Små skogsmaskiner och övriga maskiner

"gräsklippare" atv....

10 inlägg 11688 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"gräsklippare" atv....

Robin  
#96404 Funderar på att bygga en slags "grovklippare" att bogsera bakom fyrhjulingen.
Planerar att ta en bit/toppen av en ack. tank och montera en motor ovanpå och på så sätt få en större gräsklippare. Istället för knivar tänkte jag mig kätting/vajer.
Gärna åsikter om detta.
Om diametern är 80-100 cm, räcker typ 8-10 hk motor för att driva en vajer alt. mindre kätting?



   TS
Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96408 Spännande, jag tror det räcker fint med 8hk annars får du köra saktare bara. Eller gå ner i diameter.

Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

totte  
#96412 Tre viktiga punkter: Skydd, skydd och skydd! Du måste bygga den så att den under inga omständigheter kan skicka ut nåt. Om du har en dia på 80 och säg 3000 rpm så har du en periferihastighet på 40 m/s. Inte kul (för de anhöriga) om du får en sten eller kättinglänk i tinningen med den farten.

Skulle nog ta till 10 hk. Rätt bra höd på kåpan och rätt lång baköver och gärna 45 graders lutning på bakväggen, så att den blir av med det slagna. När gräsklippare kvävs är det nästan alltid för att det blir för fullt i kåpan, inte för att den inte orkar slå. Jag skulle alltså hellre göra en rektangdulär kåpa än en rund.

Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

Robin  
#96418 Jo, det blir ordentligt med skydd. Därför är kanske även vajer att föredra?
Kanske finns det någon rektagulär "låda" som är som gjord för detta? Ibland börjar man bygga och så finns det saker som är väldigt lämpade för uppgiften.

Men om jag sätter motorn/vajern så den är någon cm upp i "trumman" behöver jag väl inte ha någon öppning alls fram för att det ska klippa hyffsat? Och på så sätt även få ett bra skydd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

totte  
#96437
Men om jag sätter motorn/vajern så den är någon cm upp i "trumman" behöver jag väl inte ha någon öppning alls fram för att det ska klippa hyffsat? Och på så sätt även få ett bra skydd?


Om du inte skall klippa enormt långt gräs så funkar det nog bra.

Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

Robin  
#97941 Nu har jag fått ihop en ram iaf. Allt i rostfritt:-)
Tanken var att använda mig av två mindre "klippare", och lättast är ju då att få tag på två motorer och helt enkelt bulta fast. Fästa nå typ av vajrar och sedan klippa.

Men nu går jag i tankarna att göra en riktig slaghack. Dvs få en "trumma" tillverkad och sedan köpa färdiga "slaghackor" och montera. Vad tror ni? Jag får väl låta en mekanisk verkstad göra "trumman" så det blir rätt balans. Då kommer den ju bli i princip som dom man köper avsedd för atv.

Men enklast är ju vajer/kätting modellen....

Riktigt risig bild, men ni ser ju hru jag tänkt iaf. Höj och sänkbar blir den också.

Bild


Uploaded with ImageShack.us

Bild


Uploaded with ImageShack.us

   TS
Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

totte  
#97942 Ser bra ut! Jas en slaghack är ju effektivare, du klarar betydligt längre och svårara vegetation med den, så det är väl mest en fråga om kostnad.

Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

Robin  
#98745 Nu har jag bestämt mig för att bygga en slaghack. Bygget går framåt. Fått dit ett motorfäste, var och handlade en motor på jula, får se om den räcker(6,5hk), ser ju att dom som man köper har 10-13 hästar så risken är ju att denna blir för svag. Men priset lockade, 1700:-. Annars får man väl bygga något annat av den pch skaffa en större. Det blri remdrift ner till trumman.

SKa få själva trumman iordninggjord till veckan. Sen blir det en kåpa över själva "hacken".
Allt i rostfritt än så länge......

Bild


Uploaded with ImageShack.us

Bild


Uploaded with ImageShack.us

Kommentera gärna med "bra att tänka på"

   TS
Avatar Fallback

Re: "gräsklippare" atv....

Robertberg  
#98748 Det kanske kan vara bra att tänka på att ha däcken innanför arbetsbredden, förslagsvis bakom själva slaghacken för att inte köra ner det gräs du ska slå?

Fast det kanske inte spelar så stor roll när man tänker efter iom att fyrhjulingen kör ner gräset rätt bra, och det är ju mer eller mindre ofrånkomliget..

Såvida inte hacken går vid sidan om fyrhjulingen!

Användarvisningsbild

Re: "gräsklippare" atv....

Tokslut  
#385462 Hur gick det här?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).