Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

127 inlägg 65220 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

träis  
#91958 Prova att låna hem kedjeröjsågen så tror jag att du kommer att trivas med den.Mycket lättare att jobba med än att gå böjd med en motorsåg och säkrare att jobba med.Jag lånade ut min till en skogsägare som röjde med motorsåg och han kom tillbaka och ville köpa den jag har.Han tycker att det är för bökigt att röja med vanlig röjsåg och efter 5 minuter så var han jätteduktig på att röja med kedjeröjaren.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91987 Huggis har du provat kedjeröjsågen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

svenjo  
#92692 Jag har kört kanske 10 timmar med min nu. Har hittills mest använt den till att brunnsröja..

Upphängningen är guld värd. Den är inte i vägen och avlastar bra.

Det enda större problemet jag haft är att jag irriterat mig på att kedjeoljan tar slut långt innan bensinen, vilket innebär att jag får ta med en liten flaska med kedjeolja i benfickan.

Sen skulle jag gärna sett att man på något bekvämt sätt kunnat fästa även en bränsledunk m.m. på ryggsäcksmesen så att jag kunnat bära allt på ryggen när jag gått till skogs. Det kanske går iofs om man funderar ut någon smidig lösning själv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

kitster  
#92695 har du justerat oljetillförseln på såghuvudet ? det finns en skruv på ovansidan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

svenjo  
#92702 "har du justerat oljetillförseln på såghuvudet ? det finns en skruv på ovansidan."

Ja, jag har dragit ner den ordentligt men är nu bara ett halft varv från botten. Vet inte om jag vågar dra ner den mer. Vet någon annan det?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

kitster  
#92705 Du kan utan risk testa att dra ner den mer, känner du att kedjan börjar nypa så stanna bara sågen - smörj kedjan lite manuellt och justera upp skruven.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95629 Har kört min ett tag nu och det är inte någon allround såg alls. Kör nu i en fin tallsådd medelhöjd tre meter. Ca 70% älgskadat och skulle normalt fått stå några år till för att klara älgen.
Törs man lita på att älgen håller sig till de högröjda stammarna?

Någon regelrätt stamkvistning blir det inte med denna såg. Alldeles för lätt att skada stammen.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

träis  
#96155 Film med kedjeröjsågen på södras hemsida, titta och bilda en egen uppfattning.Själv har jag köpt min andra kedjeröjsåg eftersom den första har gått sönder i själva "slangen" och husgvarna har såklart lång leveranstid på en ny sådan.mvh träis

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96189 Tycker det låter som att kedjan antingen är för hårt spännd eller dåligt smord! hörde detta öven på ett annat videoklipp jag såg!(youtube??) eller kan det vara så att det är den böjda axeln som går lite "trögt" och som gör att det låter osmort och att kedjan stannar direkt man släpper gasen? också vid gaspådrag så låter det lite trögt att komma igång! ingen jättekatastrof kanske....men vad tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

kitster  
#97739
träis skrev:Film med kedjeröjsågen på södras hemsida, titta och bilda en egen uppfattning.Själv har jag köpt min andra kedjeröjsåg eftersom den första har gått sönder i själva "slangen" och husgvarna har såklart lång leveranstid på en ny sådan.mvh träis


Är det drivaxeln du menar, den böjliga ? isåfall finns den hemma i Sverige - din återförsäljare har nog fel, för finns den på lager i Sverige så borde det inte ta lång tid att få hem den.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

peter399  
#97907 Nu har jag äntligen provat min nya kedjeröjare. Första intrycket: Helnöjd !
Bästa av allt: Röjde i 26gradig värme och svettades knappt en droppe.
Grym skillnad i ansträngning mot en vanlig röjsåg. Sen att ha all vikt centralt
placerat på rycken och inte hängandes på ena sidan.. kunna ta stammar på
15cm plus utan problem.. Kunna kapa 1 av 2 intilliggande stammar exakt utan risk
att skada nummer 2. Stammar som hänger sig nästan horisontellt, bara att kapa ner
lätt som en plätt.

Kedjan hoppade en gång med det får jag ta på mig eftersom den var ny och det
helt enkelt var så roligt att köra att jag inte pausade och sträckte kedjan.
I mitt exemplar räckte kedjeoljan gott och väl för en hel tank, nästan 2.
La märke till att det sitter 8 kuggars drev på. I grova bestånd eller med 15" svärd kan man
kanske testa 7. Måste dock säga att jag är imponerad av kraften i 35cc motorn!
Kapade en 25cm björk som låg över en stenmur utan problem. När sågen är varm är
det inga problem att starta den på ryggen. Att ta fram handtaget med vänterhanden
och sen dra med båda händerna funkade bäst för mig. Dragande kedja går hur bra som helst.
Med skjutande gör man bäst i att lägga an "sågkroppen" mot stammen annard blir det ryckigt.

Får återkomma med mer synpunkter efter fler körningar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

träis  
#98871
kitster skrev:
träis skrev:Film med kedjeröjsågen på södras hemsida, titta och bilda en egen uppfattning.Själv har jag köpt min andra kedjeröjsåg eftersom den första har gått sönder i själva "slangen" och husgvarna har såklart lång leveranstid på en ny sådan.mvh träis


Är det drivaxeln du menar, den böjliga ? isåfall finns den hemma i Sverige - din återförsäljare har nog fel, för finns den på lager i Sverige så borde det inte ta lång tid att få hem den.


Det var rätt och nu är den reparerad.I full produktion sedan någon vecka vid alla objekt där vi får använda den.
Mvh Träis

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mariaskogsrået  
#102653 Husqvarna 535FBx - i vilken typ av röjning funkar röjaren bäst, i tidig röjning el funkar den även i eftersatta bestånd med grövre stammar (såg att den fungerar på 25 cm i diameter men är det i undantagsfall?) Funderar om man ska satsa på en sådan eller en mindre motorsåg:)...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

peter399  
#102858 I tidig röjning lämpar den sig bäst till brunnsröjning. Är slyet alltför klent viker det sig gärna lite.
Ju senare röjning, desto mer överlägsen är den en konventionell röjsåg tycker jag. I röjning med 5 m
medelhöjd eller mer skulle det aldrig falla mig in att gå in med en vanlig röjsåg mer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102921
Mariaskogsrået skrev:Husqvarna 535FBx - i vilken typ av röjning funkar röjaren bäst, i tidig röjning el funkar den även i eftersatta bestånd med grövre stammar (såg att den fungerar på 25 cm i diameter men är det i undantagsfall?) Funderar om man ska satsa på en sådan eller en mindre motorsåg:)...


En vanllig motorsåg ska man egentligen inte röja med. Men om man ändå får för sig det så underlättar det ju betydligt om man kapar i midjehöjd som med kedjeröjaren istället för att gå krökt som en snöböj. Hur det sen ser ut nästa gång man kommer dit är ju en annan sak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).