Bioenergi

lagring av flis, flak eller platta ?

4 inlägg 4255 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lagring av flis, flak eller platta ?

Skogsmästarn  
#98622 Hejsan!

Hemma på gården ska flisanläggningen byggas om o moderniseras, med hydraliskt matar-förråd på cirka 7 m3 på baksidan på huset. (Denna lösning är redan klar)

Meningen är att hydralförrådet normalt ska fyllas med på med traktor skopa. Att flisa direkt i innebär för mycket skräp o damm nära huset.

Jag söker en enkel lösning på ett flisföråd, som är avsedd endast att flisa i och kravet är att man ska smidigt kunna fylla traktorskopan från förrådet.

Övrig fakta: & önskemål:
* Önskad volym: 15 m3
* Valmet 505 med trimalastare + 2 m bred skopa.
* Brukshugg modell äldre
Ett lastväxlarflak till rimligt pris har jag letar efter hela våren o sommaren, de jag sett ligger på minst 30000 plus moms. Innermåtten verkar ju annars bra, 2500mm

Alternativet är annars att gjuta en platta med sidoväggar och ett karftigt mothåll så man kan lasta med skopan. Då blir att täcka med en pressening.

Skulle vilja lagra upptill 15m3 flis vintertid, på sommaren kör jag varmvattenberedare

Jag har en spannmålsvagn med tipp som tar 7 m3, men tyvärr är huvudbehållaren med skrapor för hög, lasthöjd ca 2,2m

Hur löser ni detta som har fliseldning ?

Mvh
Johan



   TS
Avatar Fallback

Re: lagring av flis, flak eller platta ?

H3nkk4  
#98884 Hej..

Vi har ett flisförråd som det ryms ca. 100m3 flis i. Vi har spalter liggande ganska tätt på plattan och sedan hålplåt på. Sen en kalluftsfläkt i ena änden som vi torkar med vid behov. Så har vi dörrar tillverkade i plywood som är stängda när vi fyller på förrådet som vi sedan öppnar när vi skall lasta.

Avatar Fallback

Re: lagring av flis, flak eller platta ?

Skogsmästarn  
#98885 Hej igen!

har även tänkt på en annan möjlighet att köpa en sjöcontainer. Någon som har provat detta ?
fundrar på om väggar och bortre vägg håller vid last ? Även att golvet håller för 4 tons traktor...

/Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: lagring av flis, flak eller platta ?

H3nkk4  
#98936 Det blir knappt något tryck när du lastar flis.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar