Traktorer och processorer

Hydraluttag på McCormick B 275, hur göra?

16 inlägg 11826 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraluttag på McCormick B 275, hur göra?

skidkung  
#9745 Hej ny här på forumet hoppas kunna få svaret på min fråga!

Har köpt en Väsekran med hydral svängning. har naturligtvis hydral, 3-punkts lyft på traktorn (IH McCormick 275 från -60). men jag har inga externa hydraluttag att gå på.

Hur gör jag?

kan jag gå på det ordenarie ventilpaketet som sitter integrerat i hydraloljetanken under sadeln.. eller kan jag gå på tryck ledningen från pumpen till tanken och sätta en T kors där och sedan leda tilbaks oljan till samma tryckledning när det gått igenom kranens ventilpaket..? eller finns det möjlighet att gå på det befintliga ventilpaketet som sitter på traktor? Någon som har erfarenhet eller tips?. såhär ser ventilpaketet ut. här är det tryckande röret borttaget..






[img][img]http://i42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/namnls.jpg[/img]

[img][img]http://i42.photobucket.com/albums/e318/skidkung/DSC00062.jpg[/img][/img]



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9747 Hej,

Jag har en liknande lösning på min BM350.
En T-koppling är monterad på tryckledningen, och på den sitter en ventil.
Återledningen sker direkt till tank, vilket jag tror är att föredra. Då går inte pumpen lika hårt.
Med denna lösning kan du inte köra lyften och kranen samtidigt. Ventilens läge avgör vilken funktion du kan använda.
Vet inte om detta är den bästa lösningen, men det funkar för mig.

Mvh
Micke

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9749 jag har lite hyudral ventiler o annat liggandes aldrig använda saker, Wickers 110 /120 v om de kan användas.

Användarvisningsbild
skidkung  
#9750 jaha. ja det lät ju bra. moste man ha den där ventilen på T kopplingen? om man kör T koppling så fortsätter oljan både ut i 3punktslyftens ventilpaket och ut i slangarna till kranen.. eller tänkter jag fel? räcker inte pump kappasiteten till kanske?

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9751 Jag skulle tro att oljan tar enklaste vägen, och att du då inte får nån lyftkraft.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9752 jag skulle tippa åpå samma du får nog ta o kapa av ett rör från hydraul pumpen för att sedan sätta återföringne från kranen direkt ner i olje tanken. du får nog även ha en shunt/stäng ventil för den slangen som går till tre punkts lyften.

Är tre punkts lyften integrerad i tanken? ser lite dåligt på bilderna..

Tänk på att oljan r som vatten, tar enklaste o snabbaste vägen utan minsta tryck.

Användarvisningsbild
skidkung  
#9755 tack för alla svar!

det kommer bli som ni säger, En 3vägs kulventil inmonterad på röret. därefter sitter det en överbelastningsskydd med returen kopplad till hydraltanken.. sedan vidare som ni skrivit.. all retur skickas ner i tanken igen. nu ska ja bara iväg å kolla gängan till pluggen i hydrtaltanken där returen skall sitta.

ventil och överbelastningsskydd skulle jag få för 1111kr inkl moms. så det blir bra pris. mycket trevliga på Slangsnabben i Gävle! rekomenderas!

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9765 Ett par bilder på hur det ser ut på min 350.

Bild


Bild

Användarvisningsbild
skidkung  
#9768 ah ok. du har oxå en 3vägs kullväntil där. har du ingen överbelastningsskydd tro?

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9769 Det har jag, funkar mycket smidigt då man når den innifrån också.
Nej, hydraliken går ju via paketet för 3-punktslyften, så jag tror att överströmningsventilen där tar hand om ev. överbelastningar.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9770 jag såg en anordning som man hängde på kraftuttaget en liten klump bara för att köra "en till hydraul pump" killen på bloket skulle ha 800 kr för den.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9777 hittade även denna på www.swedol.se

Elmagnetisk väljarventil
KV6/2 Väljarventil är lämplig för dig som på ett enkelt sätt vill skaffa en extra hydraulfunktion. Max 250 bar.

Art.nr Dimension Volt Max flöde l/min Pris
KV-5015 3/8" 12V 50 1520,00 st
KV-5016 3/8" 24V 50 1520,00 st
KV-5017 1/2" 12V 60 2218,75 st
KV-5018 1/2" 24V 60 2218,75 st

Användarvisningsbild
XP  
#9786 Monterade en sån på valmeten nu när jag köpte griplastarvagn fint att kunna skifta hydrauluttag med en liten knapp på instrumentbrädan.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9904
skidkung skrev:jaha. ja det lät ju bra. moste man ha den där ventilen på T kopplingen? om man kör T koppling så fortsätter oljan både ut i 3punktslyftens ventilpaket och ut i slangarna till kranen..


Jag körde en gång i tiden hydralsvängen på en virekran på samma tryckkrets som till hydrallyften. Fungerade för det mesta till den lilla belastningen som det i allmänhet var, men tog det emot fick jag ställa mig på lyftarmen för att hålla den nere. En ventil är att föredra men det går utan, om man inte behöver uttaget till något annat.

Användarvisningsbild
skidkung  
#9950 har 3vags kulventil och överbelastningsventil och hela faderullan nu så. ska till gävle och hämta i morgon. se om d passar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).