Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56311 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98383 Reed ventiler var vanliga på större såg rätt långt fram.
Jonsereds X serie hade reed ventiler.
Partner C6 och Husqvarna MS90 hade Slidmatning. Slidmatade har ingen reed ventil utan har ett hål i balans vikten i svänghjulet som då öppnar insugsport när det passerar.
Viss vesentlig skillnad är det men prinsipen är den samma!
På trimmrar, mopeder o båt motorer är det vanligare med reed ventiler även idag. Motortypen är fördelaktig om det ska proriteras vrid.
Kolv portade motorer (Det som används mest i sågar idag) har egenskaper som ger snabbare accelleration, lite mindre vrid.

Motorns gång är annorlunda med dessa motorer. Särskilt de slidmatade.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98422 Tackar för den uppdateringen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#98458 Längtar hem till min xf när jag läser denna tråden.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98465 Ikväll har jag fixat tändinställningen. Först brytarna till 0,4 mm avstånd. Rätt knökigt att få det rätt. Brytarkammen sitter på svänghjulet, så inställningen måste göras genom en av öppningarna i hjulet. Och så vill det gärna ändra sig när man efterdrar skruven som håller brytarna. Nå det blev rätt till slut efter 4 försök tror jag. Enklare sen att ställa förtändningen, en ståltråd ner i tändstiftshålet, märka av ÖD och sen en lågohmmeter över brytarna. Den visar någon ohm när brytarna är öppna och noll när dom är stängda. Sen är det bara att lossa de två fästskruvarna till tändplattan och vrida tills det öppnar vid 2,5 - 3 mm under ÖD vilket är specat för den här sågen.

Ett intressant test sen: Tändstiftet på kabeln, släcka takbelysningen och så ge svänghjulet ett raskt ryck med handen. Och jovisst blev det gnista, betyder att magneten är i perfekt bra skick.

Sen har jag dragit fast svänghjulet ordentligt. Det finns en täckplatta som skall täcka hålen i hjulet. Under den låg en tunn skumplastfilt som förstås var helt söndervittrad. Gjorde en ny genom att skära ut en tunn skiva ur en bit av ett liggunderlag.

100817_04.jpg


Med svänghjulet ordentligt draget och locket på var det dags att plocka ihop startapparaten. Först fjädern i locket:

100817_07.jpg


Sen linhjulet med linan pålindad och det skall fästas i hakmekanismen. Lite speciell konstruktion av den här, fungerar nästan som ett bendixdrev.

100817_08.jpg


Linhjulets axel skjuts ned i en hylsa och genom en öppning i höljet så sticker man i en kort stålpinne i ett tvärgående hål. En plastkula och en fjäder inuti axelröret håller pinnen på plats, den har ett lite ursvarvat spår i mitten.

100817_09.jpg


I hylsan utanpå linhjulsaxeln är det två snedskurna spår. På andra sidan sitter en friktionsfjäder, så när man drar i snöret vrids linhjulet och stålpinnen och matar så ut hylsan som har hakar som griper i motsvarande hakar på svänghjulet.

Bakre handtaget monterade jag sedan, det sitter fast med två stålstänger som skjuts in från förgasarkåpans utsida. Stängerna sitter fast i varsin gängad plugg som håller dom på plats. Och så var det då dags för dagens bakslag. AV någon anledning så är den ena pluggen av lättmetall, den anfra av plast. Och plastpluggen brast när jag skulle dra fast den, själva huvudet gick av från den gängade delen.

100817_05.jpg


Det syns tydligt att den var på väg att gå av redan innan, och jag tog förvisso inte i. Nå, det är ingen större katastrof, stålpinnen sitter där, går också att gänga i och ur med hjälp av en tång så det hindrar inte provkörning, men jag skall försöka få tag på en ny så sågen blir komplett igen.

blog/download/download_id-3370.html

Avslutningsvis skruvade jag dit ljuddämparen. Oljeröret från tank till svärdsfäste hade jag monterat tidigare ikväll, nämnde jag visst inte innan.

