Inomgårdsmaskiner

Åkgräsklippare, vilken väljer man??

35 inlägg 111502 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

M_M  
#91973 Nån med erfarenhet av HVA 111B5?
Intressant pris åtminstone.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Robertberg  
#91991 111B5 är ny för denna säsongen, så tippar på att erfarenheterna av den modellen är ganska begränsade!

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Alfa  
#98348 Jag tycker så här: Om trädgården tillåter en traktormodell så köp en sådan. Man får bra mycket mer för pengarna även om ett frontmonterat aggregat alltid är att föredra. Jag köpte nyligen en MTD och gav exakt hälften vad en motsvarande husqvarna rider kostar. Då fick jag även ett något bredare klippdäck som inte lämnar kanter utmed grusgångar o.dyl. Samt, nej det blir inte ränder efter framhjulen.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

stegmaster  
#98364
Alfa skrev:Jag tycker så här: Om trädgården tillåter en traktormodell så köp en sådan. Man får bra mycket mer för pengarna även om ett frontmonterat aggregat alltid är att föredra. Jag köpte nyligen en MTD och gav exakt hälften vad en motsvarande husqvarna rider kostar. Då fick jag även ett något bredare klippdäck som inte lämnar kanter utmed grusgångar o.dyl. Samt, nej det blir inte ränder efter framhjulen.

Kloka ord. Håller med. :grin:
Har du bioklipp til `MTD`n eller uppsamlare, eller båda?

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Alfa  
#98385 Det sitter bioklippknivar på. Jag har även en lucka på sidan som jag kan öppna och få sidoutkast ifall det skulle vara riktigt snärjigt. Med 17hk motor sackar den inte även om det skulle vara ordentligt fuktigt.
Jag bytte upp mig från en Stiga villa. Den klipparen borde de skämmas för i Tranås för den är ett missfoster. Klipper otroligt illa samt har en vändradie som snarare kan jämföras med en jordbrukstraktor.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Torparn79  
#98447 hallå där, kanske är läge att uppdatera lite hur det fortgick med gräsklipparen, TS (Bengt Lindberg) är nämligen min internethandikappade ;) far..
han slog till på en Partner, den som Granngården har kört lite kampanjer på och om jag inte ser alldeles galet så verkar det vara samma maskin som MTD'n..
gubben är väldigt nöjd med maskinen och jag fick äran att provköra den häromveckan, kan säga att den klipper bra mycket snyggare än min Stiga Ready, trots att aggregatet sitter under :O ..

@Alfa: på din Villa, hade den en egenskap att klippa illa på en av rotorerna?
vad jag kan förstå så är det samma aggregat på Ready'n som på Villa'n..
och min klipper förbannat illa på, hmm......högersidan..

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Alfa  
#98480 Torparn: Villan klippte dåligt på alla sätt o vis. Den klippte inte ens allt. Den lämnade tufsar o oklippta strån men det var jämns över. Randigt blev det också.
Är du säker på att det är samma som MTD/Partner. Jag gjorde en koll också o tyckte att det var överlag mycket klenare gods på partnern. Var det samma motor?

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

swemil  
#98509 @Alfa å Torparn: Villan funkar fint om man har kort gräs och vassa knivar.
Tippar att högerrotorn mår dåligt av å få gräs från vänsterrotorn.. För den klipper ¤%#¤%# dåligt på den sidan. Har blivit många "halv" klippningar där man måste köra vänsterrotorn över högerrotorns tidigare framgång.

Som regel kan man ju säga att Bio aggregaten inte gillar gräs... =))

Funderar på å skaffa ett bakut, men ett sådant kostar ca 6000 nytt. så det stoppar vid bara "tanken".

Har också en Husqvarna LT125 med mittagg, och det funkar bra utan hjulspår. Köpte bio till den, (2 nya knivar å kåpa) men samma där.. gillar inte gräs utan tovar efter maskinen.

Fick med bakmonterad gräsuppsamlare til LT125. Funkar fint om man gillar å stoppa maskinen för å tömma behållarna stup i kvarten. 😡

Hadde en gml bogserad Husqvarna gräsuppsamlare. Funkar fint efter båda maskinerna, fast är det tungt å blött typ löv, så kan styrningen bli lite jobbig på Villan.

