Föryngring

Sådd av contorta

9 inlägg 5929 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sådd av contorta

Nässén  
#53273 Tänkte prova sådd av contorta direkt med markberedare på ett 8ha stort område. Nån som har någon erfarenhet av det?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sådd av contorta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53274
Nässén skrev:Tänkte prova sådd av contorta direkt med markberedare på ett 8ha stort område. Nån som har någon erfarenhet av det?


Holmen har gjort det här i Härjedalen, det verkar fungera bra.

Avatar Fallback

Re: Sådd av contorta

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53372 Jag har sått en del contorta. Jag gjorde en rätt grundlig utredning innan,men Holmen har(hade) en eldsjäl som nog kan allt du behöver veta. Bror var förnamnet.

Kan sammanfatta några av mina slutsatser:
Använd förädlat frö från rätt plantage
Sår man på våren(rekommenderas) tjänar man på stratifiera fröna.Jag skickade mina till Skogforsk,men enklast är att låta frösäljaren göra det direkt före leverans.Det ger en bättre och mera samtidig grodd.Särskilt contorta tjänar på att komma upp "jämnjävlatätt".Vargar av contorta är inte roliga.
Radsådd bakom harv eller fläcksådd är vanligast. Ca 1,5hg/ha gick det åt för mig med fläcksådd.Holmen har utvecklat en såddpistol för contorta som tydligen fungerar bra vid manuell sådd.
Runt 300:- extra brukar det kosta att hänga ett såddaggregat bakom markberedaren,så det finns inte mkt att tjäna.
Lätt markberedning,ej ordinarie harvdjup.Inte alla entreprenörer som kan sådd.
Intermittent sådd är en fördel,dvs en harv bör lyftas med jämna mellanrum för att bryta harvspåren.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Sådd av contorta

Nässén  
#53384 Tack för svaren,hur ser dina bestånd ut? Har fått tag på en entreprenör som kört mycket sådd med markberedare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sådd av contorta

BetulaNana  
#97436 Mellanskog kan även hjälpa dig med sådd av Contorta. Jag lägger med några bra referenser för mer läsning om skötsel.

Ex-Jobb om förband, handlar visserligen om planterad contorta men förbandet efter plantröjning ska vara samma.
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... 080924.pdf

Skogsstyrelsens "Skogsskötsel serien" har ett avsnitt om produktionshöjande åtgärder där man tar upp contorta.
http://svo.se/episerver4/dokument/sks/F ... garder.pdf

Användarvisningsbild

Re: Sådd av contorta

Kse  
#97614 Har kört lite manuell sådd av contorta direkt bakom markberedaren åt Svea har dock inte sett hur resultaten blev.
På våra breddgrader så är det bara några provområden här och där som gäller då det inte finns så mycket kunskap om sådd av contortan, finns däremot hundratals ha med misslyckade contorta planteringar från -80 talet därav är man lite försiktig i framfarten.
Var ute och kollade lite provytor som dom gjort för 6 år sedan och där var det stor skilnad på planterad och sådd contorta till den senares fördel.
Harvningen ska som sagt vara lätt och en blandning av humus och mineraljord är optimalt, hamnar fröna i rostjorden så är uppfrysningsrisken stor. Vi sår contortan på hösten, dels pga tidsbrist då vi har kort såddsesong på våren och tallen absolut ska i backen då.
Om man sår punktvis så ser jag ingen anledning att köra intermitent, kör man däremot kontunuerlig sådd så finns ju risken att snöskytteln slår ut hela rader. Nu vet jag inte om den angriper contortan men med tallen är det ett problem.
Vi använder en elektrisk såddpistol till contortan som släpper frön kontunuerligt.

Avatar Fallback

Re: Sådd av contorta

BetulaNana  
#97722 Här kommer en länk med bildspel av Per Hansson som handlar om skador på Contorta (Snöskytte bl.a.). Där beskrivs Contortan som mottaglig för men lindrigt skadad av Snöskytte.

http://www.skogssverige.se/norra_skogsk ... 9_slut.pdf

Jag vill passa på att påpeka att det även finns hundratals hektar med planterad Contorta av fin kvalite. Många fula planteringar kan härledas mänskliga misstag, fel mark, paperpot, fel plantmaterial osv. Gör man samma fel med vår svenska tall blir den lika ful.

Användarvisningsbild

Re: Sådd av contorta

Kse  
#97747 Jag menar inte att det inte finns fina contortabestånd, men här uppe(Kiruna kommun) så är dom inte så många.
Men dom stora arealer med misslyckade planteringar som vi har både på statens mark men även privata har gjort att många är skeptiska mot contortan. Jag är inte motståndare till contortan utan tror tvärtom att den fungerar mycket bra under rätt förhållanden.
Att misstag har begåtts råder det ingen tvivel om då contortan utan problem ska klara våra bredgrader, men vad det är som gått fel vet jag ej.
Det är väl därför som man går lite lugnt fram när det gäller att introducera contortan på nytt i norra norrland

Avatar Fallback

Re: Sådd av contorta

Hybridasp  
#100769 Fy f.. för contorta.

Spott fräs och tvi varle!!!!! 😡

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).