mån 16 aug 2010, 21:59#98362
Kvällens första pryl till granskning blev insugningsventilen. Den här motorn är ju en "bladventilmotor" (reed valve engine). Något oegentligt eftersom det här inte är en äkta bladventil, en sådan har tunna fjädrande "blad" av stål som öppnas av undertrycket i vevhuset och stänger när det kolven sen går ner. Den här ventilen har en platta av nån slags plast, belastad med tre böjda bladfjädrar i stället.
100816_01.jpg
100816_02.jpg
Den här konstruktionen med automatisk fjädrande inloppsventil var vanlig i USA på 60-70-talen, de flesta klassiska stora McCulloch hade det, bl a och många Homelite, m fl. På svenska sågar har det inte varit vanligt, Husqvarna och Jonsered har vad jag vet aldrig haft det, fel kan jag ha möjligen, men då kommer Mange att rätta mig. Men Partner R11 och R12 är av den typen. De motorerna kännetecknas av att de inte varvar hårt, vanligen inte över 6 - 7000, däremot är de mycket råstarka med ett rejält vridmoment på lägre varv. Det är då rätt typiskt att det blivit så, i Sverige med vår genomsnittligt ganska klena skog, jämfört med USA, har man prioriterat höga varv för medan USA:s grova virke framför allt krävt sågar som orkar dra med långa svärd.
Nå satte först ventilen på plats, för att se att allt var OK, sen tog jag loss den igen för när tanken är monterad går det bara att sätta i förgasaren och ventilen som en enhet, förgasarmuttrarna går inte att komma åt.
Så bensintanken/förgasarkåpan på plats.
100816_04.jpg
100816_06.jpg
100816_05.jpg
Så förgasaren monterad på insugsventilen,
100816_07.jpg
och så det paketet monterat i sågen.
100816_08.jpg
Vinkeln upp till luftfiltret är en luring, en sån där grunka som man måste vrida på flera olika håll i exakta vinklar för att få in och ut. Om nån har bytt ljuddämpare på en SAAB V4 så vet ni vad jag menar.
Nu har jag ju sagt att jag skall byta membran i förgasaren, så varför sätta i den? Tja säg det, ville nog mest testa att jag fick allt på plats som det skulle vara, och om inte membranen kommer den här veckan så tänker jag försöka starta den med det som sitter i, tror att det funkar nämligen.
En annan luring är gasfjädern, en sån där i vinkel med ett antal varv virade, ser ut precis som om den skulle sitta runt nånting. Funderade en bra stund på var, tills jag kom ihåg att nej den sitter bara i fria luften med ena ändan skruvad under fästmuttern och den adra i spjällarmen. Hade det knipit hade jag fått gå in och kolla, tog nämligen den här bilden när jag tog isär sågen:
100716_01.jpg
Nu kom jag på det ändå, men kameran har sparat mig en hel del tid och förebyggt dumma misstag. Kan rekommendera det att ta massor med bilder vid isärtagning och spara åtminstone tills man monterat ihop allt igen.
Kvällens slutkläm, cylinderkåpa
100816_09.jpg
och svänghjulet än så länge bara löst fastdraget.
100816_10.jpg
Nästa jobb blir att ställa in tändningen, brytaravståndet och förtändningen. Brytarna har jag tidigare polerat upp till hyfsad glans.
Fortsättning följer alltså ...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)