Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Titan

36 inlägg 41227 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

stegmaster  
#97482
trilla skrev:De sista ppolaris 2 takt delade motor med polaris scrambler. Var riktigt rappa original och kunde utan problem skrämmas upp till ca 60 hk. Finns nog ingen ATV av modernt snitt som är så mycket häftigare. Sen luktar ju 2 takt mumma. Delar bränsle med sågarna..

Och när du har kjört en timme, finns det inte soppa kvar til värkan sågen eller polarisen. :mrgreen:
En kompis har en 6x6 2takt 94 mod, och den går som attan, som du säger, men går inte att jamföra med moderna 4 taktera om man ska använda den dagligen.

mrlynx skrev:I den här tråden tycker jag ni bara har glömt att nämna två märken till.
Yamaha och suzuki.

Man brukar ju spara det bästa til slut. :wink:

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97502 Hej Håkan! Jag har tidigare haft en Linhai 300 och har idag en Honda TRX 500 FE (fullt skogsutrustad). Det är en rejäl prisskillnad dom emellan, men kvalitetsskillnaden är nog nästan ännu större!! Min Honda går nästan enkom till arbete, dvs snöplogning och att dra timmervagn i tuff terräng. Jag tycker att Hondas kvalitet är riktigt, riktigt bra. Och i princip allt är genomtänkt för arbete. Ta t.ex. skärmbreddarna som är mjuka och ger efter vid närkontakt med träden. Du kan enkelt byta skärmbreddarna (sitter med enkla plastnitar som kostar 9 kr/st) och du repar då inte sönder den ev fina lacken. Längsmonterad motor, som gör att effektförlusterna till drivaxlarna blir lägre och du kan då ta ut lägre effekt ur samma motorstorlek = håller längre. Jag håller med om att den saknar diffspärr och iställtet är det en diffbroms, som du får bromsa med frambromsen. Funkar, men inte lika bra som diffspärr. Är du ute efter stel bakaxel, så finns det beg. Kawasaki 650, många Hondor och även någon Suzuki att titta på. Jag tycker också att Uvskogens lista är bra. Vid valet av märke, så titta hellre på vart du har närmaste serviceställe och hur deras rykte är. Jag har sett många som använder både Honda, Yamaha, Kawasaki, Polaris etc som rena arbetsmaskiner, så de klarar jobbet om du bara kan överse med respektive maskiners svagheter, eftersom alla maskinerna har olika fördelar och nackdelar. Frågan är bara vad som passar dig bäst? Åk runt till några olika handlare och titta är mitt råd. De flesta maskinerna ser ut idag som de gjorde för en 4-5 år sedan så du kan nog få en någorlunda bild.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Mickev  
#97585 mrlynx: Så rätt så... dom maskinerna funkar finfint också och hör till listan kvalitétsmaskiner (var mitt minne som svek bara när jag skrev)

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97589 Jag var och kollade in Polaris 500 & CanAm 400, de var helt jämförbara och kostade ca 74000:- ink moms i grundutförandet som de stod i butiken, Kalixmaskiner i Luleå. Det behövdes en plåtbit på Polarisen i framvagnen sen var det bara ut och flänga, sen kostade ju större hjul rätt så mkt men han kunde behålla originalhjulen och göra lite på priset som han sa.
Han sålde båda märkena men Polarisen ledde helt klart i antal enligt honom.
Slutsatsen blev att jag rekommenderade åt släktingen jag rekade för, att köpa Polarisen.
Inte så stor skräll egentligen men jag gav faktiskt CanAmen iaf en chans.

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97591 Vi här på Skogsforum borde få bidrag från handlarna som säljer de etablerade märkena... Vet inte hur många vi lyckats få på bättre tankar då de varit inne på att köpa en kines.

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Prowler  
#97602 Rent praktiskt tycker jag det ser dumt ut att ha den där "kanten" runt om pakethållarna fram och bak på polarisen.
Denna verkar vara ett vettigt köp.
http://www.blocket.se/jokkmokk/Yamaha_K ... m?ca=3&w=3

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

stegmaster  
#97605
trilla skrev: Vet inte hur många vi lyckats få på bättre tankar då de varit inne på att köpa en kines.

