Uppvärmning

Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

68 inlägg 88782 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97328
Elfving skrev:Angående expansionsvolymer: Desto konstantare temperatur man håller på vattenvolymen i systemet, ju mindre expansionsvolym behövs. Jämför med teoretiska fallet där allt vatten håller samma temp hela tiden, då blir ju expansionsvolymen helt överflödig.
Vedeldning är ett typfall på uppvärmningssystem där man vill kunna utnyttja vattentemperaturer från 40-90 grader, ty 40 grader räcker fortfarande till duschen och man kan vänta till följande dag med att elda. Det är för att problemfritt kunna låta temperaturen i ackumulerad volym variera som man tar till med hela 15% expansionsvolym.

15% låter fortfarande mycket. Mellan 40 och 90 grader ökar vattnet i volym med ungefär 3%. Om man räknar med det allra värsta fallet då man fyller på 4-gradigt vatten (om nu någon skulle ha så kallt vatten in) och eldar upp det till 100 grader så ökar bara volymen 4,3%. I ett öppet system borde således 5% räcka mer än väl och i ett slutet system borde ju 10% räcka till om man inte klantar sig och börjar fylla för mycket vatten i expansionskärlet.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Elfving  
#97330 Siffran 15% innebär nog som du är inne på en del marginal, men brukar vara det som behövs för att göra användarna nöjda. Men i detta fall kan jag hålla med om att det finns mycket att vinna på att hålla nere expansionsvolymen.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

pr95  
#97765 Här finns en beskrivning på hur man kan optimera ett vedeldat system :geek:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... aeran.html
Vid stora volymer på acctank är det bättre med ett övertrycksfritt system
planerar man RÄTT från början finns det mycket man kan spara
Har ett trycksatt system där jag ökade från ca10% till 14% som efter denna ändring fungerar betydligt bättre.
Att kärlet är 10% av volymen betyder inte att det kan utnyttjas 100% trycket i blåsan stiger men den kan inte komprimeras ihop helt man måste ha ett visst förtryck
=högre än vad pump ut-pump in är.
:grin: mvh pr95

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#97802 Jag uppfattade dig (pr95) som att det är bättre med ett öppet expantionskärl, (på taket) precis som jag planerat. Är ritningen som du länkade, gångbar för "öppna" system också?
mvh Odd

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Elfving  
#97875 Efter att ha läst tråden som pr95 länkade till (fascinerande läsning!) håller jag med om att man inte nödvändigtvis behöver de expansionsvolymer som jag tidigare mässat om i denna tråd.

Den installationsmetod som beskrivs i den tråden är väl kanske att betrakta som lite okonventionell, men vad sjutton det verkar ju gå att få till en problemfri drift på det sättet och dessutom till rimliga pengar så varför inte?

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

pr95  
#97922 Odd--Om det är bättre vågar jag inte uttala mig om, men huvudsaken är att man har ett expansionskärl
att det sedan bevisligen är mycket billigare att använda öppen exp. gör inte anläggningen sämre.
Länken beskriver just ett öppet system där man med hjälp av c-pump skapar tryck till radiatorslingan
Om vi går tillbaka i tiden till när man började med centralvärme
-man använde grova rör för självcirkulation pumpen behövdes inte
-öppen expansion

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#98050 När du skriver tryck misstänker jag att du menar cirkulation. I ett öppet system så är det väl "vattenpelaren" systemets högsta punkt (expantionskärlet) som avgör trycket.
Cirkulationspumpen får vattenmassan att cirkulera i systemet.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

pr95  
#98065 Svar= man skapar ett "tryck" i värmekretsen med hjälp av pumpen= strypning på retur.
expantionskärl behöver inte sitta som högsta punkt-läs tråden
-http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... aeran.html

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

17kubikarn  
#102532 Hej Odd!

Hur går det för dig med värmecentralen?

Jag har just färdigställt ett liknande system som fungerar perfekt och som ger mig många eldningslösa dagar.

