Virkesmätning och Matrisfub

Vrak pga krök

65 inlägg 38745 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97813
Bertilsson skrev:... upp till dej att bevisa vilken konkret och dominerande fakta du baserar ditt påstående på.


Vet du ens själv vad det där betyder? Jag gör det inte "konkret och dominerande fakta"? Hmm...

Nej, jag har inte läst bloggen, vem är det som skriver den?

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97886
Bertilsson skrev:Tråden handlar om vrak mest bedöms vara baserat på krökar.
- Min uppfattning är att krökvraken ökat markant p.g.a. extremt ställda längdfördelningar och mestadels långa längder.
- Jag har inte hört någon köpare som satt in utbildning specifikt för att minska detta problem med krökproblemen.
- Vid betalningssätt på virke där endast nettovolymen är prisgrundande är uppenbart likgiltigheten stor mot "förfallet". Något företag har kompenserat i efterhand för hög andel vrak när skogsägaren gjort kraftiga framställningar.
- Vid virkeshandel där totalvolymen betalas (rotpost) har kvaliteten varit ännu sämre vad gäller apteringsmoral. (för ofta aptering efter papperslapp eller telefonsamtal). I denna grupp verkar också färre skördare vara anslutna till kvalitetssäkringssystemet och SDC. Kontrollinsatserna från företaget som kontrollerar mätfunktion etc. är sällan mer än en person på halva Götaland i många av dessa stora företag. Samtidigt är avverkningspersonalen hos rotpostköparna även inköpare och har mycket begränsad kunskap om skördarnas kvalitet (ibland vet man inte ens vilket aggregat skördaren har).

Med det sista vill jag peka på att kvalitetsaspekten är inte bättre i "rotpostvärlden". Kunskapen om vilka vinster som skulle ske om apteringskvaliteten blev bättre förefaller inte vara tillräcklig och framförallt finns inte den mängd personal som i överskådlig tid hinner påverka detta dåliga utgångsläge.

- Det finns sannolikt idag, enligt min uppfattning, inte tillräcklig apteringskunskap och attityd i mer än 25% av apterarna. Denna grupp minskar genom att alltfler"kör innerkurvan" för att klara ekonomi. Denna grupp önskar jag kunde öka till omvända procentförhållandet som jag en gång kände till.

Att synsättet är slappt i storföretagen märkte jag när SCA nyligen försvarade aptering/mätteknik som mätte fel på diametern 2-3 cm på ca hälften av virket. Sannolikt är 1.300 m3 "borta" jämfört mellan mätsedel och skördarens produktionsuppgifter.

Med allt ovanstående försöker jag uttrycka min uppfattning om att det inte närmaste åren blir högre virkesvärde för den största mängden virke genom "nytt" kvalitetsjobb om det som nyligen skrivits om övergång till leveransrotpost och rotpost.


Om nu apteringen om möjligt är ännu sämre vid rotpost än vid avverkningsuppdrag (vilket jag betvivlar), så får ju sågverken ta hela den ekonomiska smällen av denna systematiska felaptering. Det innebär då att sågverken skulle tjäna ett stort antal miljoner eller t.o.m. miljarder per år på en förbättrad aptering. Jag är övertygad om att sågverken och (inte minst) dess ägare mer än gärna skulle vilja tjäna dessa extra miljarder om de bara kunde.

Varför ringer du inte upp sågverken och erbjuder dem att tjäna dessa extra miljarder/år? Du verkar ju besitta erforderlig kunskap. Dessutom är jag övertygad om att sågverken skulle lyssna mer på dig om du erbjöd dem möjligheter till stora ekonomiska vinster än att som nu idiotförklara sågverken och dess entreprenörer...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97901 Mangan och Niking har grundmurade förhoppningar på att rotpostköparna skall förbättra sin aptering.
- Min uppfattning är att den överlag måttliga mängd rotpost som de flesta köper innebär att ambitionen att förändra aptering med utbildning inte är så stor. Detta skulle dock bli mera motiverat om rotposthandeln ökar.

- Niking föreslår att jag skall erbjuda utbildning till deras rotpostköpare.
Min tid räcker inte för detta. Inte minst p.g.a. all hjälp jag är inblandad i för skogsägare. Några fall har jag skrivit om redan. SCA verkar ha orsakat ca 1 milj. på felaktigheter bara hos en skogsägare.

