Socialt (mer om oss)

räkna, grader till %...

31 inlägg 73380 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99104
Uvskogen skrev:"Nutte", vet inte om jag missförstått din fråga, men när jag byggde mitt snedtak så gjorde jag som du tänkt, tror jag. Bestämde hur högt jag vill ha det där taket slutar. Satte dit en regel på två stolpar. På den satte jag mitt laserpass med, vad jag minns sisådär 15 grader lutning (snesågad träkloss med hjälp av gradskiva). Sen lyste jag på väggen. Där satte jag väggregeln. Höll då utan problem i vintras (plåt)

Fast det är klart, det är ju onekligen lite mer elegant att räkna sig fram till det. 8)



Det är så ja ska göra;) dedt blev mer invecklat än jag räknade med när ja ställde frågan;)... Men vi har klurat lite idag med ett Vattenpass med digitala grader, å på en meter å 10cm är ca 5 grader, 20cm lutning blev ca 10, för att komma upp i 22grader så blev det ca 40 cm lutning per meter.... ganska mkt...

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

skogsjan695xl  
#99117 Så här är det. 45 grader är lika som 100%

För att räkna ut en sida i en triangel så gör man så här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_sats

(36.5 KiB) Nerladdad 261 gånger

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99122 Angående dokumentet om Pythagoras sats, så brukar annars standardexemplet vara en s.k. egyptisk triangel, där den korta kateten är 3, den längre kateten är 4 och då blir hypotenusan exakt 5.

3*3 = 9
4*4 = 16
9+16 = 25
5*5 = 25
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

totte  
#99142
axwell skrev:Tyvärr, vill inte reta upp Totte mer än så här, håller mig därför uteslutande till grader.


Hehe, inte tusan retar det mig att du har fel :lol:

Nä, men jag kan förstå att man kanske i vägsammanhang räknar så. Det är som nån, kanske var du, sa att vid mindre lutningar blir skillnaden ganska liten, vid tex 20% lutning skiljer sig sträckan inte mer än ett par procent och det är väl sällan det är mer än så på en väg.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

Robertberg  
#99151 I skolan (fall på vägar, rör mm) så räknar vi lutningen i procent eller promille. 1 procents lutning = 1 cm ner/uppoch 100 cm fram/bak.

Så är det ju rätt enkelt att räkna!

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99156
totte skrev:Nä, men jag kan förstå att man kanske i vägsammanhang räknar så. Det är som nån, kanske var du, sa att vid mindre lutningar blir skillnaden ganska liten, vid tex 20% lutning skiljer sig sträckan inte mer än ett par procent och det är väl sällan det är mer än så på en väg.


Med vägverkets metod har troligen någon inköpare räknat ut hur många miljoner kronor man kan lura entreprenörerna på genom bara betala för den horisontella sträckan istf. den verkliga.
Ytterlighetsfall(bara för att belysa skillnaden i räknesätt):En väg mäts med gps, 2 km, lutning 45 grader uppåt, senare nedåt med samma lutning.
Den verkliga sträckan över berget är 2,8 km, men projektören har följ sin procenttabell och bortser från det.

Kan det vara skälet till brohalvor som byggs från var sitt brofäste inte alltid kan förenas?

obantteg skrev:I skolan (fall på vägar, rör mm) så räknar vi lutningen i procent eller promille. 1 procents lutning = 1 cm ner/uppoch 100 cm fram/bak.

Med så små lutningar stämmer båda räknesätten, men om du skulle höja upp den ena röränden i etapper och beräkna den procentuella lutningen ända tills det når 50 cm så skulle de flesta säga att lutningen är 50 %, med Tottes metod är lutningen då något annat, (eller 57,7 % ?).

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99158 Om det lutade 45 grader (100%) på en 2 km sträcka, skulle jag inte använda GPS för den mätningen. Ty då är det bara att tigga om bekymmer. Då får geodimetern åka fram.

Om lutningen däremot bara är 4,5 grader, så skulle jag nog överväga att mäta med GPS.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 26 aug 2010, 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99159
Niking skrev:Om det lutade 45 grader (100%) på en 2 km sträcka, skulle jag inte använda GPS för den mätningen. Ty då är det bara att tigga om bekymmer. Då geodimetern åka fram.


Självklart skulle ingen(?) vettig människa använda GPS i extremfallet, det är bara för att belysa hur tokigt det är att beräkna den procentuella lutningen efter längden på kateterna.

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99161 Nå, med geodimetern finns ju både lutande längd, horisontal längd och vertikal längd. :mrgreen:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

axwell  
#99169
Niking skrev:Nå, med geodimetern finns ju både lutande längd, horisontal längd och vertikal längd. :mrgreen:
/Niklas


Jag vet, hoppas att du har köpt den av mina tidigare sälj/servicekollegor på Océ Svenska(eller ingenjörsutensilier "Ingut"främst Kern), fast det förutsätter att den är köpt länge sedan. Agenturen ligger hos något annat företag idag.

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99195 Nope, den köptes från Geograf år 2002. Still going strong!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99207 är det inte lättare med lutar & lutar inte?

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99210 Ofta finns det behov av att kvantifiera lutningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: räkna, grader till %...

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99214
SRG_Pendo_Master skrev:är det inte lättare med lutar & lutar inte?

Nähä du..Det är inte lättare..
Procent och promille är viktiga saker..och kan vara helt avgörande, hur många grader du lutar, när du går hem efter en helkväll på krogen. :mrgreen:
Och den kyliga tystnaden från sambon (Dagen, efter helkvällen på krogen.) mäts inte i grader, utan i tidsenheten dygn, innan hon tinar igen.. :roll:
MvH. Ulf

Användarvisningsbild

Re: räkna, grader till %...

totte  
#99231 Äntligen lite vetenskapliga fakta! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).