/Peter

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#102598 Kul att höra. Vad valde du för panna? Placerade du acktanken ute? Hur hög är den? Har du koll på hur bra skiktningen fungerar. Hur mycket isolering?
Jag har ännu inte byggt mitt acktankshus, men jag räknar med att börja så fort som möjligt. Pannan som jag riktat in mig på är en Orlan Super 80kW med 460 liters vedmagasin
Jag förstår att du har 17 kubik, häftigt.

mvh Odd

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

pr95  
#102607 17kubikarn !HÄFTIGT :-bd
Lägg ut lite bilder vore intressant att se ! :ymapplause:

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

17kubikarn  
#102611 Jag fick tag på en begagnad knappt inkörd VEDA 70 (ja jag vet överförbränning) men bor man på en gård samt har en snickarfirma så blir det otroligt mkt skräp som är skönt att kunna slänga in utan att bry sig om det fastnar eller skadar keramiken. Går att elda vad som helst faktiskt
Har inte kört många veckor än så det är lite svårt att bedömma verkningsgraden men den ger garanterat 70% iaf vilket är godtjänt för mig som vill kunna ösa in allt Spik, målade brädor you name it!

Japp jag placerade tanken ute på ett fundament bestående av sprängsten, makadam och en 15cm tjock välarmerad platta (åttakantig). I änden av ladugården ca:45meter från boningshuset där hustanken är placerad.

Den är ca: 5.5meter hög och ca: 2meter diameter. En före detta hydro-oljetank i mkt bra skick.

Angående skiktningen så har jag satt in 5st dykrör för att ha lite koll på hur laddningen går samt att kunna förutse när det är dags att elda igen. Det är ju med andra ord ca: 3m3 mellan varje mätpunkt så att kunna se exakt hur mkt energi som finns kvar är ju alltid en uppskattning men det lär man väl sig med tiden. Angående din fråga så fungerar skiktningen väldigt bra men det kommer ju av sig självt iom höjden.

Isolering:
Jag svetsade fast 4st H-balkar på tanken så att det kom upp ungefär 50cm från plattan (ej isolerad platta) och sedan tog jag 2lager med cellplast 10cm för att inte få fukt på isoleringen. Sedan reglade jag upp ett åttakantigt hus runt tanken med och klädde med vindduk. Sedan råspont och underhållsfri papp på taket samt korrigerad plåt på sidorna. Innan plåten så kom en kille och tryckte in 34 m3 cellulosa isolering. 45cm runt om och 70 på toppen.

Jag eldade i tisdags och tempen vid 9m3 termometern blev kall (har även badat 4ggr i hörnbadkaret) igår så ca: 7-8m3 85gradigt kvar (hade en 72graders termostat i har nu satt i en 83graders istället för att få bra topptemp även om jag bara eldar lite skräp)

/Peter

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

17kubikarn  
#102614
pr95 skrev:17kubikarn !HÄFTIGT :-bd
Lägg ut lite bilder vore intressant att se ! :ymapplause:



Tackar!
Det blev rätt häftigt faktiskt

Hur lägger man ut bilder? Är ny här....

/Peter

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

pr95  
#102674 Kan jag infoga bilder?

Ja, bilder kan visas i dina inlägg. Om administratören har aktiverat bilagor så kan du ladda upp bilderna direkt till forumet. Annars måste du länka till en bild som finns på en offentlig webbserver, t.ex. http://www.example.com/my-picture.gif. Du kan inte länka till bilder som bara finns på din PC (såvida den inte är en offentlig webbserver) eller till bilder som finns bakom autentiseringsmekanismer, som t.ex. Hotmail eller Yahoo, lösenorsskyddade sajter, m.m. För att infoga en bild, använd BBCode-taggen [img].

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

cosy  
#175186 hej blir det några bilder på dessa byggen med 12 och 17 kubiks tankar? min broder har en panna på 80kw och tank rund på 2.1 m diamter och 3 m hög. ca 10 kubik. pannrum i ladgården med detta och 45 m kulvert till en slavtank på 500 liter i boningshuset. ca 4-8 veckor bort tills första upp eldningen innan tanken ska isoleras in då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).