Jag har haft utbildning på flera sågverksföretag.
Grundlig utbildning gjordes på 25 förare på ett distrikt i mellansverige. Resultatet blev översvallande. Negativa reaktioner kom dock från arbetsledning som avkrävdes större kunskap vilket de saknade och de ville inte ägna sej åt den verksamheten. Arbetsledningen kände sej underlägsen maskinförarna varför resultaten snart föll tillbaka.
- Distriktspersonal vill inte ändra prisfiler till skördare (som tar 30 minuter och skördaren sköter prioriteringen) utan istället lyfta telefon eller mejl med följd att föraren får trixa till i prisfilen eller sitta och styra apteringen manuellt (Föraren kostar 8- 1200 kr i timmen vilket gör att lösningen är en suboptimering).

- Vid ett tillfälle hade en gammal apteringselev till mej anställts på "rotpostsåg". Han föreslog att jag skulle utbilda maskingruppen. Detta påbörjades. Första halvdagen var full av avslöjanden om undermålig prisfil, motsägelsefulla apteringsdirektiv, felaktigt inställs hydraultryck, ersättningsnivån till entreprenören var baserad på "virkeskapning" och rymde inte dubbelkoll etc. vid misstänkta fel etc.
Övningarna avbröts efter första övningsdagen. Förenklat uttrycktes från sågverket följande "Vi behåller vår virkeskultur för oss själva".

-I sommar har två entreprenörer kontaktat mej med nödrop om hjälp där sågverk tacklat dem med krav som är omöjliga. Nya "kvastar" på sågverket kastar ut krav om aptering och att entreprenören skall göra fejkade prislistor som ger önskad längdfördelning. Om inte följsam lista kan göras krävs hårdare fördelningsptering. Samma metod skall användas på avverkningsuppdrag och insprängda rotposter.
I ett fall blev det känt att jag var kontaktad vilket gav entreprenören rädsla för att få köra den sämre skogen i fortsättningen.

- En sågverksentreprenör hade hört om mej och bad att få skicka stammar som första insats. Han förbättrade träffsäkerheten på diameter därefter. Han såg potential om flera förbättringar på deras arbete i skog och på kontoret. Bl.a. fanns där inte ens uppföljningsprogram för produktionsfiler från skördare.
Efter en månad och en handfull förslag insåg entreprenören att det var slöseri med tid för hans del.
Han uttryckte ett år senare att det för hans del inneburit snabbare och förbättrad kalibrering. Relationen med sågverkskontoret var fortfarande "något spänd".

På samma sätt som tidigare svar från mej försöker jag exemplifiera med tydiga händelser om vad jag upplevt senaste 5 åren. Har ni konkreta bevis på motsatsen så framför dessa i stället för att uttrycka förväntningar, som kunde vara logiska men som motsägs av vad som bevisats under lång tid.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97903 Nu ljuger du ihop andras åsikter för att passa dig igen. Och ersätter svar på frågor med långa haranger.

Precis som vanligt.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97906
Mangan skrev:Nu ljuger du ihop andras åsikter för att passa dig igen. Och ersätter svar på frågor med långa haranger.

Precis som vanligt.

När du påstår "att jag ljuger" vet jag bestämt att det är du som far med osanning. Det jag skrivit är självupplevt.

För att mildra dina känslor så vill jag ha nämnt att vi har olika erfarenheter och förväntningar som formar vad vi uttrycker. För egen del är det upplysning till er skogsägare eller personer med olika roller i skogsbruket. Välj eller vraka bland det som skrivs.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97908
Bertilsson skrev:Mangan och Niking har grundmurade förhoppningar på att rotpostköparna skall förbättra sin aptering.


Detta är en ren lögn. Några sådana förhoppningar har jag inte framfört.

Varför ljuger du om sådant som är så lätt att kolla upp? Går det av bara farten?

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97911
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:Mangan och Niking har grundmurade förhoppningar på att rotpostköparna skall förbättra sin aptering.


Detta är en ren lögn. Några sådana förhoppningar har jag inte framfört.

Varför ljuger du om sådant som är så lätt att kolla upp? Går det av bara farten?

Eftersom inte kunskapen hos rotpostköparna bedöms vara tillräcklig nu måste ni väl ha förhoppningar om att de förbättrar sej eftersom ni betraktar rotposthandel som bästa tänkbara försäljningsform i framtiden?

Eller anser ni med bra bevis att den är präktig redan?

Red ut hur ni ser på detta!

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97912 Så du ljög ihop åsikter åt oss, för du tyckte det passade dig bäst. Och nu försöker du motivera varför jag borde tycka på ett speciellt sätt såhär i efterhand.

Är det inte bättre att du ber om ursäkt för dina lögner?

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97914
Mangan skrev:Så du ljög ihop åsikter åt oss, för du tyckte det passade dig bäst. Och nu försöker du motivera varför jag borde tycka på ett speciellt sätt såhär i efterhand.

Är det inte bättre att du ber om ursäkt för dina lögner?

