Skogsvagn (Huggarvagnar)

Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

13 inlägg 9598 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

aywa  
#96194 Hej!

Ska köpa en wirekran till min Grålle årsmodell 52. Har just köpt oss en lite gård på 7 ha i en otillgänglig terräng, därför vore en wirekran lämplig.

Har hittat en starkran i närheten för 3500 kr och en wäsekran för 3000kr (med hydraulisk sväng).

Min fråga är; Funkar en wäsekrans svängfunktion till min grålle? Det finns ett hydrauluttag baktill på traktorn (som jag förutsätter funkar) men är det tillräckligt för en wäsekran med tanke på enkel respektive dubbelverkande funktion? (Är för dåligt insatt och behöver lite hjälp från er som kan, vet ju inte ens vad enkel eller dubbelverkande innebär=P).

Magkänslan är att en wäsekran känns lite mer stabil vida lastning från sidan medan Star-kranen är smidig... Har ni några råd?

Tack på förhand /Anders



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96214 Om det sitter en hydralventil på kranen funkar det, men du måste sätta
dit en returkoppling på traktorn. Det finns oftast någon plugg att montera
en snabbkoppling på, du kanske har en manual på Ferguson.

Avatar Fallback

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

aywa  
#96221 Tack för svar!

Ska ta mig en titt på traktorn nästa gång jag är ute på landet igen om det möjligen finns en sådan "plugg" som du beskriver. Hur ser denna plugg ut, är det en anordning för att koppla in sig på hydraulsystemet eller hur ser den ut?

Tyvärr har jag ju ingen manual till grållen, men ska gör lite sökningar på nätet, brukar ju ofta gå att hitta det man söker där=)


I övrigt så funderar jag på att köpe Wäse-kranen ändå, tänker mig att det kanske är möjligt (innan jag löst funktionen med en returkoppling till traktorn) att köra med bommen i fixerat läge rakt bak över kärran så länge tills jag löst returen (om nu själva funktionen för att vajern skall spela inte är beroende av hydrauliken...)

Tack återigen för svaret!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96254
aywa skrev:Ska ta mig en titt på traktorn nästa gång jag är ute på landet igen om det möjligen finns en sådan "plugg" som du beskriver. Hur ser denna plugg ut, är det en anordning för att koppla in sig på hydraulsystemet eller hur ser den ut?

Tyvärr har jag ju ingen manual till grållen, men ska gör lite sökningar på nätet, brukar ju ofta gå att hitta det man söker där=)


Allt finns inte att hitta direkt. Om man t.ex. går med i Svenska Fergusonklubben Grålle så har man tillgång till ett antal experter som svarar på frågor. Tyvärr får man inte citera innehållet på klubbsidorna utan medgivande från styrelsen.

Ett annat bra ställe för öppen information är Yesterday's Tractor Forum:
http://forums.yesterdaystractors.com/vi ... d4c7e42c84
för Ferguson-traktorer

Användarvisningsbild

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96292 Länk till Grålleklubben. Där hittar du hur man blir medlem!

Avatar Fallback

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

aywa  
#96500 Tackar för alla goda tips!

Jag har tagit en genväg för att komma runt alla problem gällande hydrauliken, det lir en star- kran på fredag=P

Där är det ju endast kraftuttaget som behöver kopplas in och så får jag helt enkelt vrida på kranen själv, vilket
nog ska gå bra då det mestadels är för att komma åt lite ved eller att göra små uttag för försäljning.

Som sagt, tack för goda tips! Imorgon skall jag inhandla packningar till grållens bensinkran samt packning till avgasröret. Därefter är det dags att dra den sista elen på traktorn för en första provtur på 4 år!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

Elias  
#96505 Egentligen så behöver du ju inte vrida kranen på star kranen. Om man drar i sidled så vrider den sig själv pga att man drar in vajern. Kontrollera gärna så att när man släpper ner handtaget så ska "pinnen" haka i bakanför spaken. Våran är mycket använd så när man har en stock hängande eller kört fast måste man peta och vålda lite för att kunna släppa ner stocken.

Sedan kanske bromsen måste justeras osv men det finns manualer fortfarande till dessa.

