Vedmaskiner, flishuggar

Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

20 inlägg 22863 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Lucke  
#98457 Hej!

Ja, som rubriken antyder så har jag svårt att välja vedprocessor...
Själv gör jag av med ca 15m3 per år i nuläget i eldstäderna som vi har inomhus. Installation av vedpanna kommer så snart det vatteburna radiatorsystemet är utbyggt i kåken och då kommer behovet att öka. Lovade mig själv i våras att jag inte skall ordna veden med vedkap och yxa ytterligare en säsong för att det tar för lång tid...

Jag har fastnat för de kraftuttagsdrivna klippmaskinerna, frågan är bara vilken maskin jag skall välja...

Bilken och Superpilken matar in "stockarna" med automatik, det verkar smidigt!

Klappi, Bilke och Superpilke använder till skillnad från Klyvert roterande knivar, det känns robust. Jag har inte lyckats lista ut hur Klyvert ser ut inuti men på något sätt omvandlas en roterande rörelse till en linjär rörelse om jag har förstått saken rätt, det känns som att det finns risk för slitage och haveri i sådana anordningar. Någon som har erfarenheter av detta?

På Klyvert finns det möjlighet att påverka om "stockarna" skall enbart klippas eller även klyvas beroende hur man placerar "stocken". Det går inte på de andra?!

Bilke har en matta som slits ut och måste bytas.

Jag gissar att Superpilken är snabbast, hjälp mig att rangordna resten av maskinerna efter hastighet!

Jag vill ha en så snabb maskin som möjligt, men hastigheten får inte gå ut över driftsäkerheten, jag vill att maskinen skall vara snabb och robust mao.!

Finns det fler maskiner av denna typ som jag har missat i min marknadsundersökning?


Mycket funderingar blir det... :geek:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

stegmaster  
#98469 Har inte erfarhet med någon av dom, men om jag skulla kjöpa en av dom skulle det bli superpilke.
Gillar detta innmatersystemet bäst.
Den värkar ju dessutan aningen snabbare enn Bilke, men det er inte så stor skillnad tror jag.
Desse vurderinger er gjordt ut från videoer jag har sett av dessa maskiner.
Tror Bilke er lite dyrare ochså, åtminstone er det så i Norge.
Men vi får se om någon här på fourmet har någon av dessa maskiner själv, och få höra va dom tycker.
Superpilke och Bilke blir ju lite i en klasse för sig, då dom har innmatingsannordning, men priset blir ju ochså i en annan klass.
Men har du bara så klent virke som max 20cm??? :surp:
Annars bordet du kjöpa nån annan typ maskin. För det er riktigt tråkit om inte ALT virket går inn i maskinen.
Finns ihvärtfall et märke til, nemlig Mottimaster (vet inte om denna säljs i Sverige??)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kE6TXEe3l6g&p=FA3823F84EE243FA&playnext=1&index=16[/youtube]
Och Tyske Bgu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4UEM9xhEqgo[/youtube]
Dessutan har "slurfi" här på forumet nån likanade typ. Cutsplit 55
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mSND-7apY08&feature=player_profilepage#![/youtube]

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

valtra a 72  
#98488 Tveklöst Bilke. Helt överlägsen de andra alternativen.

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Tosca  
#98512 Motivera gärna era val, underlättar nog för frågeställaren.

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

mersa11  
#98517 Har en Pilkemaster själv och måste säga att dom är driftsäker. Skulle tveklöst fundera på en Superpilke.....

Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Lucke  
#98523
stegmaster skrev:Men har du bara så klent virke som max 20cm??? :surp:
Annars bordet du kjöpa nån annan typ maskin. För det er riktigt tråkit om inte ALT virket går inn i maskinen.


Det grova virket är lätt att sälja som rundvirke antingen till flis eller andra vedeldare, men jag behåller även den vedkap och klyv som jag använder idag ifall jag vill göra egen ved av grovt virke.

Stammar upp till 20cm finns det alltid gott om, jag har områden med mycket löv bla. samt äldre hyggen som måste röjas där det finns förväxande björkar m.m..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

stegmaster  
#98533
Lucke skrev:
stegmaster skrev:Men har du bara så klent virke som max 20cm??? :surp:
Annars bordet du kjöpa nån annan typ maskin. För det er riktigt tråkit om inte ALT virket går inn i maskinen.


Det grova virket är lätt att sälja som rundvirke antingen till flis eller andra vedeldare, men jag behåller även den vedkap och klyv som jag använder idag ifall jag vill göra egen ved av grovt virke.