Om du inte vill hjälpa till med förklaring/bakgrund om varför ni har så starkt förhoppning på bra aptering i framtiden hos rotpostköpare när det inte skett under de senaste 15 åren, så förmår jag inte göra mer i denna diskussion, som du styr till att bli mer en personlig sak för dej än faktaförmedling i en tråd som handlar om vraktimmer.

Anser du min tolkning med de skäl jag anfört vara allvarligt kränkande (jämför även med dina påstående) så har jag ändock tolkat er text på sätt som jag inte kan förklara annorlunda än vad jag gjort.

Du och andra få göra er bedömning av de exempel/text jag förmedlat något dygn bakåt i frågan. Detta var avsett med min förmåga såsom hjälp i någon mån för den som vill läsa det.

Härmed måste jag använda min tid till en skogsägares SCA-problem, som nu under dagen vuxit till 1.1 milj kr. och jag avser inte bidra med mer här nu, även om någon vill det.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97915
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Så du ljög ihop åsikter åt oss, för du tyckte det passade dig bäst. Och nu försöker du motivera varför jag borde tycka på ett speciellt sätt såhär i efterhand.

Är det inte bättre att du ber om ursäkt för dina lögner?

Om du inte vill hjälpa till med förklaring/bakgrund om varför ni har så starkt förhoppning på bra aptering i framtiden hos rotpostköpare ...


Ytterligare lögner från Bertilsson... :roll:

Inte ens en ursäkt klarar du av. Svagt.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Fredrik Reuter  
#97918 Hej,
Alla har sin egen åsikt, ibland sammanfaller dessa, ibland inte.
Men för all del, se till att hålla diskussionen på en bra nivå.

Mangan och Bertilsson verkar ha skilda uppfattningar, av och till.
Diskutera så ämnet förs framåt, har ni frågor av mer personlig karaktär, ta det via PM tack.

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97919 Går inte att diskutera med Bertilsson, så länge han ljuger om vad jag har skrivit.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Fredrik Reuter  
#97920 Hej,
Ja, av dina senaste poster har läst ut att du tycker så.
Men ta denna diskussion via PM direkt med Bertilsson.
Då blir det ingen offentlig kastning av diverse ting och mer nyanserat och lättare att mötas via två tangentbord och fyra ögon.

Jag är näst intill säker på att ni skulle nå framgång er emellan på detta sätt.

Användarvisningsbild

Re: Vrak pga krök

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97955
Bertilsson skrev:Mangan och Niking har grundmurade förhoppningar på att rotpostköparna skall förbättra sin aptering.
- Min uppfattning är att den överlag måttliga mängd rotpost som de flesta köper innebär att ambitionen att förändra aptering med utbildning inte är så stor. Detta skulle dock bli mera motiverat om rotposthandeln ökar.


Desto större anledning att satsa på rotposter och i viss mån leveransrotköp i framtiden då. För då drabbas i alla fall inte jag som skogsägare ekonomiskt av felaptering, som, enligt Bertilsson, lär vara både systematisk och resultera i stora förluster för skogsägarna. Med rotposten får ju virkesköparna/sågverken ta hela den ekonomiska smällen och då borde de vara betydligt mer lyhörda för apteringsförbättringar. Det ligger ju onekligen i deras intresse.

Dock tror jag inte att den generella apteringen vid rotposter har någon större förbättringspotential, ty i så fall vore det nog snabbt åtgärdat.

Bertilsson skrev:- Niking föreslår att jag skall erbjuda utbildning till deras rotpostköpare.
Min tid räcker inte för detta. Inte minst p.g.a. all hjälp jag är inblandad i för skogsägare. Några fall har jag skrivit om redan. SCA verkar ha orsakat ca 1 milj. på felaktigheter bara hos en skogsägare.

Jag har haft utbildning på flera sågverksföretag.
Grundlig utbildning gjordes på 25 förare på ett distrikt i mellansverige. Resultatet blev översvallande. Negativa reaktioner kom dock från arbetsledning som avkrävdes större kunskap vilket de saknade och de ville inte ägna sej åt den verksamheten. Arbetsledningen kände sej underlägsen maskinförarna varför resultaten snart föll tillbaka.
- Distriktspersonal vill inte ändra prisfiler till skördare (som tar 30 minuter och skördaren sköter prioriteringen) utan istället lyfta telefon eller mejl med följd att föraren får trixa till i prisfilen eller sitta och styra apteringen manuellt (Föraren kostar 8- 1200 kr i timmen vilket gör att lösningen är en suboptimering).


Varför ville inte distriktspersonalen ändra prisfilen?

