Uppvärmning

Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

68 inlägg 88787 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96928
odd skrev:Är pågång att installera en Veda 70 miljö med ett vedmagasin på 450 liter. 450 x 18 = 8100
Jag har en stor rund tank på 12 m3 som jag avser placera utanför huset väl isolerad.
Jag anser att om man skall elda med ved så gäller det att ha en så stor panna (vedmagasin) som möjligt och därtill en stor acctank.
Vid ca 200 mm isolering faller acctanken ca 2 grader vid 80 grader, och 0 grader utomhus på ett dygn om tanken står orörd, detta enligt Parocs beräkning.
Synpunkter på min tänkta anläggning. Nån som har koll på Veda 70 miljö ((http://www.varmeackumulator.se/ ))

Jag skulle nog överväga att ha tjockare isolering än 20 cm. Det var min synpunkt.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#96960 Om man har ett annat värmesystem, t.ex bergvärme så kommer skorstenen aldrig bli uppvärmd. Frågan är om det är bättre än att elda en gång i veckan.
Med en jättetank som är väl isolerad borde det på sommaren räcka med att elda var 3-4:e vecka?? Att lägga en massa pengar på solfångare etc känns inte bra med tanke vedpriset. Solfångare är ju inte direkt snygga heller.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#96961 Jag kommer förmodligen välja en tjockare isolering, men teknikern på Paroc menade på att "kurvan" planade ut där och att man inte fick ut så mycket mer av "extraisoleringen"

Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Elias  
#96963 Känns lite overkill att sätta in en 14 kubiks tank? nackdelarna med en stor tank är ju att man måste elda många brasor för att värma upp den helt och systemet blir trögt. Lagom stor tank så man kanske eldar en brasa per dag på vintern kan vara mer optimalt än att istället måsta tokelda i 2 dagar för att få upp maxtemp.

Har en kompis som har ca 3 kubiks system och på sommaren eldar han en gång i veckan och mitt i vintern en gång per dag.
Helt okej anser jag. beror lite även på var man bor men detta är i norra norrlands inland.

Sedan är väl många hus ventilerade med hjälp av värmen från skorstenen så det är bra att elda ofta?

Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96965 Jag eldade 1 gång per dag på vintern, lite mer när det var som allra kallast förra vintern, i våras nån gång per vecka. På sommaren eldar jag inte alls, går inte vara i källaren då. Har i och för sig ett alldeles nytt system så erfarenheten är inte så lång.
Har 1500 liter (2*750) ack av just det skälet som "Elias" pratar om, har man jättevolym måste man ju elda hur länge som helst eller ha en jättelik vedpanna. Tycker det är klokare med mindre och elda oftare. Värmer upp gott i källaren på vintern och håller skorstenen torr. Dessutom så med fler än 1 tank är det ganska enkelt med en värmeväxlare och solpanel för at fixa varmvatten på sommaren, ska installera det till nästa sommar.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#96985 Tanken är att det skall vara så bekvämt som möjligt för minsta möjliga peng. Som jag skrev tidigare har jag siktet inställt på en panna som tar upp mot 1/2 kubik i ett inkast. Veda 70 miljö har 450 liter. Till det rekomenderas (svanen) 18 gånger så mycket acctank (minst). Det blir 8100 liter. Ju högre tank desto bättre skiktning. Den tank som jag redan har är 5,5 meter hög. OBS 12 kubik
Jag låter givetvis inte acctanken svalna helt mellan eldningarna vilket gör att jag slipper "tokelda".
Varför skall man köpa en panna med 100 liter vedmagasin när man kan köpa en med 450 liter.
Jag har ett separat ventilationsystem med värmeväxlare så jag behöver inte ventkanalerna i skorsten.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96987
odd skrev:Varför skall man köpa en panna med 100 liter vedmagasin när man kan köpa en med 450 liter.
.


Nä, det förstås :grin: Har man bara plats så varför småfjutta som jag gjort!

Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Elias  
#97012 Men om du ska ha det bekvämt kan ju flisanläggning vara någonting? Då slipper man lägga på osv och den går oftast av sig självt om inget går snett.

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#97034 Jag har haft funderingar på flis också. Det som får mig att tveka är dels förvaringen och ev mögelproblem, tillgång till torr flis, matarskruvar etc, helt enkelt lite osäker. Sen har jag redan huggit upp en 50 kubik ved.

Ved i 1 meterslängd minskar avsevärt arbetet med kapning och klyvning. En tremetersstock kapas bara 2 gånger. Skall du ha 50 cm ved blir det 5 kapningar och 9 kapningar för 30 cm ved. Samma gäller vid klyvning. Samma totala mängd som skall lyftas.

När andra pratar stora anläggningar är de små i jämförelse med min tänkta anläggning. Det är svårt att hitta folk som kan ge råd i frågan. Branschfolk är ju lite låsta till sina system och är ofta till stor del konservativa i sitt tänk.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97043
odd skrev:Jag har haft funderingar på flis också. Det som får mig att tveka är dels förvaringen och ev mögelproblem, tillgång till torr flis, matarskruvar etc, helt enkelt lite osäker. Sen har jag redan huggit upp en 50 kubik ved.