Kanskje bra att vi bor en bit bort från Kina då?? :wink:

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97623
Prowler skrev:Rent praktiskt tycker jag det ser dumt ut att ha den där "kanten" runt om pakethållarna fram och bak på polarisen.
Denna verkar vara ett vettigt köp.
http://www.blocket.se/jokkmokk/Yamaha_K ... m?ca=3&w=3

Just pakethållaren är en rätt så fin grej på Polaris, det är en förvaringslåda för tex handskar och verktyg
så man inte behöver ha motorsågen & dunk i samma låda och det är en fördel.

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97668 De absolut bästa är polaris Atp eller X2 med lilla löjliga flaket. Har haft 2 vanliga 4hjulingar först och nu en atp. Helt oslagbart, det kan se löjligt ut med flak men är verkligen superpraktiskt. Den extra hjulbasen är en bonus. Dessa har också stora fickor i skärmarna där jag har lyftstroppar och grejer.

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Mickev  
#97692 Ja längre hjulbasen ser jag bara som en fördel faktiskt... är inne på min andra med lång hjulbas och det är riktigt bra då man åker i brant terräng som jag gör emellanåt. Första var med flaket där bak och det är helt klart smidigt vid skogsarbete då man bara kan slänga ner grejerna där om man säger så. Min nuvarande har bara vanlig pakethållare bak då jag inte kände för att betala över 10 000:- extra och dessutom bli av med startsnöret.

Jopp, facket fram i "pakethållaren" på polarisarna (gäller ej xp modellerna som de är extrautrustning på samt gamla polarisar) är bra för handskar och liknande och är vattentäta sålänge maskinen inte är vägreggad (vägreggad har andra glödlampor vilket har gjort att man fått göra hål i lådan och bara satt kåpor över... som verkligen INTE är vattentäta).
Can am har en liten nackdel när de gäller skogskörning, vad jag hört av en del så har dom lite för högt utväxlad lågväxel vilket gör det lite svårt att smygköra.

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97733 Visst är problemet med can amen att de har en hetsig setting av variatorer och en ganska rapp motor så den blir "sprättig". Kul om man kör tom men mindre praktiskt om man kör tung vagn.
Men jag har sett att bland samerna har canam tagit andelar. Förut körde ju "alla" samer lynx på vintern och polaris på¨sommaren.. Nu har fler och fler börjat åka canam på sommaren så att det blir bombardier för hela slanten. Men de kör ju ofta tommen också.

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Håkan1  
#97759 Fick se en Arctic http://www.blocket.se/ostergotland/Arct ... ?ca=13&w=3 idag, Den har halvautomat, kan det vara rimligt i skogen?

Håkan

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97771 Jadå. Grymt otrevlig maskin med en motorkaraktär som är väldigt mycket arbete och väldigt lite lek. Men med vagn och för arbete så helt okej. Den har en ganska kul halvstel bakaxel som ska funka väldigt bra. En granne hade en idigare så jag provade den några gånger, har aldrig ägt en själv.

Användarvisningsbild

Re: ATV Titan

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97772 Inser nu att du kanske frågade med om halvautomat är nåt? Och jo visst, hade en honda 450 tidigare. Tycker det funkar riktigt bra med halvautomaten. Nu bytte jag i och för sig till två polarisar med auto efteråt.

Avatar Fallback

Re: ATV Titan

Mickev  
#97778 Hondas och acs halvautomat är 2 olika världar skulle ja dock säga. Hondans modell med knapptryckningar på styret är det inget fel på, trevlig att köra (har kört sådan några gånger och gillar de) men acn som ser ut å ha samma system som äldre yamaha har (dvs 2 pedaler)... den är ja inte förtjust i. Har kört en äldre yamaha med sådana en hel del för några sommrar sen och visst de funkar... men de är ju inte direkt nån njutning att köra om man säger så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).