F.ö. borde du kanske passa på att utbilda distriktspersonalen också när du ändå var på G. Hur vida det bör ske samtidigt som förarna eller varje grupp för sig kan nog du bedöma bättre än jag.


Bertilsson skrev:- Vid ett tillfälle hade en gammal apteringselev till mej anställts på "rotpostsåg". Han föreslog att jag skulle utbilda maskingruppen. Detta påbörjades. Första halvdagen var full av avslöjanden om undermålig prisfil, motsägelsefulla apteringsdirektiv, felaktigt inställs hydraultryck, ersättningsnivån till entreprenören var baserad på "virkeskapning" och rymde inte dubbelkoll etc. vid misstänkta fel etc.
Övningarna avbröts efter första övningsdagen. Förenklat uttrycktes från sågverket följande "Vi behåller vår virkeskultur för oss själva".


Det låter som ett komminikationsproblem.
Bertilsson skrev:-I sommar har två entreprenörer kontaktat mej med nödrop om hjälp där sågverk tacklat dem med krav som är omöjliga. Nya "kvastar" på sågverket kastar ut krav om aptering och att entreprenören skall göra fejkade prislistor som ger önskad längdfördelning. Om inte följsam lista kan göras krävs hårdare fördelningsptering. Samma metod skall användas på avverkningsuppdrag och insprängda rotposter.
I ett fall blev det känt att jag var kontaktad vilket gav entreprenören rädsla för att få köra den sämre skogen i fortsättningen.


Det låter ju sunt att det ska vara samma aptering på både rotpost och avverkningsuppdrag, ty då är det ju bara marginella "virkesstölder" det handlar om. Skulle det däremot vara helt olika apteringsanvisningar för avverkninguppdrag och rotpost, så finns det desto större anledning att höja ett varingsflagg för virkesstölder.


Bertilsson skrev:- En sågverksentreprenör hade hört om mej och bad att få skicka stammar som första insats. Han förbättrade träffsäkerheten på diameter därefter. Han såg potential om flera förbättringar på deras arbete i skog och på kontoret. Bl.a. fanns där inte ens uppföljningsprogram för produktionsfiler från skördare.
Efter en månad och en handfull förslag insåg entreprenören att det var slöseri med tid för hans del.
Han uttryckte ett år senare att det för hans del inneburit snabbare och förbättrad kalibrering. Relationen med sågverkskontoret var fortfarande "något spänd".


Åter igen verkar det vara ett rent kommunikationsproblem inom den aktuella sågverksorganisationen.

Bertilsson skrev:På samma sätt som tidigare svar från mej försöker jag exemplifiera med tydiga händelser om vad jag upplevt senaste 5 åren. Har ni konkreta bevis på motsatsen så framför dessa i stället för att uttrycka förväntningar, som kunde vara logiska men som motsägs av vad som bevisats under lång tid.


Då jag huvudsak jobbar i egen skog medelst röjsåg och dessutom bara varit skogsägare i två år, så har jag inga direkt konkreta fakta som uttryckligen motbevisar dina påståenden.

Dock verkar dina påståenden generellt vara tämligen överdrivna - speciellt som du har en tendens att ta fram några skräckexempel och låta påskina att dessa skräckexempel skulle vara en sorts standard i dagens skogssverige. Tyvärr ger det dig i mina ögon en onödigt låg trovärdighet (ungefär lika låg trovärdighet som aktivisterna i Djurrättsaliansen har i när det gäller skötseln av grisar och minkar...). En mer saklig framställan och nykter analys av problemet skulle ge dig en betydligt större trovärdighet i debatten - åtminstone i mina ögon!

Slutligen vill jag ställa tre frågor till Bertilsson:

1 Då virkesvärdet på sågade och hyvlade plankor vida överstiger det pris vi skogsägare får för timret, så borde ju sågverken kunna tjäna mycket pengar på en förbättrad aptering. Hur mycket pengar kan det röra sig om för sågverken?

Då det bevisligen är sågverken och virkesköparna som styr entreprenörerna, måste ju direktiv om bättre aptering komma därifrån. Som jag ser det, så krävs det tydliga bevis för att sågverken och virkesköparna verkligen tjänar pengar på en förbättrad aptering. Annars saknas ju helt incitament för några bestående apteringsförändringar. Även hos sågverken borde det vara ekonomin som styr.

2 Vilka konkreta bevis för optimal aptering bör vi skogsägare kunna kräva av våra virkesköpare vid ett avverkningsuppdrag?

3 Finns det någon typ av obligatorisk "bilprovning" eller dylikt för skördaraggregat?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vrak pga krök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97956 3) I Finland certifieras de tydligen, så de kan köra skördarmätt. Snart i ett land nära dig. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).