//Mvh. Dane

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99649 Tack Dane, skall nog prova epoxy. Använder det en hel del till både det ena och andra, därför jag undrade om det blir bra även här.

Men dom där dubbelsprutorna har jag ingen bra erfarenhet av, jäkla klet-grunkor och när man skall blanda små mängder så blir det jättefel i doseringen eftersom den ena komponenten är mer trögflytande och plasten är för vek så den en kolven går före.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99652 Inte saker på om epoxy holder til detta, prata med en broms verkstad dom har lim for bromsband til bilar.

Rød sprit løser opp limet til bromsband på bilar. Mycket trolig at samma lim anvends til beläggen på kopplingen til motorsågar.

Mycket imponerad over alla dine prosjekter. ^:)^

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99656 Ja du Totte..livet är fullt av överraskningar men det är vad vi behöver för att gå vidare. Problemet med kopplingen är normalt jag har nyligen skickat en koppling till en grabb i Värmland som va i bra skick.Jag har kört utan belägg på en av mina sågar och det har fungerat bra fjädern är så pass töjbar att det gick.Har nog en koppling till en R11 det är samma tror jag...Men limma och pröva först i nödfall släpper jag den.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99660 Jag har jag har många kopplingar till dessa on ni behöver.
Kan inte minnas det är många såm åkt...

Bromshuset i Kristianstad kunde fixa till mig på en annan såg så nog finns det möjlgheter.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99788 Ja tack, skulle jag behöva en koppling så hör jag av mig, skall undersöka lite om bromsbeläggslim innan jag provar nåt. Finns ju bromsfixarfirmor i stan här, skall höra där. Nu får sågen vila ett tag skall joxa med traktorn ett tag framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

shaman  
#117712 hej!
har tagit tag i renoveringen av min R12 nu som det inte är minusgrader i verkstaden längre.... har nu äntligen fått ihop sågen...var bra totte tagit mycket kort...det hade inte jag :oops:

undrar över inställningarna på förgasaren, H och L , vilken är förresten H och vilken är L? vart är tomgångsskruven?

har fått igång sågen och den låter bra men ojusterat, så jag har fått det tät och den får soppa...nöjd med det 8)

har hatt mycket bekymmer med startanordingen, den slirar och strular, har filat upp nya spår i dom taggarna som taggar i varann, får inte låst fast låsbulten ordentligt heller.....

jaja, rolig såg att meka med, riktig hög kvalitet i detaljerna och intressanta lösningar. ska se om jag kan ladda upp nån video när jag fått finjusterat den....

en bild av min såg:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).