100817_12.jpg


Nu börjar grunkan fakstiskt likna en såg igen. Återstår koppling, svärd och kedja och kopplingskåpa samt handtagsbygeln så bör den vara klar för provstart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98570 Så var det bara de sista detaljerna kvar. Handtagsbygeln kom först.

100818_04.jpg


Som syns mynnar oljetankens luftning i det nedre bygelfästet, ett litet hål i gummit och sen ett i bygelröret gör att luftningen sker genom handtaget, där det är ett litet hål i den övre änden.

Så på med kopplingen, en tung sak med massivt gjutet nav och sex stora backar.

100818_08.jpg

100818_09.jpg


Sen fick jag för mig att se om jag kunde fixa den avbrutna pluggen till fästet för bakre handtaget. Gjorde rent limmade med epoxy och borrade ett litet hål ned i plasten och tryckte i en bit ståltråd med lim på. Håller ihop för tillfället i alla fall, så får vi se om jag kan hitta en annan senare.

100818_12.jpg


Svärd, kedja och kopplingskåpa på. Svärdsplåtarna är helt utslitna, det måste fixas nya, går dock att provköra ändå.

100818_13.jpg


Dags för utsmyckning:

100818_14.jpg


Får tacka Åke Bäckman (Backman) för dekalen och Åke i Kärrabol för att jag fick den av honom också som bild för att skriva ut!

100818_16.jpg

100818_15.jpg


Så är då sågen hopplockad igen. Men det var optimistiskt att tro att de gamla membranen skulle funka. Sågen startar på snaps, men stannar efter ett par sekunder. Det är uppenbart att den inte får fram bränsle som den skall. Skall ringa och höra var mina membran är nånstans, det är flera veckor sen jag beställde nu.

Jag återkommer alltså när jag fått snurr på klumpen med nån liten provkörningsvideo.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

johan eriksson  
#98575 Ser jättefint ut Totte :)

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98603 Nå, så där avancerat var det inte, har i stort sett tvättat den och bytt vevaxeltätningar och skruvat ihop den igen. Stora poängen med den här sågen är att den var i så bra skick redan när jag fick den, bara gummidetaljer som tätningar o membran som torkat ihop under åren den stått, Men det är klart det är en stilig såg i sig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

stegmaster  
#98604
totte skrev:
Jag återkommer alltså när jag fått snurr på klumpen med nån liten provkörningsvideo.

Nu har man varit uppe halva natten för att få höra Partner`n "sjunga", men inget???? X( :))
Tråkit med den där plastskruven som gick sönder, men det var en klurig lösning, med at borra in en ståpinne med lim, och inte endast bruka lim. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98762 Membranen finns i Umeå, ringde i fredags och dom hade kommit, men dom hade slarvat bort telefonnumret så jag ficka aldrig nåt meddelande, Skall hämta i början av veckan.

Under tiden har jag roat mig med en gammal Homelite ZIP, ny tråd på gång om den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98915 Jaha, så var membranen hemma, satte i en sats i Partnern ikväll, gick ganska raskt. Och glad i hågen började jag dra i snöret. Inte f-n startade den. Bytte bensinslang, den gamla hade en tendens att vika sig, Nä, ingen reaktion. Snapsade den, jodå, ett kort vrål. Sen har jag inte hunnit med mer än att dubbelkolla att membranen och packningarna hamnade i rätt ordning, det är rätt lurigt. Jodå dom sitter som dom skall, men sågjäkeln vägrar, får inte fram soppa. Och jag har kollat extra att impulskanalen från vevhuset är öppen och att soppan rinner ur slangen om man tar lös nedre anslutningen.

