Skogsvagn (Huggarvagnar)

VALTRA a75 och Moheda M120 ?

22 inlägg 14578 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

VALTRA a75 och Moheda M120 ?

skogspojken  
#97140 Hej jag har en Valtra a75:a och ska byta huggarvagn och jag har funderat på en Moheda M120 med en 500 kran men är inte riktigt säker på att det fungerar eftersom kärran inte har drift.
Är det någon som har någon åsikt så skriv gärna MVH. skogspojken :grin: :!:
Kom gärna med förslag om andra huggarvagnar tack ! :grin:


Senast redigerad av skogspojken lör 31 jul 2010, 15:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97142 De beror lite på hur dan terräng du har på din fastighet(man behöver inte fylla vagnen heller :wink: )
Om vagnen blir bredare än traktorn har oxå sina nackdelar.
Jag skulle föredra drivet, mest för jag har haft en länge :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97144
skogspojken skrev:Hej jag har en Valtra a75:a och ska byta huggarvagn och jag har funderat på en Moheda M120 med en 500 kran men är inte riktigt säker på att det fungerar eftersom kärran inte har drift.
Är det någon som har någon åsikt så skriv gärna MVH. skogspojken :grin: :!:


Jag kör med en Valmet 605 och 10 tons KMA skogsvagn utan drift.
En Valtra A75 är minst lika mycket att köra med som min Valmet.
Min bedömning är att det går bra att köra med en Valtra A75 och Moheda M120 om du inte har väldigt höga krav.
Måste du verkligen lasta 11 ton om det är svåra förhållanden?
Kan du fylla vätska i alla hjul och ha kedjor runt om på Valtran?
Har du mycket landsvägskörning?

Visst är drift på kärran bra men det kostar en rejäl slant extra. Har man så mycket seriös skotning så att
drivning på vagnen är ett krav så kanske en begagnad skotare är ett bättre val.
Men för lite lagom ved/vindfälle hantering fungerar en Valtra A75+Moheda M120 alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

New holland patu  
#97159 Ett råd om du ska skaffa ny vagn är att se till att det är stora hjul på vagnen, så höga som möjlig och bra bredd. de vanliga 400 15.5... hjulen rullar tungt i skogen. Jag har vagn med drift numera, även att den är tyngre än min förra vagn utan drift så rullar den betydligt lättare pga de större hjulen.

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

skogspojken  
#97197
gnisten83 skrev:De beror lite på hur dan terräng du har på din fastighet(man behöver inte fylla vagnen heller :wink: )
Om vagnen blir bredare än traktorn har oxå sina nackdelar.
Jag skulle föredra drivet, mest för jag har haft en länge :mrgreen:



Terrängen är bra men lite stenig därför tror jag att det skulle vara bra med stora däck.
Och som sagt så blir det brett men efter som vi har en niab 5-15B så blir vägarna ändå så rättså breda :wink:
Drivning skulle ju vara gudomligt men det kostar ju där efter och vi har inte riktigt den terrängen där den gör mest nytta :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

skogspojken  
#97199
Zalman skrev:
skogspojken skrev:Hej jag har en Valtra a75:a och ska byta huggarvagn och jag har funderat på en Moheda M120 med en 500 kran men är inte riktigt säker på att det fungerar eftersom kärran inte har drift.
Är det någon som har någon åsikt så skriv gärna MVH. skogspojken :grin: :!:


Jag kör med en Valmet 605 och 10 tons KMA skogsvagn utan drift.
En Valtra A75 är minst lika mycket att köra med som min Valmet.
Min bedömning är att det går bra att köra med en Valtra A75 och Moheda M120 om du inte har väldigt höga krav.
Måste du verkligen lasta 11 ton om det är svåra förhållanden?
Kan du fylla vätska i alla hjul och ha kedjor runt om på Valtran?
Har du mycket landsvägskörning?

