ATV och UTV i skogen

Fastklämd under fyrhjuling

42 inlägg 18421 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fastklämd under fyrhjuling

Skogstomte  
#96644 Tråkigt, någon som vet hur det har gått för stackaren?
Jag tycker vi tar det lugnt med spekulationer tills fakta finns, så kan vi diskutera det istället.

http://ltz.se/nyheter/berg/1.2202854-person-fastklamd-under-fyrhjuling



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Skogshuggarn  
#96645 Med hänvisning till att kanske ligga fastklämd i terrängen under ett dygn eller mera,,,

Vad tror ni om denna i jämförelse med en vanlig mobiltelefon? - fördelar/nackdelar?.

NÖDSÄNDARE McMURDO MAX G PLB/GPS

http://www.skogma.se/Servlet?page=1&set ... rent=s2880

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

axwell  
#96651 Tyvärr, om det gäller den äldre mannen(över 80 år) så har han inte överlevt skadorna.

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Robertberg  
#96655
Skogshuggarn skrev:Med hänvisning till att kanske ligga fastklämd i terrängen under ett dygn eller mera,,,

Vad tror ni om denna i jämförelse med en vanlig mobiltelefon? - fördelar/nackdelar?.


De har ju rätt när de skriver enastående pris i alla fall!
http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... 0&sort=129

McMurdo,erfaren tillverkare av nödsändare, lanserarnu en liten, lätt PLB som larmar i hela 48 timmar ochhar ett enastående pris!
Pris: 5 643,75 kr

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Skogshuggarn  
#96660 Finns de som vill ha över 6000:-, så Skogma är faktiskt inte "grisigast" på priset,,,,, den här gången!. :wink:

Svea/Lantmäteriet mfl har köpt in detta till sin fältpersonal, men det kommer visst starkt även bland oss "skogsbrukare".

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96663 En nödsändare har väl den fördelen att det bara är EN knapp som behöver aktiveras för att larma..och att GPS-koordinater skickas samtidigt till larmoperatören som larmet är aktiverat..
Mobiltelefon i all ära...Men dom är inte alltid att förlita sig på..och du kanske inte ens är i det tillståndet, så att du kan prata i den!
Sedan kan ju var och en sätta priset på livhanken hur dom vill..Jag personligen, tycker inte att 6000:- är dyrt, för något som kanske räddar ditt liv..
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Robertberg  
#96667 Självklart tror jag att i princip alla betalar 6000 istället för att dö.

Men väldigt få köper en, jag tror inte någon här beställde en nu direkt när de såg länken, för sex tusen är en rätt stor summa, speciellt när man bara får "en gul plastgrej som säkert inte ens kommer användas".
Rätt många har överlevt utan dylik nödsändare med sig, den kostar mer än den smakar helt enkelt.

Notera nu att jag inte säger att nödsändare är en onödig skitsak som säljare försöker pracka på oss, utan att den är rätt dyr.

Och att den enligt mig inte har ett enastående pris, inte ens när den är billigare än hos andra.
Om den sålts för under hälften av vad konkurenter begär så hade det varit ett enastående pris =)

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Skogstomte  
#96673
obantteg skrev:
Skogshuggarn skrev:Med hänvisning till att kanske ligga fastklämd i terrängen under ett dygn eller mera,,,

Vad tror ni om denna i jämförelse med en vanlig mobiltelefon? - fördelar/nackdelar?.


De har ju rätt när de skriver enastående pris i alla fall!
http://www.skogma.se/Servlet?Servlet?pa ... 0&sort=129

McMurdo,erfaren tillverkare av nödsändare, lanserarnu en liten, lätt PLB som larmar i hela 48 timmar ochhar ett enastående pris!
Pris: 5 643,75 kr


Det finns ju denna, lite enklare (räcker 1 dygn istället för 2) men det ska väl mycket till om det ska ta mer än ett dygn att hämta en huggare? Dessutom så sänds ju GPS-koordinaterna direkt (även på denna), så de vet var det larmades ifrån även om sändaren dör.

http://www.skogma.se/Servlet?page=11&anr=109510&sort=129#

Pris: 3 681,25 kr inkl moms

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Skogstomte  
#96674
axwell skrev:Tyvärr, om det gäller den äldre mannen(över 80 år) så har han inte överlevt skadorna.


Ja, du har tyvärr rätt.

http://ltz.se/nyheter/berg/1.2203268-avled-efter-olycka-med-fyrhjuling

Sänder en tanke till de anhöriga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96695
obantteg skrev:Självklart tror jag att i princip alla betalar 6000 istället för att dö.