Stammar upp till 20cm finns det alltid gott om, jag har områden med mycket löv bla. samt äldre hyggen som måste röjas där det finns förväxande björkar m.m..

Ok. Då forstår jag bettre dit beslut.
Oavsätt om du skulla kjöpa Bilke eller superpilke, så borde det gå riktigt snabbt att klyva ca 15-25m3.
Skulle gissa på 1 eller 2 dager, så er det klart ( om alt virket går i vedmaskinen).
Om du får kapa en del med motorsåg och bruka vanlig klyv, drar det ju på sig i tid, men det vet du ju redan. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Lucke  
#98561 Hej!

Jag har funderat lite igen...

Då jag förbrukar förhållandevis lite ved för tillfället och gissar att det tar 3 år innan vedpannan är på plats så kanske det är bättre att köpa en ny Klappi än en 10 år gammal Bilke eller Superpilke. När pannan är på plats säljer jag Klappi'n och köper en ny maskin med matning typ Bilke eller Superpilke. Det känns oekonomiskt att investera i överkapacitet även om det är både roligt och manligt. :grin:

Någon som har erfarenheter av Klappi?

Det jag undrar över är t.ex. kvalitet på maskinen, kvalitet på veden som den producerar, hastighet, ergonomi, service och reservdelar etc...

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98613
Lucke skrev:Klappi, Bilke och Superpilke använder till skillnad från Klyvert roterande knivar, det känns robust. Jag har inte lyckats lista ut hur Klyvert ser ut inuti men på något sätt omvandlas en roterande rörelse till en linjär rörelse om jag har förstått saken rätt, det känns som att det finns risk för slitage och haveri i sådana anordningar. Någon som har erfarenheter av detta?

På Klyvert finns det möjlighet att påverka om "stockarna" skall enbart klippas eller även klyvas beroende hur man placerar "stocken". Det går inte på de andra?!


Jag hade en Patu som i likhet med Klyvert inte hade roterande knivar. På den hade man löst det med ett länkage, ungefär som på en vindrutetorkare. Det är alltså inga växlar som vänder rörelsen eller nåt sånt. Det var grovt och rejält konstruerat och ingen svag punkt på maskinen.

Om du inte ska klyva mer än 30-40 kubik så skulle tror jag att man klarar sig utan inmatning på maskin. Superpilke och Bilke är ju trots allt dubbelt så dyra. Om du å andra sidan är beredd att lägga 50-60 tusen på en vedmaskin skulle jag rekommendera Hakki Pilke 2x30 med inmatningsrulle. Inte lika snabb på riktigt klen ved, säg under 10 cm, men å andra sidan kan du ju köra grövre ved i den. Jag tror att listpriset är 62 för den. Jag köpte en sån i våras då jag fått fler vedkunder och är jättenöjd. Skulle jag bara ha ved klenare än 15 cm och bara behövde klyva 30-40 kubik skulle jag behållt min gamla maskin, men med de mängder och grovlek jag har är HakkiPilken outstanding i jämförelse.

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Ingoberra  
#98705 Har en 12år gammal klappimaskin. Vi är 5 ägare tillsammans på den. Den har nog klippt 3-400kb varje år och den har inte haft nåt större haveri bara nåt kjedjelås typ. Visst är den sliten men blir ju så när vissa bara kör utan å titta igenom grejorna. Så visst är klappi bra grejor. Bandet är tex aldrig bytt bara flyttat skoveln till nya hål nån gång

Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Camwood  
#99679 Hej lucke köp en Klyvert den fungerar väldigt bra till klen ved :wink: Jag köpte en Klyvert 2000 i våras som vi matar med bakved och klent röj-gallrings virke. det grova sågar vi till snickarvirke :grin:

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Norrlänningen  
#99944 Jag köpte en Bilke S3 nu i våras och har kört ungefär 100 kubik med den.
15 kubik tar max 20 minuter med den om ni är två som matar maskinen med ved, så du lär inte hålla på så länge med det momentet iallafall. :lol:

Angående inmatningsanordningen så tror jag att Superpilken är något bättre egentligen. Bilken har som du vet en matta som roterar och när kniven tar tag i stocken och börjar klyva så hugger den fast stocken i mattan så att mattan stannar av, därför slits den inte speciellt mycket. Inmatningsmattan har ett slirkoppel som man kan kolla med en momentnyckel någon gång då och då för att se att man har rätt moment. Jag har dock inte behövt justera det något än så länge.

