Uppvärmning

Uppvärmning?

21 inlägg 11095 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98754
Uman skrev:Det är knepigt med uppvärmning. Värmepumparna är naturligtvis mest bekväma men tappar de verkningsgrad som en del kylskåp gör med tiden? Förmodligen blir dock materialen bättre med tiden men tillverkarna vill naturligtvis inte heller göra några maskiner som håller för länge heller utan vill få sälja nya.
Det sägs att en del äldre kylskåpskompressorerna bara gick och gick men att det nu är ändrat. Det kallas inbyggt slitage. Saker skall hålla lagom länge..

Verkar vara ett korrekt konstaterande. Den första frys vi hade hemma fungerade fortfarande efter 37 år utan minsta reparation. Tyvärr verkar ju det som att alla tillverkare som gör hållbara grejor försvinner. Det är synd att slit-och-släng-mentaliteten tagit över så fullständigt.

Jag skaffade en ny Electrolux-spis nyligen eftersom fabriken i Motala skall läggas ner och passade samtidigt på att köpa en ny köksfläkt (tyvärr utan att ha kollat på en i butiken), Electrolux mellanprisklassen och med samma grundidè som min 22 år gamla fläkt. Tyvärr så verkar det som att den nya fläkten får gå direkt till återvinningen, rena skiten tillverkad i Italien. Tunn plåt, fettfiltret ser man rakt igenom, flera mm glapp mellan filtret och plåten, sammanfogningarna av metalldelarna är det värsta jag sett, fläktens ovansida är inte plan det skiljer flera grader mellan ytterkanterna samt att motorn låter för bedrövligt.

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Uman  
#98757
pr95 skrev:En fråga varför eller hur kommer sig att du blivit erbjuden en beg. solo-plus


Han skall övergå till flis.

Solo Innova heter Baxis nya panna. Läste om en som hade en ackumulatortank på 50.000 liter till en Solo Innova 50. Årsförbrukning 100 m3 ved. Fast det blir nog rätt mycket förluster med en så stor tank men han ville bara elda varannan dag

Är det ekonomi att köpa massaved och kapa upp själv?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppvärmning?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98781 Har själv en bergvärmeanläggning sen 5 år tebax, fungerar klockrent den bara går och går.
Har ingen tillskottsvärme med elpatron, har visserligen en som reserv, men den har inte gått en minut.
Gjorde en egen diemensionering och egen installation, valde en större pump 10kw samt ökade på vatten volymen med en 300 liters radiator b l a så att värmepumpen har mycket vatten att jobba emot, vilket gör att den klarar att värma huset till minus 45grader ute utan tillskotts el.
Har en elförbrukning idag på 12000KW inkl hushållsel och uppvärmning. (Före mellan 30000-35000)
Har ju skog och stödeldar/myseldar vid svinkyla ute med ca4-5kubik torrved i en keddy kamin. Resten som jag gallrar säljer jag som massaved. Skönt med mera fritid, inget tvång/press, mindre arbete med ved mm.
Värmepumpen sköter sig helt själv det enda jag gör är två gånger per år skiftar jag mellan sommar och höst/vår drift med knapptryckning.
Om ett år är min anläggning till fullo besparad och betald så vinsten åker rakt ner i fickan eller till skogs vi får se.... :grin: :grin:

PS Oroar mig inte för prisutvecklingen på el den kommer att följa priser på övrig energi typ olja, pellets, fjärrvärme. tror hellre att de andra energislagen kommer att öka mer.
Det enda jag ångrar är att jag skulle gjort detta eventuellt tidigare, men pumparna hadde barnsjukdomar då och tekniken var inte riktigt fördigutvecklad, då många borrade för kort och under diemensionerade anläggningarna. Vilket jag anser många gör idag också. Själv har jag en borra på 203meter och en överdiemensionerad anläggning som vissa påstod att jag aldrig får ekonomi i med något mer investeringskostnad och installations arbete. Men det är just det jag får med högre besparing varje år..
Om man diemensionerar ochjusterar /programerar pumpen rätt och med lite tur bör kompressorn & pumparna klara ett rätt långt liv jag tror min klarar minst 20 år vi får se, hålet det stoppar minst 50-100år?
Sen har jag ca 5-6mil till skogen och bor i ett villa kvarter, vilket inte är det bästa för vedeldning.
så för ca 500-600 kronor/mån som uppvärmningen kostar i el slipper jag bära, stapla, torka, frakta, bära, elda, sota mm. Istället säljer jag den ved jag skulle ha eldat upp för ca500-600 kronor/månad som massaved och slipper en massa jobb i onödan. :grin: :

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

pr95  
#98813
Sen har jag ca 5-6mil till skogen och bor i ett villa kvarter, vilket inte är det bästa för vedeldning

Kan bara hålla med alla har inte s.a.s. rätta förutsättningen för att elda ved.
Uman skrev:
pr95 skrev:En fråga varför eller hur kommer sig att du blivit erbjuden en beg. solo-plus


Han skall övergå till flis.

Solo Innova heter Baxis nya panna. Läste om en som hade en ackumulatortank på 50.000 liter till en Solo Innova 50. Årsförbrukning 100 m3 ved. Fast det blir nog rätt mycket förluster med en så stor tank men han ville bara elda varannan dag

Är det ekonomi att köpa massaved och kapa upp själv?


Visst är det ekonomi i att köpa ved men man får vara observant på priset mellan olika vedsorter
t.ex i kilo är det inte stor skillnad -men per m3 kan skillnaden i energi innehåll vara 25-30%.

Förlusterna behöver inte bli så stora på en tank om isoleringen är bra 60cm topp 40cm sidor sen gäller det också att isolera rören.
står tanken i ett utrymme som ändå ska värmas så har man ingen egentlig förlust (kommer byggnaden tillgodo)

Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

Uman  
#98929 Färdigved är rätt dyr men kan man köpa massaved så är priserna mer rimliga - tror jag?
Färdig ved är ju också ofta i stjälpt mått men massaved i fast mått.

Jag har en oljetank på nära 5 m3 men är det problem att ha ett trycklöst system?

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppvärmning?

pr95  
#98930 En 5m3 tank är alldeles idealisk till detta ändamål se bara till att den blir bra isolerad.Gärna med varmvatten beredning
på sidan av tank genom en tappvattenautomat (TVA)
Här är en länk till hur man bygger "trycklöst system"http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).