Avatar Fallback

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

aywa  
#96559 Elias, tackar så mkt för dessa goda tips! Underbart att ha dessa med mig inför morgondagens inköp av kranen, skall definitivt kontrollera att "pinnen" fungerar som den ska...

Återkommer imorgon om hur resultatet blev av både köp och funktion på kranen!
(Ett litet leende framkallades då du påpekade att kranen vrider sig själv åt sodan då man börjar spela in timret för lastning. Detta känna ju till och med smidigare än att varje gång behöva styra kranen sidledes med hydraulik som fallet med en wäsekran).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

Elias  
#96569 Finns säkert fördelar med hydraliken speciellt vid lastning på vagn eftersom du själv kan styra när den ska in på vagnen.. Med en starkran så far den som den vill tillbaka till mitten. är man lite smidig så när man parkerat så svänger man litegrann så kranen står i vinkel mot vagnen. Så man inte kommer för kort med stocken så att säga.

Du förstod säkert hur den svängde men kan förklara lite närmare, kranarmen hänger ju i kedjor och när man drar i sidledes så höjs kranarmen vilket leder till att armen kan svänga åt det hållet man drar. Men var försiktig när du drar i sidled, har man otur så kan man slita omkull traktorn.

Ska kanske ta någon bild i helgen när vi kör med våran star kran.

Hade varit perfekt om du kunnat provköra vinschen med en stock eller dylikt så man märker dessa funktioner med broms osv.

Avatar Fallback

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

aywa  
#96577 Har idag varit och köpt den star- kran jag talade om. Det var en ny vajer monterad och det syntes att den stått relativt mkt inomhus då den inte var rostig.

Och visst blev det lite provkörning=P Prövad att koppla på vajern baktill på säljarens timmerkärra och hissade upp den i luften, vilket gick fint.

Undersökte även den "pinne" som du uppmanade mig att göra. Den kärvade inte och löpte fint förbi dess "spår" när jag skulle sänka ner vajern igen... Hoppas att detta inte bara var en tillfällighet att det fungerade, annars är det väl bara till att justera in detta..
Även bromsen vid "nedsänkning" av timret funkade fint, är väldigt tacksam för de tips du gav mig inför besiktningen av kranen.

Vad har du för traktor till din egen kran?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

Elias  
#96768 Normalt sett så används hydraulkran osv men när vajerkranen kommer fram så är det antingen BM buster eller en Ferguson 35. Vad har du tänkt att koppla din till?

Blev inga bilder idag, spöregnade hela dagen så var inte på humör att ta bilder när det lastades.

Avatar Fallback

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

aywa  
#97291 Jag har gjort iordning min grålle TED20. Påbörjade renoveringen för ca 6 årsedan. Nu när vi köpt gård blev jag sugen på att få ordning på den igen så att jag kunde ut och ta vara på träd och vindfäller som ligger i skogen med hjälp av min starkran. Men när jag kopplade in elkablarna i veckan och följde elschemat från instruktionsbok så får jag bara startmotorn att dra, men det kommer ingen gnista:( Den gick när jag ställde in den men nu så startar f*n skapet inte... Men jag har ju en Starkran i vart fall som min tanke är att (till en början iaf) koppla på till grållen. Misstänker att detta inte är det optimala, men får duga ett tag. Hade gärna köpt mig en ferguson 35a, eller ännu hellre en 135.a vilket verkar ruggigt stabil för sin storlek.

Har även fått tag i en störtbåge till grållen som skall monteras på innan den tas med ut i skogen, men jag tappade så klart lite motivation när den inte startade;S Ska bli medlem i grålle- klubben nu så får jag se vad det kan ge för hjälp. Troligen så säljer jag den så fort jag fått ordning på den och byter upp mig till en 35a till att börja med.

Tack för all hjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starkran eller Wäse-kran/ Skogskärra

Elias  
#97497 Kan det vara så enkelt att det ärgat i fördelaren eller någonting sådant? då får du ingen gnista eller dålig gnista.

Lägger in en bild på våran BM buster med star kranen och en hembyggd vagn.
DSC00556.JPG

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).