Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Titan

36 inlägg 41244 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97795
trilla skrev: Grymt otrevlig maskin med en motorkaraktär som är väldigt mycket arbete och väldigt lite lek. .


Antar att du menar just den där modellen, för nog har då jag lekt en hel del med min med stort utbyte :lol: . Bara ljudet när man drar på med en encylindrig 650 cc motor är ganska gott :grin:

Men visst, min Artic Cat -06 känns nog mer arbete än nöje. De nyare maskinerna, 07 och framåt verkar bli allt mer inriktad på nöjeskörning med mjukare fjädring och lägre markfrigång.

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97808 Har aldrig kört så nya AC som din så de jag pratar om är 454 300 och 500. Dessa utmärkte sig med att ha en väldigt "tråkig" motorkaraktär och som sagt så andas dessa väldigt mycket arbete. Nu är det ju det vi använder dessa till här på forumet så det behöver inte vara nån nackdel för de flesta här.
Jag har en Polaris 330. Den kan jag säga är väldigt lite lek, faktiskt ännu mindre än jag hade kunnat föreställa mig innan jag köpte den. Men den funkar upperligt till vagnen då den är tung och sävlig.

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Håkan1  
#100047 mmm, har kollat beg.marknaden för japanska/amerikanska ATV max 50000. En Kawasaki kvf 360 4x4 -04 till sali med ny rem, nya däck,vinsch, drag, extraljus, nyservad pris 37 500 med moms. Kan det vara nått att dra timmer med i skogen?

http://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki ... ?ca=10&w=3

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100061 Det där är ingen dålig maskin... Lite lätt kanske så den har inte största dragkraften. Ganska roliga att köra, känns nästan lite sportiga

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

andas  
#101900
Mickev skrev:Honda minns jag inte hur dom fungerade men har nått svagt minne att dom inte hade låsning på framhjulena, men de har kanske nån annan koll på?


Hondas diffspärr aktiveras om man bromsar framhjulen med handbromsen (kommer ej ihåg om det är vänster eller höger). De som är vana Hondaförare hävdar att detta fungerar ganska bra, men själv har jag inte kommit riktigt överens med den. Polaris diff är överlägsen allt annat enligt mig. Inget strul med att lägga i och ur diffen, behövs den så finns den bara och när svårigheterna är över så är den urkopplad. Can Ams automatiska diff har blivit mycket bättre. Testade en 09 mot en 10 och 10:an svarar på mindre än ett varvs hjulspinn (jämfört med flera varv tidigare). Detta är dock fortfarande inte lika bra som Polaris system. Övriga har någon form av knapp/handtag som aktiverar diffen.

Kolla också på en maskin med servo, speciellt om du lutar åt Artic Cat då dessa i min erfarenhet kan vara rejält trögstyrda jämfört med övriga märken.

Jag skulle inte heller rekomendera en kines för seriöst användande i skogen, om inte annat kommer du ha en atv med väldigt få hela kåpor ganska snart då plasten inte alls brukar vara lika hållbar.

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Håkan1  
#102271 Lite uppehåll i marknadspenetreringen... tror dock mest på en Polaris 6x6 för timmerkörning. annons: http://www.blocket.se/vastmanland/Polar ... m?ca=9&w=1
Viktigt att den har diffspärr fram, hasplåtar, vinsch. Oxen eller järnhästen är troligen bättre i terräng men banden till JH kostar ca 5500 kr styck! En timmervagn med svängbar kran behövs, antar elmotorn här får kraft från ATV:n

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).