Blir dissektion av förgasaren nästa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98982 Vissa framsteg. Efter att ha plockat av förgasare och insugsventil så plockade jag isär och har sprayat och blåst och rengjort. Så efter hopmontering så startade den faktiskt utan snaps. Efter en stunds micklande så fick jag den att gå acceptabelt på tomgång ett tag, däremot så får den uppenbarligen knappt soppa alls på fullgas, några gånger kunde jag med mycket lirande med gasen få den att varva upp något. Förefaller som om den inte reagerar alls på att skruva på H-nålen. Efter ett helt varv ut extra så märktes ingen skillnad alls. Så det var att stänga av innan den blev för varmkörd och eventuellt skadad.

Vevhusläcka tror jag inte att det är, tomgången verkade helt OK och det brukar den inte vara om det är luftläckage, kan förstås inte uteslutas helt än, men inte det första att börja kolla.

Min misstanke nr 1 är att det fortfarande sitter klet inne i munstyckskanalerna. Så härnäst så skall jag plocka av förgasarn igen, skruva av allt löst gods och sen lägga den i ett stärkande hälsobad av alkylatbensin, lacknafta och T-sprit. Så får den ligga i flera dar sen, innan jag tar upp den för att nyktra till efter den groggen. Under tiden skall jag försöka fixa färdigt den där knökanordningen till startapparat på Homeliten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Dane  
#99021 Hej totte

Vet ej riktigt hur förgasaren i Partnern ser ut inuti, men nyare modeller av Tillotsonförgasare har brickpluggar som man måste ta bort för att säkert kunna rengöra H och L munstyckena.

Problemet är väl att få bort dom utan att dom skadas, för dessa brickor kanske inte finns att få tag på nya.

Ett sätt kanske kan vara att burra ett litet hål i mitten och sedan försöka att med en böj i änden på en svetstråd diam. 1.6 mm nedstucket i hålet dra upp brickorna. Vid återmonteringen kan man löda igen hålen.

Vidare kan Tillotsons styrmemran ha ett spår i vilket nålventilens hävarm ska passa.

Själv hade jag samma problem med min gamla Hq 240 efter rengör av förgasaren.
Gick ej att varva upp.
Oförlåtligt klantigt av mej fick jag sen se att jag hade skiftat plats på doseringskammarens membran och packningen.

Så kan det bli om man har för bråttom. :oops:

// Dane

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99029 Det kallas Welsh plugg o till Tillotssom HL är det möjligt o hitta/beställa.
Jag har här om så det behövs.

Uppgiften den har är att bakifrån blåsa ur alla kanaler o skrymsle.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99059 Jo tack jag vet om dom där pluggarna. Nu ligger emellertid förgasarn i långbad, så får vi se sen vad som händer. Hör av mig Mange om jag skulle behöva plugg.

Tillotson HL har inget spår för hävarmen på nålen, HS, "kuben", den som blev vanlg sen har det och "been there done that" som det heter, var på Jonsered 621:an som jag missade det. Mycket vanligt också det där att sätta packning och membran fel, sprängskiss är inte dumt att ha.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#99228 Grrr! Dåliga nyheter: Kedjeolja i vevhuset. Betyder bara en sak på den här, jag har inte varit tillräckligt noggrann med vevhuspackningen. Blir till att göra om :oops: :(( .

Tror att jag varit för snål med skruvhålen i packningen och så har den snurrat och åkt snett när jag dragit bultarna. det är bitvis mycket tunns väggar och alltså mycket smal packning. I nästa packning måste hålen göras noggrannare, och den skall klistras bättre och få torka ordentligt innan jag monterar ihop huset igen.

Nåja, vad är väl en extra kväll i verkstan, den kan ju vara trist tråkig och ... ta mej f-n inte sådär alldeles underbar. Inte nån stor sak att dela sågen igen, det är en lättarbetad modell, men ytterst irriterande att göra om saker när man dessutom har orsakat det helt på egen hand.

Har påbörjat demonteringen ikväll, fått lös motorn, av med topplocket och svänghjulet. Sen koppling, oljetank och cylinder och så kan huset delas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).