Skotare

För brant för en skotare?

31 inlägg 17661 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För brant för en skotare?

mikaeln  
#98269 Har ett ställe på fastigheten där enda vägen ut med skotaren är via en brant backe.
Frågan är hur hur många graders lutning utför som en skotare fixar med fullt lass?
Den aktuella vägen har säkert närmare 45 graders lutning.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

Ellingsson  
#98270 35-40 grader,där börjar det väl "hura" i väg om jag inte har helt fel,kanske vid ännu mindre lutningar också...är det väldigt plant och fint i backen ?,det brukar ju alltid gå bra utför

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

mikaeln  
#98271 Det är relativt fast underlag (sten/grus/lera), åtminstone vid torr väderlek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

rocky  
#98272 är det samma väg dit uppför backen efter som det verkar vara utväg? Eller tycker jag bara det låter mycket med 45? Kanske lutar det mer än man tror?

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

mrme  
#98298 Enligt mina erfarenhet så börjar de luta på rejält vid 30-32 grader går väl några till om de är väldigt bra fäste å inte en massa sten. Har en lutningsmätare liggande i traktorn å vid 27-31 kan de börja bli lite svårt med fäste.

Uppför ska det vara väldigt gynsamt om man ska klättra mycke brantare än 27-31 grader.

Nu sitter ja i en skördare.

Fullt lass i 45 graders lutning tror ja är rena fantasier, ska nog vara en highlander om du ska ut med virke där.
Ja skulle inte kör ut med skördare iallafall. Möjligen är ja en fegis de får alla andra bedöma.

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

novis??  
#98299 ja 45 grader är brant det 45% är däremot körbart :?:

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

mikaeln  
#98303 Ok, får väl slå en signal till helikopterligan och höra om dom ställer upp...

   TS
Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

Ellingsson  
#98307 gräv en väg då??

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98308 ta med dig en skotarförare dit och be han göra en bedömning.

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

valmet862  
#98337 Hur lång väg är det då? korta partier går ju nog att köra väldit brant..

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

Hansson84  
#98340 Har ingen koll på hur många graders lutning jag har kört i men går det att ta sig upp brukar det gå ock åka ner.

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

mrme  
#98371
Hansson84 skrev:Har ingen koll på hur många graders lutning jag har kört i men går det att ta sig upp brukar det gå ock åka ner.



det är ju där problemet börjar kommer man inte upp försöker man fixa en rund väg å släpper sej utför, kan bli spännande för ett är säkert har man väl släppt sej utför finns de ingen återvändo.





Får du helikopterligan att köra så filma å knäpp kort för ja tvivlar skarpt på att de går att köra där om du menar 45graders lutning

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98394 45 grader är väl mer som klättring om man är till fots?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: För brant för en skotare?

novis??  
#98402
nisse skrev:45 grader är väl mer som klättring om man är till fots?

/Nisse

jo har för mig att 47grader är brant i störtlopps samanhang köra maskin i never :?:

Användarvisningsbild

Re: För brant för en skotare?

towes  
#98405 Sveriges brantaste störtloppsbacke, Chocken i Idre, har 48 graders lutning. Pistmaskinen kan ta sig upp med hjälp av vajer. Lär ha dött en pistmaskinförare där en tid sedan när vajern brast... Tror ni kan glömma 45 grader med skotare även om jag själv aldrig kört någon... :roll:

http://www.expressen.se/resor/1.1044153 ... varstingar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).