Motorsåg och handhållet

Partner R12 renovering

152 inlägg 56303 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#96930 Har då varit i stan idag och shoppat loss, bl a skulle jag ha vevaxeltätningar till R12:an på Momentum. Fanns förstås inte hemma, kommer nästa vecka. Har också varit och beställt två membransatser till Tillotson HL, en till den här och en till Homelite Zip:en som väntar på åtgärd längre fram. Så jag återkommer när delarna anlänt, med rapporter om hopsättningen.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Robertberg  
#96938 Då har du alltså mer tid för ditt nya projekt ; )

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Storken  
#97128 Fanken nu blev jag sugen på att dra igång farsans gamla R12 !
Hade igång den för 10-15 år sen vill jag minnas ... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#97133 obantteg: stämmer bra det :grin:

Storken: Bara att köra igång, delar går att få tag på om det behövs, åtminstone tätningar och förgasarmembran och sånt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

svempus  
#97554 fick du tag på delarna?och blir det nån mer uppdatering här eller får det vänta tills att det andra projektet blir klart1?.

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#97561 Tätningarna kom i veckan, väntar på förgasarsatsen, men tänkte nog börja plocka ihop den i helgen och då blir det uppdateringar här.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Dane  
#97774 Hej "totte".

Det var inspirerande att läsa den här tråden som jag fick se igår.

När man jobbar på det viset som du gör, det kallar jag för renovering.

Noggrannhet och "det får ta den tid det tar" är ju förutsättningen för en lyckad renovering

Härliga bilder till en inspirerande text.

Smart sätt att göra ny packning till tanken.
Vad hade du på ovansidan på packningen innan slutmontaget?

Justerskruvens funktion på ljuddämparen förstår jag inte.
Kan man med den förbikoppla ljuddämparen mer eller mindre?
Skulle så vara fallet förändrar man ju tvåtaktsmotorns effekt.
Vad får man ut av det? Svalare motortemp eller ---.

Hur sitter kopplingen monterad eftersom den var svår att få loss?


Jag noterar att du POLERADE brytarspetsarna, inte bara filade.
Det är ju en del folk som inte förstår att elektriska kontakter ska vara polerade.

Jag brukar använda kem. ren bensin (finns på färghandeln) för slutrengöring av finmekaniska delar.
Inte så miljö och hälsovänligt kanske men effektivt.

Trodde inte att det skulle finnas förgasarmembran att få tag i till en så gammal såg.

Lycka till med monteringen och igångkörningen. och tack för en intressant tråd.

//Mvh. Dane

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#97785 Hej Dane och tack, trevligt att du uppskattar det. Jo visst kan man kalla det renovering, dock inte restaurering, det senare innebär ju att försöka återställa till så nära original nyskick som möjligt och det sysslar jag inte med när det gäller motorsågar.

Ja hade ingenting på ovansidan packningen, den bör täta bra som den är, 0,4 mm packningsark. Man kan ju klistra packningen med permatex eller silikon eller nåt sånt, men det skall normalt inte behövas när det inte är några tryck det handlar om. Sen beror det på kvaliten på metallytorna, i det här fallet var dom mycket bra, har man repigt eller ojämnt av t ex korrosion så är det idé att klistra.

Justeringen på dämparen öppnar utblåset mer eller mindre, större öppning lite mer effekt men då måste man också öppna muntyckena något. Och den går svalare när den får mer bränsle och mer luft. Men låter mer.

Kopplingen sitter på kona med woodruff-kil, satt rätt bra, men avdragare och lite övertalning med hammare och gasolbrännare samt namngivning av diverse mörksens gestalter så. Man måste som tala allvar med grejorna.

Klart dom skall vara polerade, brytare med filrepor håller inte lång stund förrän dom är brända igen, en rätt fixad brytare skall vara spegelblank.

Jodå, Tillotson HL som var mycket vamlig vid den här tiden finns det grejor till, finns i JOFRABs standardsortiment än så länge. Även andra äldre förgasare går ofta att få tag på membran till, men då får man oftast vända sig till specialfirmor som nytillverkar renoveringsatser, och då är det vanligen USA det gäller.

T-sprit är ganska bra till brytare och sånt. Sen när dom är monterade och inställda så tar jag en bit helt rent skrivpapper och drar några gånger emellan och så en avslutande pust med tryckluften. Då brukar det funka.

Tack, som sagt, planerar att komma igång med monteringen här i veckan nån gång, hade tänkt gångna helgen, men det kom lite annat ivägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98279 Dags att bygga ihop R12:an igen.

Började med jobbet ikväll. Allt är rengjort innan, nu gör jag bara en "monteringsrengöring", dvs för inre delar så blåser jag det med tryckluft, sköljer av med lacknafta och blåser och torkar av så att man blir av med eventuellt damm och partiklar som kan finnas på. Utvändiga ytor blåser jag och torkar av vid behov.

Punkt 1, vevhuset.

100815_01.jpg

Ganska lätt att få i kullagren i vevhuset, värmer man dessutom lite lagom med varmluftspistol så ramlar lagren på plats. Behövs inte mer värme än att det fortfarande går att hålla i metallen.

