fre 30 jul 2010, 10:31#97105
simon skrev:Är det någon annan som har synpunkter på MOWI så haspla ur er det, både negativa och positiva reaktioner.
Är väldigt nyfiken.
Tja, frågan är om jag ens ska yttra mig men jag hoppas att du har en känsla för källkritik.
Jag har för mig att jag har precis samma vagn som du tänker skaffa dig fast från -85 nångång.
Jag gillar min vagn. Det snackas ju en del om parallellkranen och att den ska vara himla käck och det kan jag kanske hålla med om även om jag inte har kört något annat.
Om jag har förstått det rätt så ska det innebära att klon håller sin höjd när du drar in stickan. Men eftersom man sällan opererar på slät mark så måste, i alla fall jag, justera med bomhöjden när jag kör. Men det kan ju återigen vara så att min vagn suckar högljutt åt min taffliga hantering.
Jag vet inte riktigt hur din vagn är utrustad men jag har ramstyrning, inga stödben och en sunkig remvinsch.
Jag älskar ramstyrningen. Utan den hade jag inte använt vagnen alls i mina trånga gallringsskiften. Så sitter det sånt fint på så ska du tacka huggarguden.
Jag hatar min vinsch. Det är någon Stasi-konstruktion där jag drar i ett snöre för att pressa kilremmar mot en ständigt roterande skiva och det spelar ingen roll hur mycket jag drar i snöret så slirar ändå remmarna för att det blir så kladdigt där. Ibland måste jag göra rent remmarna för att få bättre grepp.
Jag hade gärna haft stödben. Inte så mycket när jag kör kranen för då vinklar jag bara ut med ramstyrningen och så håller den sig oftast på marken men för att kunna koppla av och på kärran lite enklare. Som det är nu med en massa kättingar på dragarmarna på traktorn är det ett projekt som jag gärna undviker och således skiter jag ofta i att hänga på kärran när jag vill köra lite och skiter i att hänga av den när jag egentligen borde.
Hoppas att du blev lite klokare och kom ihåg hur kopplingarna ska sitta om du drar isär ekipaget...