Skogsröjning

fråga röj entrepenör

11 inlägg 8724 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fråga röj entrepenör

PETER.ERIKSSON24  
#96972 har börjat röjt åt ett skogsbolag ock har några frågor. 1 ska skicka faktura. på en yta gorde jag en underröjning-
på 10 hek. låt oss säga 1000kr hek det blir 10 000kr där ska jag betala in inkomst skatt 30% egen avgift-
på dessa 10 000kr men momsen på 25% ska väl läggas på, det är väl inte inräknat i hektarpriset.?
FRÅGA2.. jag trodde att jag hadde koll på prisnivån på röjningar- exempel underröjning ligger på 1500kr hek.-
ungskogsröjning ligger från 2500 o uppåt beroende på stam antal osv. killen på skogsbolaget säger att -
underröjning ligger från 900kr o uppåt.. är det jag eller han som ligger fel i pris? vill veta för pris sättning i-
framtiden.. :roll: :roll: ps underöjning pratar jag om en normal röjning där du ligger på 1hek-dan. har-
precis börjat kört i egen regi.. vill gärna höra vad ni har för prinivå, ock moms frågan,,



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: fråga röj entrepenör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96977 Kom överens om priset innan du startar.

Moms tillkommer normalt, men det borde ni ha gjort upp innan.

Avatar Fallback

Re: fråga röj entrepenör

PETER.ERIKSSON24  
#96986 jo men det är priserna jag vill veta vad är lägst pris på ungskogs ock underröjning borde väl finnas nån mall för detta ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: fråga röj entrepenör

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96988 beror ju på var i landet du jobbar, 900 kr + moms /ha är inte helt omöjligt om det är väldigt enkla underröjningar med inte allt för många röjstammar / ha...



vad gäller ungskog så varierar även det mycket mellan olika objekt och olika regioner i vårat avlånga land. 2500 som lägsta tyder på att troligtvis jobbar du söder om umeå! i år ligger våran lägsta ungskogsröjning på ca 1600 kr/ha men då hinner man med bra mycket mer än 1 hektar per dag!

Användarvisningsbild

Re: fråga röj entrepenör

Torparn79  
#96989 räkna baklänges på vad du vill ha ut i timmen, hur många timmar ett hektar tar att röja, sen är det bara att räkna samman..
visst kan man ta samma som "alla andra" men i slutändan så lär man väl få vettigt betalt, annars kan man ju sätta sig i kassan på ICA..

Avatar Fallback

Re: fråga röj entrepenör

PETER.ERIKSSON24  
#96996 okej jobbar i jämtland här väntar dom oftast tills det gått aldes för långt normalt här så gör-
du 0.5-0.7 hek per dag sälllaan lättröjt.. underröjning skiftar tycker i bland detta är svårt med pris sättning, :surp:
sen ska jag skatta på dessa pengar +bränslekostnader det är ju inte så att man är i skogen o gräver guld-

   TS
Avatar Fallback

Re: fråga röj entrepenör

träis  
#97025 En lön på ca 120-130:-/h före skatt kostar ca 220:-/fakturerad h efter Soc avgifter och Tillägg för arbetstidsförkortning,semester ,röda dagar,ev mörkertid.Sen tilkommer ca 80:- fakturerad h för utrustning,resor,och administration.Kanske lite mer om du röjer på deltid/jobbar själv eller lite mindre om ni är flera som jobbar ihop.Pestationer varierar väldigt mycket beroende på objekt men ca 0,5 ha till 1,2 ha per arbetsdag i ungskogsröjning.I förröjning är det normalt med ca 1-2 ha i prestation fär en duktig röjare.Bortsättnings mallar finns men är väldigt osäkra och svåra att beräkna efter.Ett ha/ dag ger ett ha pris i underröjning på ca 2400:- enligt min beräkning.Mitt medel på företaget är ca 1400-1500/ ha i förröjningar gallring,Ca 2400:- per ha i ungskogsröjningar och ca 1000 :-/ ha i underröjning slutavverkning.Det är isödra Sverige med duktig personal och ca 700 ha/år.Lycka till i röjskogen och hoppas du har lite bytta av det jag skrivit.Mvh Träis

Avatar Fallback

Re: fråga röj entrepenör

PETER.ERIKSSON24  
#97051 menar 2400kr i gallrings 1000 kr ha på slutaverknig - underröjning . - ungskogsröj,, 2400kr
fattade jag rätt fråga ? låt oss säga ett pris på 2400kr hek då är det utan moms, den lägger du på över pris inte inräknad.
måstee passa på o fråga om stam antal ,hek här i jämtland brukar jag ligga på drygt 2500 stam per hekt tall-gran vad-
ligger ni på söderut? ni har ju ett annat klimat söder.. snabbväxt har jag hört

   TS
Användarvisningsbild

Re: fråga röj entrepenör

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97064 Momsen tillkommer på priset, är ju bara privatpersoner som momsen gäller så alla priser mellan företag brukar vara exkl moms.
I ditt exempel där du röjt för 10000kr så fakturerar du 12500kr.
Vill du veta ungefär hur mycket du kan ta ut i egna pengar (netto) så räkna med ca 35-40% efter alla utgifter, lite olika beroende på hur höga utgifter du har förstås...

Vi röjer till 1900-2200 stam/ha.

Användarvisningsbild

Re: fråga röj entrepenör

Torparn79  
#97070 här har du ett par användbara länkar när det gäller att räkna ut hur du bör ta betalt för dina tjänster..

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home

http://www.verksamt.se/portal/web/guest ... /ditt-pris

http://www.verksamt.se/portal/web/guest ... g/rakna-ut

Användarvisningsbild

Re: fråga röj entrepenör

Torparn79  
#97072 när jag ändå är igång så finns det några bra sidor på skogsstyrelsen.se oxå..

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=22604

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... x?id=36672

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).