Visst är drift på kärran bra men det kostar en rejäl slant extra. Har man så mycket seriös skotning så att
drivning på vagnen är ett krav så kanske en begagnad skotare är ett bättre val.
Men för lite lagom ved/vindfälle hantering fungerar en Valtra A75+Moheda M120 alldeles utmärkt.


Tyvärr så kör vi mycket på väg så både vätska och kedjor är ofta jobbigt att ha på men tror du ändå att det skulle fungera ? håller med om att drivning kostar en hel del.

   TS
Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

skogspojken  
#97200
New holland patu skrev:Ett råd om du ska skaffa ny vagn är att se till att det är stora hjul på vagnen, så höga som möjlig och bra bredd. de vanliga 400 15.5... hjulen rullar tungt i skogen. Jag har vagn med drift numera, även att den är tyngre än min förra vagn utan drift så rullar den betydligt lättare pga de större hjulen.


okej, denna vagn har nämligen 500 hjul och de var rätt så höga också så den borde gå lite lättare även på väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97201 "Tyvärr så kör vi mycket på väg så både vätska och kedjor är ofta jobbigt att ha på men tror du ändå att det skulle fungera ? håller med om att drivning kostar en hel del."

Kör du mycket på väg så är fler hästar under huven alltid bättre. Steglös transmission eller powershift med många kopplingsfria växlar är heller inte fel. Att dra 12-14 ton fullastad skogsvagn uppför en lång och brant backe kan ju bli problem. Dock är det ju inga problem utför under förutsättning att du har bromsar på vagnen.
Däck med bredden 500 mm på vagnen är ju bra alla dagar i veckan förutom att bredden på vagnen blir lite sämre.

Däremot så ser jag inte vätskefyllda däck som ett problem vid vägtransport. Du får ju även där högre yttryck som medför bättre fäste.

Men köp du en Moheda M120 och skulle du tycka att Valtran är alltför klen så kan du ju alltid byta till en Valtra med fler hästar under huven.

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

Robertberg  
#97229 Hur ofta är det man får på 10 - 12 -14 ton på en skogsvagn?
Grinden är ju i regel ganska liten, och hur mycket som helst över den kan man ju inte lasta..

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

mannen  
#97234
obantteg skrev:Hur ofta är det man får på 10 - 12 -14 ton på en skogsvagn?
Grinden är ju i regel ganska liten, och hur mycket som helst över den kan man ju inte lasta..



Kollar man på Mohedas hemsida så står det att grindarean är på 2,6 kvm. Räknar man på 4 meters virkeslängd blir det 10.4 m3. Räknar man om det till fub (60% om jag inte minns fel) så blir det 6.24 m3fub. Det blir mycket virke över grinden för att komma upp till 11 ton då.

Användarvisningsbild

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

stegmaster  
#97238
obantteg skrev:Hur ofta är det man får på 10 - 12 -14 ton på en skogsvagn?

I praksis ALDRIG. :wink:

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

Robertberg  
#97253 Alltså är lastvikten ganska irrelevant, snarare grindarean som är intressant.

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

mannen  
#97257 Jag har också lite svårt att tro att en vagn men en egen vikt på 3000 kg ska klara av 11 ton last med de påfrestningar som förekommer när man inte kör på asfalt.

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

New holland patu  
#97308
mannen skrev:Jag har också lite svårt att tro att en vagn men en egen vikt på 3000 kg ska klara av 11 ton last med de påfrestningar som förekommer när man inte kör på asfalt.


En M120 väger knappast 3000 kg, skulle tippa mellan 1500-2000 kg.

Avatar Fallback

Re: VALTRA a75 och Moheda M120 ?

Bengt.Svensson  
#97320
mannen skrev:Jag har också lite svårt att tro att en vagn men en egen vikt på 3000 kg ska klara av 11 ton last med de påfrestningar som förekommer när man inte kör på asfalt.

Jag tycker att det är när man kör på belagda vägar med gamla tjälskott som vagnen får ta mest stryk. Ofta syns tjälskotten väldigt dåligt och med fullt lass gungar det förskräckligt om man missar att sakta in ekipaget på rätt ställen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).