Bioenergi

Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

38 inlägg 28646 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

H3nkk4  
#89785 Jag har ju skrivit och frågat förut om detta med vedtorkning. Vi har ju planer på att bygga en "vedsilo" med spaltväggar och med betonggolv som skall torka veden naturligt. Måtten på byggnaden blir 16 meter lång, 3 meter bred och 5 meter hög om inte vi kommer på något annat. Den rymmer 240m3. Vi börjar bygga senare i vår/sommar hoppas jag.

Maskinell torkning är väl inte det ultimata om man inte har pågående leveranser hela tiden? Vi säljer ju mest ved på vinterhalvåret. Och om vi då avverkar ex. 200fub och har en tork som rymmer 100 m3 så kan man ju inte ha resten av stockarna liggande i travar under sommaren då börjar ju dom mögla. Isåfall borde man ju ha en tork samt ett annat utrymmer att förvara den torkade veden i tills den blir såld. Då är det ju lika bra att bygga ett rejält utrymme på en gång som torkar veden naturligt. Det är ju också vanskligt att avverka vartefter man får levererat det man har i vedtorken.

Det bästa enligt min åsikt är att avverka veden på hösten och sen klyva veden när börjar bli kallare så den inte hinner börjar mögla. Veden torkar ju rätt bra på vintern också fast den är frusen. Så har du torr ved till nästa höst.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Camwood  
#94211 :grin: Varför ska veden vara fri från mögel?
vem har sagt det eller kräver det ?
kan någon förklara !
är det nya EU regler på gång ?
Hälsningar Ulf Persson :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Fredrik Reuter  
#94213
Camwood skrev:Varför ska veden vara fri från mögel?


Hej,
Det finns kanske inget reellt värde bakom, men marknaden styr och möglig ved säljer dåligt för det vill inte villaägarna ha inne i sin vedkorg i vardagsrummet.

Sedan finns det kanske både de som är allergiska mot mögel i ved, eller rentav några regler, men det får någon med mer kunskap skriva om isåfall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Nolltax AB  
#94235 "Möglet" livnär sig på energin i veden.
Ju mer mögel ju mindre energi ju mindre effekt vid förbränning ju mer volym krävs för uppvärmning ju mer peng krävs för x mängd energi...
Och x mängd energi krävs för att värma upp kåken. Oavsett det är berg, vind eller mögelved....
Eller, 10 kubik björkved värmer lika mycket som 15 kubik barr alternativt tjugonånting mögelbarr...

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Nolltax AB  
#94239 Har en betongplatta under tak.
Brukar torka virke uppå.
Ibland ved likaså.
Ett gäng kvadratmeter, lagt ut tompallar som luftspalt.
Poängterat för huggalne far min att sprida ut veden jämnt över hela ytan för att optimera luftningen.
Dövörat envisas med att med laserblick pricka en punkt med envar vedträ.
Vacker pyramidform formar han.
Höst, bryta ned pyramiden för transport till honom.
Till skillnad mot Egyptens pyramiders innehåll är farsans vedträn ej balsamerade.....

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

stegmaster  
#94263
Nolltax AB skrev:Eller, 10 kubik björkved värmer lika mycket som 15 kubik barr alternativt tjugonånting mögelbarr...

Håller med i alt du har skrivit här förutan detta.
Går vel inte att tala om barr generält??
Er vel nästan lika stor skillnad mellan björk och tall som tall och gran, när man taler om ved, eller??

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Nolltax AB  
#94281 Tall, gran och asp.
Skillnaden i energi är försumbar.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Camwood  
#94376 Möglig ved kommer man aldrig ifrån om man ska tillverka ved i någon större mängd. :shock: För torkningen bestäms av vädret och klimatet här i kalla norden. Ett sätt kan funka bra i flera år men förr eller senare så kommer det en regning /dålig torksommar och så har man mögel i veden som måste säljas.
Men det brukar lösa sig ändå för kraven från kunderna sjunker vid dålig vedtillgång :lol:

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

zeetorg  
#94382 Uvskogen, är du säker på att vedboden är 2-6 meter upp i luften? :shock: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94385
zeetorg skrev:Uvskogen, är du säker på att vedboden är 2-6 meter upp i luften? :shock: :grin: :grin:


Du skulle se vilken turistattraktion den blivit för Stockholmarna på väg upp till Sälen :lol:

(20-60 cm ska det vara :oops: )

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

zeetorg  
#94391 Jag anade nästan det, men får man chansen så...

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

foton  
#94396 När jag sålde ved i nätsäckar var det noga att man väntade några veckor mellan varje lager man stapplade, Jag menar inte på varandra utan på bredden

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Skogs-Bonden  
#95283 Vi kapar vår ved ner i 1,5m3 säckar som vi har ovanpå EUR pallar. Sen förvarar vi pallarna på en luftig plats hela sommaren där också solen kan ligga på mest hela dagen, och när vintern kommer så täcker vi över veden med plast, utan att bygga ett "tak".

Det har funkat för oss men då bor jag i bredd med Sundsvall.

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Mattiases  
#96140 Jag ska testa en liten uppfinning i år i mitt vedskjul… Har ett vanligt snetak på mitt garage med väggar runt om och rymmer ca 28 m3. Grusgolv täckt med tjockare plast mot markfukt. På plasten har jag lastpallar som jag lägger veden på.
Jag förtorkar alltid veden ute under bar himmel till efter midsommar och sen in med den i skjulet.
NU har jag lagt ett hålat rör under pallarna med en trumfläkt till som öser in luft under veden som sen måste stiga upp genom veden och ut genom dörren och luckan.
Får se om det funkar som jag tänkt… hoppas kunna dra ut den sista fukten ur veden på så vis…
Har planer på att köra fläkten i två veckor ca… och då blir det väl i pengar ca 150kr.
Å andra sidan var fläkten och röret gratis för mig så… 8)
Undra om detta kan vara nått i större skala med typ en skulltork / höfläkt?

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97741 jag provade att sätta två sj-pallar mot varandra under vedhögen så att säga, så de blev en liten tunnel där för att underlätta torkningen, de hjälpte nog veden var torr i alla fall :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).