Skotare

Kockum 84-35

7 inlägg 8801 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kockum 84-35

Sunilorblede  
#99293 Jag har eventuellt chans att köpa en Kockums 84-35 skotare för en, som jag tänker, billig peng (50 000kr). Med maskinen följer en del delar som bla. nya kardaner och lite annat. Maskinens stora brist är problem med elen kring kranstyrningen och lite skönhetsfläckar efter att ha stått ute och oanvänd under några år. Däcken är hyffsade och maskinen i övrigt i gott skick. Vet någon kunnig hur bökigt det brukar vara att laga till elsystem på dessa maskiner? Jag är själv grön på hur det funkar och vet inte exakt var felet ligger på maskinen bara att det handlar om kranstyrningen (tror att den är helt död). Hur ligger dessa maskiner i pris i övrigt på begagnatmarknaden? Finns det en efterfrågan? Om man tex skulle köpa maskinen, fixa till och försöka sälja vidare med förtjänst då den egentligen är lite för stor för mina behov.

Mvh/ Linus.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Kockum 84-35

mattias  
#100685 Nyfiken på hur det gick... Blev det någon affär?

Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100699 Ett tips är att kolla motorn, den brukar vara det stora problemet. Sitter väl fordmotor i dessa maskiner och de fräts sönder, helst om de stått länge.

Är något med galvaniska element som gör att motorn rostar sönder invändigt.

Kan orsaka mycket mer problem än lite elfel.

Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35

ulfgustav  
#100700 Beroende på vilket ventilsystem den är utrustad med kan det vara olika lätt eller svårt.
Lättast att få igång är det om det sitter EHC 3 på den. Betr. motorn så beror det på vilken Ford motor som sitter i den, de första maskinenrna hade 2715 motor och den var ingen riktig höjdare. Skulle misstänka att det sitter utbytesmotor i denna

Användarvisningsbild

Re: Kockum 84-35

Åke Nilsson  
#103231 Hej!
Sök någonting utan converterdrift.
Omständigt att köra samt att repa.

Själv skulle jag kunna tänka mig en Tiberjack 1110 lämplig storlek.

Åke,

Avatar Fallback

Re: Kockum 84-35

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103235 Lite skillnad i pris på en 1110 emot en 84-35. Skulle mycket väl kunna tänka mig en 84-35 i bra skick.

Användarvisningsbild

Re: Kockum 84-35

Åke Nilsson  
#103247 Hej!
De klart men har man råd är den senare mer eftertraktad om man skulle vilja sälja.
Konverterdrift är ju så bökigt att köra , jämt sänka arbetsvarv för att flytta fram 1 m, sedan i med broms & varv igen.

Körde sista gången 8435 1993 alltså 17 år sedan.

Vidare var den jävligt låg under tog det i traktorn var det bara att ladda för att få över vagnen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).