Föryngring

Förhindra älgskador

90 inlägg 41977 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förhindra älgskador

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97650 Förslag på hur man minskar eller förhindrar älgskador på sin plantering utan att behöva använda stängsel. Är inte intresserad av att sätta upp ett stängsel på en område som är ca: 1o hektar. Området ska planteras inom ett par år så man har tid på sig att fundera ut en ev lösning om det skulle behövas. Lokalt kan detta vara ett stort och kostsamt bekymmer för markägaren.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97652 Bly. Alternativt plantera gran.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97694 Varg torde också funka, även om vargen också lär vara känslig för bl.a. /grannarnas/ bly...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

Elias  
#97718 Enligt en del så ska man vara duktig på att hålla bort allt lövsly osv för att minska älgskador. Älgen föredrar blandat med löv/tall tydligen.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Pensionär  
#97799 Och jag förespråkar att man ska lämna kvar mycket löv, tills man har upp tallen i älgsäker höjd. Älgen äter mest från våren och på sommaren, och då gärna skott av löv. Men om man då har hållt bort allt löv så åker tallen.
De lärda påstår att älgen då söker sig vidare från en sådan plantering, vilket den också gör efter några dagar när korna har brutit ner massor av tallar för att kalvarna ska få mat.
Älgen är likt de flesta djur ganska bekväma och slösar inte energi i onödan. Bara den får va ostörd så kan en älgko med kalvar hållas inom ett område på några få hektar i flera dagar.
Vad jag menar med detta är att det är bättre att offra löv än tall.

En del tycker säkert att jag har fel, och att en bonde utan skolning inte ska öppna käften. Sant är att jag inte har någon utbildning inom skogsbruk,och vet allt, det jag har lärt mig fick jag ärva av min far och egna erfarenheter. Även jag har gjort misstag i skogen.
Vad jag däremot har ganska stor kunskap om är älgar och deras betende, främst eftersom de mesta i mitt liv kretsar runt älgar och älghundar.
Vilket gör att jag inte ser vargen som något alternativ.

Sen ska jag erkänna att älgskadorna i mina hemskogar inte är så allvarliga, för stammen är i lämplig storlek.
Skräckbilderna som Mangan visa i en annan tråd gör ju en förfärad, på sådana ställen hjälper nog inget annat än stängsel.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97801 Absoluta sanningar i detta verkar även de mest utbildade ha svårt att presentera. Jag kan dock inte förstå varför t.ex ko o kalv skulle ge sig in i en renröjd tallplantering på vår/sommar när det oftast finns lövrikare ställen. Hur mycket tall betas egentligen sommartid?
Tät lövsly borde ju skydda tallen rent mekaniskt, men jag har sett eländiga skador även i sådana bestånd.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Pensionär  
#97804
nisse skrev:Absoluta sanningar i detta verkar även de mest utbildade ha svårt att presentera. Jag kan dock inte förstå varför t.ex ko o kalv skulle ge sig in i en renröjd tallplantering på vår/sommar när det oftast finns lövrikare ställen. Hur mycket tall betas egentligen sommartid?
Tät lövsly borde ju skydda tallen rent mekaniskt, men jag har sett eländiga skador även i sådana bestånd.

/Nisse


Precis som du skriver Nisse så ska inte älgen vara i en sådan plantering vår/sommar och det är väl den inriktningen skogsvårdsföreningen/skogsbruksingenjörer går efter. Men fakta kvarstår, älgen är där ändå. Älgen trotsar de lärda varje dag och bryter mot alla regler som har satts upp.
Egentligen betar inte älgen tall sommartid, men den tar den bästa tuggan och går vidare till nästa. Men för skogsägaren är skadan redan sked.
Dock påstår jag inte att min metod funkar till 100%. De ända som funkar så är nog stängsel.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97814 Egentligen betar inte älg gran heller, men jag vete f-n efter att ha sett en del grejer idag faktiskt. Kanske tar bilder.

Jag röjer bort även det som är betat, lämnar en eller annan tall som ser fin ut (nu, ja!) i lucka eller där det är för magert/sumpigt för gran. Hoppet är det sista som överger mig, det kan ju flytta in en varg vilket år som helst...

Problemet har inte varit så stort tidigare, så inga seriösa försök har gjorts. Därför finns det många motstridiga råd. Min teori är "mindre mat -> älgarna går över till grannen/stammen minskar".

