Sågtimmer

Hur mycket krymper virke vid torkning?

17 inlägg 28079 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket krymper virke vid torkning?

McE  
#98387 Kanske lite fel forum, men har nån av er koll på hur mycket sågat virke krymper vid torkning?

Har en egen gammal bondsåg, dock har vi justerat så 2" motsvarar 47-48 mm, när virket torkat så är det nära 45mm.... Men 6" motsvarar inte 145mm. Där är problemet!

Anhållet är gjort för tumsågning och jag skulle vilja gör om det till mm.
Det är ett plattjärn med ursågade jack, så tanken är att ta ett nytt plattjärn och såga ur jack på väl valda ställen. Men då behöver jag veta hur mycket virket torkar ihop? Ska det vara 150 för att torka ihop till 145?

Som sagt, någon väldig precision är det inte men jag har även en rikt/planhyvel om jag ska vara noga. :wink:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

halvproffs  
#98409 Lite svår fråga att besvara för det beror en del på hur tätvuxet det är tex och ju bredare virke ju mer krymper det. Men om vi tar tex 50*150 så krymper det ca 1mm på tjocklek och 3mm på bredd om det är normalvirke. Resten får du ta på hyveln om det ska vara exakt.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

Nolltax AB  
#98539 Eget sågat virke har ett eget liv.
6 tum nysågat mäter 15 cm.
När det torkat har är det i runda slängar 14,5 cm.
Variation givetvis beroende på trädslag, årstid å lagringstid..
Kontentan vara torde: bondsågat virke räknas i tum, ej mm.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98552 1 mm per tum plus 0,5 mm ber bit fungerar då kommer man inte för tunnt eller smalt.

ex:
1 tum + 1 mm + 0,5 mm = 26,5 mm rå mått
2 tum + 2 mm + 0,5 mm = 52,5 mm rå mått

på detta vis kommer du sällan under mått-toleransen men någon bit kan bli lite tjockare.

två tum som är 45mm är hyvelmåttet ex 2 tum 4 sågad vara blir vid hyvling 2,5 mm per sida 45 * 95 mm

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98568 1 mm/tum är nog ett bra mått. 50x4" brukar bli 47x97 mm och 50x8" 47x195 mm efter ett års torkning. Mitt Jonseredsverk är graderat i tum för bredden men i mm för tjockleken, därav de konstiga ursprungsmåtten. Skalan för bredd antar att kedjan skär ca 6 mm men både 91R- och 95R-kedjan ger i praktiken lite bredare skär så tjockleken färsk ligger närmare 49mm än 50mm.

Som sagts ovan så varierar det beroende på träslag och även inom träslag beroende på årsringstätheten. Årstidsvariationer har jag dålig koll på eftersom jag alltid avverkar eget sågtimmer i januari eller februari.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

Nolltax AB  
#98676 Ej endast årstid utan även månfas påverkar virket.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98677
Nolltax AB skrev:Ej endast årstid utan även månfas påverkar virket.

Öhhh :?: Hur då :?:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

Nolltax AB  
#98679 Växter söker ljus. Likt en parabol.
Vrider sig efter ljuset.
En fullmåne attraherar ett träd..... Ljus....
Ett träd söker i det längsta exponera sig för ljuset, likt en blomma vrider det sig, sträcker sig efter, ljuset.
Resultat, likt PMS styrt av hormoner....
Trodde det allmänt känt var....

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

Nolltax AB  
#98680 Ni vet ej när lämpligt är fälla ett träd.
Ni borde gå en grundkurs.....

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98758 Då borde ju vädret ha ännu större inverkan. Här i sydvästra Sverige ser vi ju ibland inte solen på en hel månad p.g.a. regnmoln. Om man inte ser varken sol eller måne så borde träden bli helt raka och inget vridet virke efter sågning. Har tyvärr inte märkt något av detta :sad:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

Nolltax AB  
#99470 En månad med surt å regn.
Vem skulle inte vända ryggen mot dylikt...?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99493 :-)
Å sol o måne har liksom en påverkan utan att synas...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

Camwood  
#99691 Oseriösa svar på den häringa tråden :lol: Ett konkret tips Hultafors (du vet tummstockar) säljer ett mått med råmåtten för sågning i rått virke ( fur och gran) :???:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

axwell  
#99695
Camwood skrev:Ett konkret tips Hultafors (du vet tummstockar) säljer ett mått med råmåtten för sågning i rått virke ( fur och gran


Varning, spraya den i en avvikande färg så att den inte av misstag används vid fel tillfälle, det finns alltför många historier redan!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket krymper virke vid torkning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99698
axwell skrev:
Camwood skrev:Ett konkret tips Hultafors (du vet tummstockar) säljer ett mått med råmåtten för sågning i rått virke ( fur och gran


Varning, spraya den i en avvikande färg så att den inte av misstag används vid fel tillfälle, det finns alltför många historier redan!

Ingen större risk, den ser ganska annorlunda ut :lol:
http://www.hultafors.se/www/live/gemens ... eeID=23784 ock klicka på "Övriga mått" och "Plankmått"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).