Skotare

Skogligt basår.

2 inlägg 2941 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogligt basår.

Scsi  
#97995 Hejsan Skogsforum.

Det är så att jag ha alltid varit intresserad av att arbeta i skogen men aldrig tagit tillfället i akt. Har arbetat inom transportområdet nu i snart 5 år och är sugen på att prova något nytt och kul. Har läs lite överallt, och fått lite "övergripande information". Funderar starkt på att ansöka till KY-Utbildningen Skogligt basår, Har dock lite frågor.

Då jag inte har någon som helst erfarenhet av tunga fordon mer än truck undrar jag ifall det är svårt att manövrerar en skotare i varierande miljö? Likaså är kranen svår att hantera? förstår givetvis att det krävs flera år av erfarenhet för att bli en bra skoterförare.

Hur fungerar sorteringen av virket vid upplastning etc.

Är det lätt att få jobb, och brukar man som nyanställd få börja med lite "lättare" jobb?

Har heller inte någon direkt kunskap inom skogs området vilket kanske ligger till min nackdel. Men jag tackar aldrig nej till ovärderlig information.

Förövrigt så är jag väldigt nöjd med all information man finner på sidan.

/Mvh Alex.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skogligt basår.

alexander.g  
#98414 hej. jag gick skoligt basår förra året i värnamo. Ett år då du läser grunderna, inom virkeslära, skogsskötsel,ekologi,ekonomi,maskinteknik, du kan ta m-sågs körkort, adr, grönt kort, het arbete, du röjer och har mkt praktik, det är inte mycket körning så då får man läsa ett år till som heter skogsbrukstekniker,

lycka till

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).