Ny packning behövdes, så det blev det nästa steg att knacka ut en sådan ur en bit packningsark.

100815_02.jpg


Sen på med andra vevhushalvan, något värmd för att gå på lagret lätt. I med skruvarna och dra steg för steg korsvis runt om.

100815_03.jpg

100815_04.jpg


Med vevhuset ihopsatt så var det dags för de nya vevaxeltätningarna. Först på svänghjulssidan där det är en ganska liten tätning, 25 x 14, lätt att knacka på plats med en bit kopparrör.

100815_06.jpg

Den andra sidan är lite knepigare, där sitter en förtjockning på axeln så tätningen är 25 invändigt och lite svår att få på plats, man får också lirka för att få på tätningsläppen på klumpen på axeln, det är lätt att den viker sig och då kan tätningen bli förstörd. Tålamod och lätt handlag krävs.

Den här tätningen är av högre kvalitet, det blir rätt hög periferihastighet när axeln är 25 mm tjock så på Momentum kom vi fram till att det var säkrast att gå på en värmetåligare kvalitet.

100815_05.jpg

Dags för kolv och cylinder. Innan dess måste en ny cylinderfotspackning göras. Den knackade och skar jag ut rätt enkelt.

100815_07.jpg


Sedan kolven på vevstaken och inte glömma låsfjädrarna för kolvbulten. Därefter på med kolvringarna och till sist cylindern. Behövde inte använda nån kolvringskompressor, det gick bra att lirka in ringarna med fingerkraft. Slutligen dit med topplocket, den här har ju separat topplock till skillnad från de flesta modernare sågar. Topplockspackningen var i gott skick så den var bara att återanvända.

100815_09.jpg

100815_10.jpg


Därmed är själva motorhuset ihopskruvat. Hann även med att få dit oljepump och oljetankslocket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98280 Fortsätter här för annars får inte bilderna plats, max 10 per inlägg.

Oljepumpen sitter inuti tanken. En stötstång går från den upp till vevaxeln, där det är en liten excenter på svänghjulssidan. Viktigt att inte glömma att sätta i stången innan pumpen skruvas dit. Annars kan man få fundera länge på varför den inte smörjer kedjan. Inuti oljepumpen är det ett tandat hjul. Stötstången påverkar en fjäder som stegar fram hjulet och det driver sedan pumpkolven.

100815_12.jpg


Slangen som går ut åt vänster ur pumpen och sen i en ögla bort till tankväggen är utloppet för smörjningen. Den korta slangen med en klump är insuget. Det syns inte på bilden men ur änden på klumpen sticker det ur en cylinder av fint metallnät, insugssilen.

100815_11.jpg


En tunn styv plastslang sitter i oljetankens underdel. Den går upp till tankens övre ända och är luftningen. Där slangen sitter iskruvad i godset är det ett lite hål som mynnar inuti fästet för handtagsbygeln. Måste kolla sen hur det ser ut när gummihylsan för handtaget kommit på plats.

100815_14.jpg


Det var så långt jag hann den här gången. Närmast skall insugsventllen på plats och tändning och svänghjul. Det blir en del pyssel då med tändinställning. Sen kommer bensintank, förgasare, koppling, kåpor och handtag och så en massa smådetaljer.

Hoppas nu att mina nya förgasarmembran kommer till veckan, vore fint att få dom på plats på en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98288 Ja har membran här om du har det klurigt o hitta, Totte.

Ser riktigt bra ut! Bra förklarat med!

Avatar Fallback

Re: Partner R12 renovering

Dane  
#98343 Hej igen "totte"

Har nu suttit ett bra tag och "dreglat" över dom fina och intressanta bilderna du lagt in.
Det här är underhållning som heter duga för mej som motorsågsintresserad. :smile:
Dessutom en motorsåg jag aldrig tidigare stiftat bekantsskap med.

Den stora vevaxeltätningen, fanns den som standard, eller är den tillverkad av momentum?

Jag har själv gjort en liknande renovering på en Hq 240 SE c:a 25-30 årgammal.
Det var för ett par år sedan men då kände jag inte till "Skogsforum" så det vart inga bilder.

På den sågen är vevaxeltätningen integrerad i vevaxelkullagret på kopplingssidan.

Största problemet med den renoveringen var att trottelspjället i förgasaren var glappt i axellagringen så den drog tjyvluft och var svår att ställa in förgasaren för ren gång.
Det löste jag genom att brotscha upp axelhålen och svarva bussningar som jag sedan pressade in.
Lite finlir för att trottelaxeln skulle behålla centreringen.
Den sågen har jag numera som reservsåg och den "går som ett spjut".

På tal om att blåsa rent skulle jag nog vilja råda de som ev.blir inspirerade att försöka sej på en liknande renovering, gör inte det om ni inte har tillgång till tryckluft.
Det är , anser jag, absolut nödvändigt för att kunna få rent i alla skrymslen.

Ett tryckluftaggregat finns, om man är nöjd med ett litet enkelt, att köpa ganska billigt på Biltema, Jula eller liknande butiker.

