Traktorer och processorer

Fordson hoppar upp ur surhål!!

20 inlägg 10961 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fordson hoppar upp ur surhål!!

skidkung  
#9762 kolla hur denna Fordson HOPPAR upp ur surhålet!! helt galet! :)

Någon här på forumet??





   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9766 Det där var inte dumt. Tacka vet jag bönder, dom löser det mesta. :D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9767 hmm. riktigt smart enkel lösning

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9776 Funkar i de flesta situationer... brukar använda det knepet när grannen inte kan komma till undsättning

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9782 Stavhoppare :lol:
När jag länkade upp mej tidigare så la jag alltid massaveden på tvären istället

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9792
gnisten83 skrev:Stavhoppare :lol:
När jag länkade upp mej tidigare så la jag alltid massaveden på tvären istället


Så har jag med gjort men det är lite lurigt då man lätt slår sönder skärmen om man inte ser upp. Har man riktig otur så kan ju kubben titta in i hytten o det är ingen hit.
Det som dom gör på filmen är ju bättre ur den synpunkten men det är ju inte långt borta o stegra över. Det är nog bra o inte låta kubben sticka ut för långt utanför däcket.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9793 bara en fråga från en novis.. om inte detta stavhoppar tricket funkar? vad gör man då?
tar fram vinschen o vinschar upp sig?
hämtar grannens traktor o drar upp?
eller lägger man under stock o sten eller gräver man upp o fyller i makadam i hålet?
eller är det skräbrännaren som gäller *( ok det var ltie drastiskt)

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9794 Förutsättningen för att ha biten på tvären är ju att man inte låter den gå upp så att skärmen tar i.
Jag brukade stanna när biten var nere och försöka fylla upp runtom när traktorn var upplyft och slå loss kjättingen i de läget.

Avatar Fallback
sunemangs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9796 Man kan lägga en bit framför bägge bakhjulen på tvären och fästa biten i bakhjulen.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9798
sunemangs skrev:Man kan lägga en bit framför bägge bakhjulen på tvären och fästa biten i bakhjulen.


:shock: Ja o så lite lera under stöveln så man slinter på kopplingen, innan man hinner reagera så får man en liten klapp i ryggen o sen är alla bekymmer över. Nej jag tror nog det är bäst att ha eventuella kubb på utsidan av hjulen.

Magnus M

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9833 Ett gammalt beprövat "bonnaknep" när man sänkt traktorn i värsta surhålet, men för det mesta så väljer/rekar nog den som har en 2 wd en lämpligare väg att köra efter,,,,,

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9880
gnisten83 skrev:Stavhoppare :lol:
När jag länkade upp mej tidigare så la jag alltid massaveden på tvären istället


Jag skulle inte prova detta utan lägga en bit på tvären framför bakhjulen och fästa med ett par länkar.Påkänningen på bakaxen måste bli ganska stor speciellt med lass med "stavhopparmetoden".
Enklast är att hämta ytterligare en traktor som bärgningshjälp.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9903
cpt.Kirk skrev:Jag skulle inte prova detta utan lägga en bit på tvären framför bakhjulen och fästa med ett par länkar.Påkänningen på bakaxen måste bli ganska stor speciellt med lass med "stavhopparmetoden".
Enklast är att hämta ytterligare en traktor som bärgningshjälp.
cpt.Kirk.


Att lägga en bit framför hjulen frestar nog lika mycket på axeln som "stavhopparmetoden". Metoden med biten framför har som sagt sina risker. En kille inte långt härifrån, med en BM400 knäckte locket där hydrallyften sitter, han fick inte ned kopplingen tillräckligt fort.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9911 På längs har jag provat en del ggr. En gång spikade vi ihop lite slanor som traktorn "landade" på. Man kan hicka sig fram förvånansvärt bra.
"Stavhoppstricket" funkar om det är fast under, som i detta fallet.
Vet en som hade färdiga, sågade ekstolpar i kryss med en på skruvad rund plyfa i centrum.
Annars blir det till o lägga den ner framför bak däcket.
Det går lätt med 400 efter som den har låg växel som ger lagom hastighet. 320 blir mer kul! Håll i hatten... Jag menar ratten!

Detta är sånt som man tar till när inget enklare/säkrare finns som att vincha eller dra upp.

Ju mindre man sätter destu mindre har man o få upp.
Stora grejer ger stor skada o behöver ofta större grejer för att komma upp.

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#9918 Risken att knäcka en bakaxel om man utövar stavhopp är nog försvinnade liten.Att dra en tung spannmålskärra är värre för bakaxeln.Vad jag vill komma till är att det är i princip omöjligt att knäcka en axel på det sättet.Så det är bara att knyta på vad som finns tillgängligt när man fastnat...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).