Jag har tagit lite bilder på hur det ser ut nu, så skall vi se om några år om det finns några tallar kvar. Ungefär 10% av tallarna där jag röjer nu, är INTE betade.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

towes  
#97817 Jaktlaget har stort ansvar i hur plantskogen ser ut, men de kan inte göra allt. Eftersom inget bly i världen kommer få bort älgen från våra marker för gott så förespråkar jag som komplement "avledande manöver".

Jag försöker använda skogsvägarnas kanter, skogsbryn etc till lunchrestaurang för viltet. Dvs på områden som ligger långt från de känsliga områdena. Högröjer, spar löv, förbuskar etc. På så sätt styr jag bort viltet från områden med känsliga planteringar. Det vi har som är känsligt av tall är mest självföryngrat och därför inte lika illa ansatt som planterat men ändå...
Jag har även hört de som avverkar tall vintertid och låter riset ligga av samma skäl, dvs att styra älgen till vinterfoder någon annanstans än där man planterat. En mätt älg på restaurangen är förhoppningsvis inte lika benägen att trängas i plantskogen för födan.

Oavsett kommer älgen ändå till tallen vintertid och därför försöker jag hålla dessa bestånd täta så länge som möjligt. Framförallt så är det svårt för älgen när dessa bestånd nått lite höjd. Min erfarenhet är att de svagast röjda ungtallpartierna klarat sig oskadda medan vägkanter och välröjda tallområden betats mera.

En annan sak man kan göra om man har möjlighet är att konsekvent röra sig i de känsliga områdena. En älgfamilj som hittat ett mumsigt ställe kan bli där i dagar innan de ätit färdigt, men stör man i måltiden drar de vidare och med lite tur hittar de något annat som fångar intresset.

Det finns en snarlik tråd om just röjning mot älg, se viewtopic.php?f=3&t=7426 .

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

halvproffs  
#97818 Jag har själv haft/har en hel del älgskador på skogen men jag har aldrig sett eller hört talas om att älgarna skulle äta tall på sommaren. Betet på tall brukar börja i oktober här och avslutas i april med barkgang då tallen börjat sava lite.

Hej Mangan! Mest skog när han dör vinner har du som underskrift, eller menar du areal? Med dina betningskador blir det väl inte mycket skog? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

towes  
#97819 En annan sak som jag funderat på, som ni som är äldre/har bättre minne kanske kan svara på: På början/mitten av 80-talet var älgstammen dubbelt så stor än idag. Ändå hör man mer och mer gny om att det är nästan omöjligt att plantera tall pga älgbetning. Jag har inget minne av att det var fullt lika mycket tal om betesskador då som nu trots den stora stammen.

Har jag rätt eller bara dåligt minne? (Jag var bara grabb och brukade ej skog på den tiden, men vistades mycket i skogen.)

Om det är som jag tror, vad beror det på? Mindre älgstam men ännu mindre mat?

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97827 Åtminstone har i Värmland så drabbades vi 1969 av en storm av samma dignitet som Gudrun. På 80-talet fanns det hur mycket slyhyggen som helst som kunde föda en kolossal älgstam. Snart kommer vi att se samma fenomen i Småland. Möjligen med den skillnaden att det finns mindre tall så att vinterbetet kommer att bli flaskhalsen.

Avatar Fallback

Re: Förhindra älgskador

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97832
halvproffs skrev:Hej Mangan! Mest skog när han dör vinner har du som underskrift, eller menar du areal? Med dina betningskador blir det väl inte mycket skog? :shock:


Areal! Många verkar stöta sig på det där, kanske skall ändra den... :-)

Gran funkar, det är några få ställen då rådjur? betat rent (el, så har det frysit bort, vem vet). Synd bara att gran är ett himla dumt trädslag på en hel del ställen.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97844
towes skrev:En annan sak man kan göra om man har möjlighet är att konsekvent röra sig i de känsliga områdena. En älgfamilj som hittat ett mumsigt ställe kan bli där i dagar innan de ätit färdigt, men stör man i måltiden drar de vidare och med lite tur hittar de något annat som fångar intresset.


Ja det är nog en bra metod. Förutom egen närvaro så har jag en paintball-bana bredvid min tallföryngring, där smattrar och skriks det regelbundet och skadorna är få och väldigt sällan jag ser spår av älg, både sommar och vinter i dessa delar av skiftet.

Användarvisningsbild

Re: Förhindra älgskador

Elias  
#97865 Alltså egentligen ser jag av egen erfarenhet att en del saker stämmer osv, på en del självföryngrade myrar vi har så är det mest betat i dikeskanterna och även längst in på vårat skifte från skogsvägen. På dessa områden är det väldigt slyigt med löv och tallplantor lite titt som tätt. Även tallen är betad men inte i samma utsträckning som lövet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).