//Hälsn. Dane

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

Skogshuggarn  
#98347 Det här är snart värre än Teknos/Karlebos handböcker från 40/50 talet, där man med "tysk och torr militärdiciplin" går in i olika tekniska specifikationer/lösningar och studier.

Någor som får "5 motorsågar av 5 möjliga" av Skogshuggarn". ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98349 Mange: Tack! Bör inte va nåt problem att få tag på membran, är beställt. Verkar bara vara lite sega på Skog o Trädgård just nu, skall ringa och skälla på dom.

Dane: Tack, trevligt att du gillar det, kommer mer i kväll. Partner R12 är en gammal goding från 60-talet, den och föregångaren R11 var ett viktigt led i utvecklingen av den moderna motorsågen.

Jodå. tätningen finns i Momentums sortiment. Dom fick beställa, fanns inte hemma i Umeå bara. Det dom inte har i tätningar är lätt räknat, så länge det gäller standardgrejor. Sånt som 240:s integrerade tätning har dom nog inte vad jag vet.

Glapp trottel axel är problematiskt och som du erfarit ingen barnlek att fixa, krävs rätt god precision. 240 var en jäkligt bra såg, körde en av de första modellerna i mitten av 70-talet på skogsbruksskolan. Hade ett problem, tändmodulerna small av på löpande band, det var bland Husqvarnas första med elektronisk tändning.

Tryckluft ja, det går inte att leva utan och för renblåsning duger dom där små billiga, funkar oftast hyggligt. Men köp inte oljefria, dom är oftast betydligt sämre än en normal oljesmord haver jag hört sägas.

Skogshuggarn: Tackar för betyget! Den som sett min verkstad inifrån glömmer kvickt det där med disciplin :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner R12 renovering

totte  
#98362 Kvällens första pryl till granskning blev insugningsventilen. Den här motorn är ju en "bladventilmotor" (reed valve engine). Något oegentligt eftersom det här inte är en äkta bladventil, en sådan har tunna fjädrande "blad" av stål som öppnas av undertrycket i vevhuset och stänger när det kolven sen går ner. Den här ventilen har en platta av nån slags plast, belastad med tre böjda bladfjädrar i stället.

100816_01.jpg

100816_02.jpg


Den här konstruktionen med automatisk fjädrande inloppsventil var vanlig i USA på 60-70-talen, de flesta klassiska stora McCulloch hade det, bl a och många Homelite, m fl. På svenska sågar har det inte varit vanligt, Husqvarna och Jonsered har vad jag vet aldrig haft det, fel kan jag ha möjligen, men då kommer Mange att rätta mig. Men Partner R11 och R12 är av den typen. De motorerna kännetecknas av att de inte varvar hårt, vanligen inte över 6 - 7000, däremot är de mycket råstarka med ett rejält vridmoment på lägre varv. Det är då rätt typiskt att det blivit så, i Sverige med vår genomsnittligt ganska klena skog, jämfört med USA, har man prioriterat höga varv för medan USA:s grova virke framför allt krävt sågar som orkar dra med långa svärd.

Nå satte först ventilen på plats, för att se att allt var OK, sen tog jag loss den igen för när tanken är monterad går det bara att sätta i förgasaren och ventilen som en enhet, förgasarmuttrarna går inte att komma åt.

Så bensintanken/förgasarkåpan på plats.

100816_04.jpg

100816_06.jpg

100816_05.jpg


Så förgasaren monterad på insugsventilen,

100816_07.jpg


och så det paketet monterat i sågen.

100816_08.jpg


Vinkeln upp till luftfiltret är en luring, en sån där grunka som man måste vrida på flera olika håll i exakta vinklar för att få in och ut. Om nån har bytt ljuddämpare på en SAAB V4 så vet ni vad jag menar.

Nu har jag ju sagt att jag skall byta membran i förgasaren, så varför sätta i den? Tja säg det, ville nog mest testa att jag fick allt på plats som det skulle vara, och om inte membranen kommer den här veckan så tänker jag försöka starta den med det som sitter i, tror att det funkar nämligen.

En annan luring är gasfjädern, en sån där i vinkel med ett antal varv virade, ser ut precis som om den skulle sitta runt nånting. Funderade en bra stund på var, tills jag kom ihåg att nej den sitter bara i fria luften med ena ändan skruvad under fästmuttern och den adra i spjällarmen. Hade det knipit hade jag fått gå in och kolla, tog nämligen den här bilden när jag tog isär sågen:

100716_01.jpg


Nu kom jag på det ändå, men kameran har sparat mig en hel del tid och förebyggt dumma misstag. Kan rekommendera det att ta massor med bilder vid isärtagning och spara åtminstone tills man monterat ihop allt igen.

Kvällens slutkläm, cylinderkåpa

100816_09.jpg


och svänghjulet än så länge bara löst fastdraget.

100816_10.jpg


Nästa jobb blir att ställa in tändningen, brytaravståndet och förtändningen. Brytarna har jag tidigare polerat upp till hyfsad glans.

Fortsättning följer alltså ...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).