Visst är det lite irriterande å inte kunna använda den när man klipper, eftersom ingen av aggregaten sprutar bakåt utan det får bli strängläggning.... och sen ett varv till men det brukar gå fort :lol:

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Alfa  
#98626 Besökte en granne som har en Partnertraktor för att jämföra med MTD huruvida det var samma maskin. Den partnern har väl 3-4år på nacken men det var def. inte samma maskin. Klenare motor, sämre konstruktion på styrning. Att det sen inte var samma klippdäck eller vxllåda har ju med modell/utförande att göra.
Phu, för den maskinen ville jag inte ha.

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Henrik Petersen  
#98629 Hej!

Vi har en HVA 13 awd. Den perfekta maskin for oss, kommer främ overalt på våran rätt kuperade tomt och kombinationen 4wd, hydrostat och frontmonterat klippdäck samt midjastyrning ger en maskin som är fantastisk rolig att köra :grin: . Den är nu 3år och har inte strulat en enda gång, den bara går. Jag håller fö. inte med i kritikken av bioklipp, jag tycker inte våran lämnar nånting efter sig.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98667
Alfa skrev:Besökte en granne som har en Partnertraktor för att jämföra med MTD huruvida det var samma maskin. Den partnern har väl 3-4år på nacken men det var def. inte samma maskin. Klenare motor, sämre konstruktion på styrning. Att det sen inte var samma klippdäck eller vxllåda har ju med modell/utförande att göra.
Phu, för den maskinen ville jag inte ha.

Som vanligt får man nog vad man betalar för. Kör en Partner med B&S 16 hk Vanguard-motor sedan 13 år, delvis helt annan terräng än vanlig platt gräsmatta. Inga trasiga delar ännu förutom några knivar som blivit rejält böjda när jag kört över björkstubbar som blivit lite för höga :oops: . Styrningen börjar visserligen bli lite sliten men håller nog några år till.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98668 Ja Henrik det är säkert en bra maskin men med min lite mer begränsade budget $-) så köpte jag en Partner 145107HP (hydrostat) som jag är mycket nöjd med tuggar långt gräs med mycket god aptit @-) och bra klippresultat.
köpte med uppsamlare som jag inte använt än men den kommer säkert väl till pass när löven börjar falla.. :D

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

PTLF  
#98752 Jag lånar tråden o undrar om någon kan förklara skillnad mellan Jonsered o Husqvarna, de verkar ju ha likadana modeller förutom färgen då. Har kikat på nätet på en modell av varje fabrikat eftersom jag tänkt köpa nytt så nu behöver jag köpråd! Jonsered LT 2217 CMA http://www.jonsered.se/node246.aspx eller Husqvarna CTH 171 http://www.husqvarna.com/se/homeowner/p ... rs/cth171/ Skillnad som jag upptäckt är att Josereden har Briggs&Stratton motor o Husqvarna har Kohler motor, vilken är bättre motormässigt och vad är för resp nackdelar vid dessa fabrikat? Kör just nu en gammal Murray som börjar ha sett sina bästa dagar...

Avatar Fallback

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

Nonkan  
#99030 Skillnaden mellan Jonsered och HVA är just motorn, samt ÅF-nätet. För att få sälja HVA måste man ha egen verkstad. HVA gör även Partner, men de är lägre specade och säljs på stormarknader.

Båda motorerna är bra, men jag gillar fasen Kohler. Har inte varit något strul sedan HVA började med dem runt 2005. I princip noll reklamationer.

Nackdelen är att slitdelar typ luftfilter är dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Åkgräsklippare, vad väljer man??

totte  
#99072 Kohler är ett klassiskt märke med hög kvalitet. Gamla Briggs & Stratton är outslitliga men förstås fruktansvärt omoderna, Nyare Briggs har det varit rätt mycket problem med har jag hört på olika håll, bl a här på forumet. Får jag välja idag tar jag hellre en Kohler. Får jag välja tar jag också hellre en återförsäljare som har verkstad på plats och som har direktkanaler till de som lagerhåller reservdelar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).