Jag har en jobbarkompis som har en Superpilke och vi är överens om att bilkens kniv och klyvanordning är vida överlägsen Superpilken. Bilke S3 kapar och klyver otroligt fint och det lilla bås som blir är perfekt för att tända pannan med. Inget spån och inget fnas. Jag har inte slipat kniven ännu och tror inte att jag behöver det än på ett tag. Traktorn låter inte ett dugg ansträngd när jag matar in en 23-24cm stock.

Många tycker att dessa maskiner inte klarar tillräckligt grov ved, men dom förstår nog inte hur extremt snabbt dom här maskinerna går. Man ska egentligen vara 3-4 personer som går i ett löpande band och bara lägger i veden och iallafall jag blir jävulskt slut när jag har burit ett tjugotal stockar i 20cm diameter som är 5-6 meter långa. :lol: Med dom här maskinerna håller man inte på och fjantar på med avläggningsbord eller liknande, det tar för lång tid. Man matar efter långvedshögen i ett rasande tempo och man får flytta maskinen typ en gång i kvarten för att avståndet mellan vedtraven och maskinen blir väldigt fort väldigt långt....

Jag är iallafall supernöjd och om man kollar på Bilkens konstruktion så ser man att det är så otroligt få komponenter i den och att vem som helst kan enkelt byta vad som nu kommer att behöva bytas på den.


Om du har några frågor om Bilken så är det bara att du hör av dig!

Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

stegmaster  
#99969
Norrlänningen skrev:Många tycker att dessa maskiner inte klarar tillräckligt grov ved, men dom förstår nog inte hur extremt snabbt dom här maskinerna går.

Hmmm. :lol:
Tror jag förstår hur extremt snabb den er PÅ VIRKE UPP TIL DRYGT 20CM, men hjälper det något allt virke som finns över detta i dim. Då får man ju stå med såg och klyv(i tillägg til bilken) för att klara av detta. :mrgreen:
Finns godt om videoer på youtube av dessa maskiner, så lite vet man ju, själv om man inte äger nån själv.

Avatar Fallback

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

Norrlänningen  
#99991
stegmaster skrev:
Norrlänningen skrev:Många tycker att dessa maskiner inte klarar tillräckligt grov ved, men dom förstår nog inte hur extremt snabbt dom här maskinerna går.

Hmmm. :lol:
Tror jag förstår hur extremt snabb den er PÅ VIRKE UPP TIL DRYGT 20CM, men hjälper det något allt virke som finns över detta i dim. Då får man ju stå med såg och klyv(i tillägg til bilken) för att klara av detta. :mrgreen:
Finns godt om videoer på youtube av dessa maskiner, så lite vet man ju, själv om man inte äger nån själv.



Alltså grejjen är att det tar för lång tid att hantera långved i dimensioner över 25cm så det är inget man är intresserad utav om man vill forcera några kubik på en timme.

Användarvisningsbild

Re: Klappi, Superpilke, Bilke eller Klyvert?

stegmaster  
#100032
Norrlänningen skrev:
stegmaster skrev:
Norrlänningen skrev:Många tycker att dessa maskiner inte klarar tillräckligt grov ved, men dom förstår nog inte hur extremt snabbt dom här maskinerna går.

Hmmm. :lol:
Tror jag förstår hur extremt snabb den er PÅ VIRKE UPP TIL DRYGT 20CM, men hjälper det något allt virke som finns över detta i dim. Då får man ju stå med såg och klyv(i tillägg til bilken) för att klara av detta. :mrgreen:
Finns godt om videoer på youtube av dessa maskiner, så lite vet man ju, själv om man inte äger nån själv.



Alltså grejjen är att det tar för lång tid att hantera långved i dimensioner över 25cm så det är inget man är intresserad utav om man vill forcera några kubik på en timme.

Funderar fortfarande på detta. :wink:
Det fanns ju just någon i en annan tråd som sökte björktimmer, och ville ha 10000fub, och inget med mindre dim. enn 20cm. :shock:
Så det går nog att göra mycket ved med grövre virke ochså.
Men om man har tilgång på endast stora volumer klent virke, så er nog bilke`n kanon.
Dette er inte tilfälle här jag bor i Norge, då får man ta alt från 5cm upp til 50cm, och därför er inte bilke eller superpilke mitt förstaval av maskiner.
så konklusjonen er väl att man får anpassa vedmaskinen, efter vilket virke man har att tillgå. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).