Skotare

Hur mycke ved är detta?

21 inlägg 11526 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycke ved är detta?

sussox  
#98123 Kan någon uppskatta hur mycket detta lasset är? En ÖSA 260... Och hur mycket skiljer en kubik på stock mot för en kubik stjälpt ved i vedbon? Alltså ej staplat..



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hur mycke ved är detta?

foton  
#98135 Jag gissar 15m3. Det anndra måttet du vill ha får du tänka dig en låda på 1m3 som du fyller med kluven ved. Det lasset blir nog 20 sådana lådor.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

totte  
#98137 Skulle säga att om det är fub det gäller så är det där inte så mycket som 15 kubik, 10 - 12 tror jag. Däremot tror jag att det stämmer att det blir ca 20 m3 stjälpt. blir nästan dubbelt så många m3 stjälpt mått som det är fastkubikmeter.

Avatar Fallback

Re: Hur mycke ved är detta?

sussox  
#98141 Då frågar jag mig följande, av lasset ovan så blev det en full vedbod á 3m x 5m, ca 160cm högt med ved. En andra vedbod á 6m x 3m, ca 120cm högt med ved. Detta blir enligt min matematik ungefär 45 kubik... Var är räknefelet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98145 Intressant.

Avatar Fallback

Re: Hur mycke ved är detta?

Robertberg  
#98146 Hade varit kul om du väntat ännu längre med att avslöja hur mycket det blev, nu var det ju bara två som han gissa/uppskatta..

Avatar Fallback

Re: Hur mycke ved är detta?

sussox  
#98194 Å tänkte inte på det, men jag har ju fortfarande ingen aning hur mycket det är på skotaren, förutom "drygt 10" som han som kom med det sa.. Så det är ju konstigt att de kunde bli så mycket i vedbon... :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98196 Om vi gissar att lastarean på Ösan är 220cm brett, 220cm högt och veden är 350cm lång då borde det vara 17m³
och med avdrag för luft 50% så vore det 9m³ han kom med åt dig.
Fast det där var ett riktigt fint lass som ser verkligt drygt ut så kanske 50% luftavdrag är för mkt?
Sen när du kapar och klyver och det bara ramlar i en hög nedanför transportbandet så borde det svälla 2ggr gissar jag
så då borde du ha i runda slängar 17m³
Det som gör en del av felet är att du har så låg höjd på den färdiga veden, vedhögen sväller kanske mer än om du hade haft en
4m hög vedbod att tippa in det i?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

totte  
#98214 Håller i stort med Slurfi, tror att längden är lite mer än 3,5 m och kanske lite högre lass, så jag står vid i alla fall 12 m3. Frågan är, hur noga har du mätt höjden på veden och är måtten på vedbodarna den faktiska ytan som veden tar upp? Behövs inte så stora avvikelser för att göra stor skillnad i m3.

Avatar Fallback

Re: Hur mycke ved är detta?

sussox  
#98216 Mätt med måttband på nån centimeter när..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycke ved är detta?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98226 2,2*2,5*4,2=23,1 Lösmått
Riktikt fin och rak björk såg det ut att vara men dock inte riktigt grov.
23,1*0,55=12,7 Fastmeter som du betalt för dvs lite över 10
23,1*1,75=40,4 i vedboden............ här kan det ju räknandet stranda lite............ :???:

Känns lite som en glädje kalkyl men men........... :)

Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

stegmaster  
#98275 Skulle ochså gissat på 10-12fub och ca 18-20m3 lösmått.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

totte  
#98341 Av det här lasset blev det förra året ca 28 m3 stjälpt mått

090403_02.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

stegmaster  
#98357 Det här blev 29fub, eller 54 1m3 sekker(inte staplat). Två 6m travor med 80%tall och 20%björk.
20100726122017(1).jpg

Användarvisningsbild

Re: Hur mycke ved är detta?

totte  
#98363 Tror att sussox ved förökar sig genom delning, skall höra med honom endera dan om det kan vara så, känner nämligen den mannen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).