Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga egen järnhäst!

23 inlägg 20480 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#9084
gossebear skrev:men jag har skärbrännare, jag kan slakta ner din raktor till det som behövs. det gör väl inget. lite plåt mindre och sedan på med lite mer plåt och "pimp my terrier" är fullt igång.


Jo det låter prima ifall den blir fullt funktionsduglig, du står för kalaset samt att den är färdig till helgen, ska köra ved då=P

Kanske kan svetsa ihop en boggie med kran när du ändå är i farten ;)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9093 en boggi har jag stående som du kan få för en ycket billig peng om du hämtar den. Kan väl slänga på någron kran histora om du står för 1500 spänn för det är väl ungefär vad en vajerkran som inte är hydrual kan kosta att montera.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9098 Hmm ett band skulle jag inte ens fundera på. Då får ni typ en skogis och vad jag tycker om skogis tänker jag inte berätta här ;) För tänk om han som tillverkar skogis titar in här, då skulle han nog bli ledsen.

Nä men allvarligt tänk er ett brett band. Kör upp på en stubbe eller så och gisa vad som händer när hela ekipaget vilar på en liten punkt. Japp det blir vingligt och hela skiten står och slirar.

Visserligen har skogis en ganska så flexibel boggie nu, men fortfarande finns det gränser för vad man kan klara av med den.

Sedan är ju hjulen fram på skogis typ 20 cm, vilket innebär att man kan ta hinder med halva den diametern ocm man inte vill köra i hög hastighet och hoppas på att man studsar över, vilket aldrig sker utan man krossar något istället. Men nu kom vi in på förmycket skogis och det skulle vi ju inte. Men man kan ju passa på att säga att den går säkert bra på en myr och annan blötar mark, men där växer det ju inte så mycket skog :(

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#9100
Ola skrev:Hmm ett band skulle jag inte ens fundera på. Då får ni typ en skogis och vad jag tycker om skogis tänker jag inte berätta här ;) För tänk om han som tillverkar skogis titar in här, då skulle han nog bli ledsen.

Nä men allvarligt tänk er ett brett band. Kör upp på en stubbe eller så och gisa vad som händer när hela ekipaget vilar på en liten punkt. Japp det blir vingligt och hela skiten står och slirar.

Visserligen har skogis en ganska så flexibel boggie nu, men fortfarande finns det gränser för vad man kan klara av med den.

Sedan är ju hjulen fram på skogis typ 20 cm, vilket innebär att man kan ta hinder med halva den diametern ocm man inte vill köra i hög hastighet och hoppas på att man studsar över, vilket aldrig sker utan man krossar något istället. Men nu kom vi in på förmycket skogis och det skulle vi ju inte. Men man kan ju passa på att säga att den går säkert bra på en myr och annan blötar mark, men där växer det ju inte så mycket skog :(


Ja, visst har dom uppdaterad Skogisen och satt in typ "femhundaelva" boggiehjul i drivningen?.

Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9118 Jo jag tror det är jättemånga hjul i boggien på den nu, men grundiden känns iaf korkad om någon skulle fråga mig.

Kanke om man har fin väg att köra eller om man gör fina isade vägar i snö. Är det lite sten och stubbar kan man iaf lika gärna ta med timmersaxen och släpa hem virket, går snabbare.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9377 så nu fattade man hur de maskinerna som bara driver på ett band fungerar, de styr helt enkelt med en hydraul kraft från släpet genom att skjuta sig från resp dra sig mot släpet.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9744 fick tag på e nb30 motor i helgen som suttit i en valp tidgare. sakll se om jag kan konstruera något fint litet bygge med denna.

Är det någon som kan det där med broms styrning?

Avatar Fallback
Fisketorp  
#11525
gossebear skrev:fick tag på e nb30 motor i helgen som suttit i en valp tidgare. sakll se om jag kan konstruera något fint litet bygge med denna.

Är det någon som kan det där med broms styrning?


Menar du Styrbroms ex som jag har på BM Terrier?
är väl bara att man bromsar upp ena axeln så den fortsätter driva på den andra, funkar inte så bra när diffen är inkopplad har jag märkt=P

Är det bökigt att sätta en koppling på vardera sida då, så man styr genom att koppla?
behövs kanske 2separata växelådor för att kunna göra något sådant men gott om skrot finns det ju alltid =P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).