Ved i 1 meterslängd minskar avsevärt arbetet med kapning och klyvning. En tremetersstock kapas bara 2 gånger. Skall du ha 50 cm ved blir det 5 kapningar och 9 kapningar för 30 cm ved. Samma gäller vid klyvning. Samma totala mängd som skall lyftas.

När andra pratar stora anläggningar är de små i jämförelse med min tänkta anläggning. Det är svårt att hitta folk som kan ge råd i frågan. Branschfolk är ju lite låsta till sina system och är ofta till stor del konservativa i sitt tänk.


Vore kul att veta hur stor din anläggning är?

Killen jag begärt in offert på flispanna levererar upp till 1 Megawatt (1000kw) o det täcker väl dina behov?

Har valt flis för att det blir mindre jobb! Har själv ritat upp en anläggning på 50kw och 2000 liter vatten!

V

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#97050 Jag har i dagsläget bara acctanken på 12 kubik. Boytan är på 260 kvm plus källare på 130. Jag har golvvärme i hela huset.

Du menar att anläggning leverarar 1 megawatt/dygn.

Hur stort flisrum har du? Bor du utanför tätort?

Användarvisningsbild

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97052
odd skrev:Jag har i dagsläget bara acctanken på 12 kubik. Boytan är på 260 kvm plus källare på 130. Jag har golvvärme i hela huset.

Du menar att anläggning leverarar 1 megawatt/dygn.

Hur stort flisrum har du? Bor du utanför tätort?



Tjena!

Bor utanför tätort!
Har för tillfället inget flisförråd men börjar bygga ett på 40 m3 om en vecka :mrgreen:

Nja anläggningen ger snarare 1 megawatt / timme!!
Det är givetvis ingen hemmaanläggning utan används ofta som spets på energiverk som säljer fjärrvärme!

Men pannan är samma typ som den jag tänkt mig!!

V

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Elfving  
#97091 Min åsikt är att det enskilt största problemet med 12 kubik ackumulatorvolym blir expansionskärlet. Enligt tumregler hamnar detta på en storlek av 1800 liter för en vedeldad anläggning. Ett expansionskärl i denna storlek tillverkat i rätt material kostar slantar, och måste dessutom placeras på anläggningens högsta punkt om inte tryckexpansion används. Till detta kommer isolering av denna gigant till expansionskärl, man vill absolut inte överraskas av en ispropp i stigarröret till expansionen en kall januarimorgon...
Har du räknat på om tanken klarar det tryck som husets värmesystem håller? Detta är troligen inte ett problem för enplansvillor.

20cm isolering på en tank av denna storlek och som är tänkt att hålla värmen åtskilliga dagar är enligt min erfarenhet för lite. Lägg på det dubbla, är ändå en liten del av kostnaden för anläggningen!

En positiv grej med stora tankvolymer är att skiktningen gör att man utan problem kan använda enbart "delar av" vattenvolymen. Sommartid kan man elda lite och fortfarande ha duschvarmt vatten i toppen på tanken, medan resten av vattnet är svalt. Detta innebär att man inte kommer att behöva tokelda sommartid. Naturligtvis förutsätter detta en korrekt inkoppling mellan tank och panna.

Kör hårt, vill höra mer om detta projekt!

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

odd  
#97311 När jag började planera för denna anläggning fick jag fram att expantíonskärlet skulle vara 5-8 % av den totala vattenmängden. Jag har placerat en 800 literstank (rostfri) på vinden. 12000X0,05 = 600 liter. Om jag håller mig till 5 % så skulle jag då kunna ha ytterligare 4000 liter i systemet (6% = 1333 liter extra)
Sökte nu lite och fann 5 % på wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Expansionsk%C3%A4rl)
På Baxis hemsida hittade jag 5 % också vid vedeldning (http://www.baxi.se/visa_kunskapsdb.asp?id=7)

På forumet Byggahus.se diskuterades det 15 % som du nämner också. Var får du dina 15 % från.

Expantionskärlet är väl isolerat. Acctanken är gjord av 8 mm plåt.

Jag är inte 100 på hur jag skall koppla ännu. Acctanken kommer stå ca 5 meter från huset. Jag har haft lite funderingar på om jag skall ha en mindre tank i källaren med slingor för varmvattnet (cirkulation mellan båda tankarna). Det är kanske dumt att lägga in VV-tank eller slingor i den stora om nått pajar i framtiden.

Tacksam för fler åsikter

Avatar Fallback

Re: Storlek på ackumulatortankar och vedpanna?

Elfving  
#97324 Angående expansionsvolymer: Desto konstantare temperatur man håller på vattenvolymen i systemet, ju mindre expansionsvolym behövs. Jämför med teoretiska fallet där allt vatten håller samma temp hela tiden, då blir ju expansionsvolymen helt överflödig.
Vedeldning är ett typfall på uppvärmningssystem där man vill kunna utnyttja vattentemperaturer från 40-90 grader, ty 40 grader räcker fortfarande till duschen och man kan vänta till följande dag med att elda. Det är för att problemfritt kunna låta temperaturen i ackumulerad volym variera som man tar till med hela 15% expansionsvolym.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).