Men väldigt få köper en, jag tror inte någon här beställde en nu direkt när de såg länken, för sex tusen är en rätt stor summa, speciellt när man bara får "en gul plastgrej som säkert inte ens kommer användas".
Rätt många har överlevt utan dylik nödsändare med sig, den kostar mer än den smakar helt enkelt.

Notera nu att jag inte säger att nödsändare är en onödig skitsak som säljare försöker pracka på oss, utan att den är rätt dyr.

Och att den enligt mig inte har ett enastående pris, inte ens när den är billigare än hos andra.
Om den sålts för under hälften av vad konkurenter begär så hade det varit ett enastående pris =)


Hoppas att du inte tog illa upp av mitt inlägg, obantteg..
Men ibland så förundras jag över människors(och min egen) logik allt emellanåt...
Eller dumsnålhet kanske det borde kallas, i stället för logik..
Vi hostar fram stålar allt som oftast till dom mest onödiga prylarna som finns...men snålar rejält när det handlar om prylar som kan komma till "teoretisk" användning i säkerhetsfrågor..
Nej, jag har ingen nödsändare själv..för jag jobbar aldrig ensam i skogen.
Men den dagen jag inte får med mig något sällskap ut i skogsarbetet, så kommer jag att inhandla något som kommer att hjälpa mig att bli hittad om den "osannolika oturen" skulle inträffa..
By the way..Dom här spårningsenheterna till ATV-fordon som kan spåras vid stöld..Finns det något av dom som larmar om fordonet skulle välta eller hamna upp och ner?
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Robertberg  
#96699 Hehe, så mycket förstånd har jag så jag inte tar illa upp av vad folk på internet skriver.

Oftast när folk blir arga på forum beror det på missförstånd, ovilja att förstå eller att folk skriver saker för att provocera (spår av det kan man se i mitt inlägg du quotade).

Jag jobbar heller aldrig ensam i skogen, är alltif minst två men ofta tre.
Du tänker helt rätt ulf som tänker skaffa en nödsändare när du vet att du ska jobba ensam, dock lär det bli så någon gång att du går ut ensam ändå, kanske för att din partner får förhinder men du väljer att ge dig iväg ändå.
Iom att det är oplanerat så har du ju inte investerat i nödsändaren, och ingen skulle väl bli direkt förvånad om det är då olyckan är framme?

Jag har för mig att det finns en mobil, eller om det var ett tillbehör som man kopplade till sin mobil som ringde upp ett förvalt nummer om appareten legat horisontellt för länge, Någon som vet mer?

Detta ämnesbyte kan nog av vissa ses som respektlöshet.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Skogshuggarn  
#96702
Ulf skrev:
obantteg skrev:Självklart tror jag att i princip alla betalar 6000 istället för att dö.

Men väldigt få köper en, jag tror inte någon här beställde en nu direkt när de såg länken, för sex tusen är en rätt stor summa, speciellt när man bara får "en gul plastgrej som säkert inte ens kommer användas".
Rätt många har överlevt utan dylik nödsändare med sig, den kostar mer än den smakar helt enkelt.

Notera nu att jag inte säger att nödsändare är en onödig skitsak som säljare försöker pracka på oss, utan att den är rätt dyr.

Och att den enligt mig inte har ett enastående pris, inte ens när den är billigare än hos andra.
Om den sålts för under hälften av vad konkurenter begär så hade det varit ett enastående pris =)


Men ibland så förundras jag över människors(och min egen) logik allt emellanåt...
Eller dumsnålhet kanske det borde kallas, i stället för logik..
Vi hostar fram stålar allt som oftast till dom mest onödiga prylarna som finns...men snålar rejält när det handlar om prylar som kan komma till "teoretisk" användning i säkerhetsfrågor..
Nej, jag har ingen nödsändare själv..för jag jobbar aldrig ensam i skogen.
Men den dagen jag inte får med mig något sällskap ut i skogsarbetet, så kommer jag att inhandla något som kommer att hjälpa mig att bli hittad om den "osannolika oturen" skulle inträffa..
By the way..Dom här spårningsenheterna till ATV-fordon som kan spåras vid stöld..Finns det något av dom som larmar om fordonet skulle välta eller hamna upp och ner?
MvH. Ulf


Vill inte tillägga något till ovanst, för jag funderar i precis samma banor, och nej!,,,, jag har inte heller någon nödsändare.
Frågan är som sagt bara hurpass mycket bättre den är jämfört med mobilen, för även den går ju att spåra.
Dvs,,, kan man bara fiska fram den och slå 112 så borde väl larmcentralen automatiskt påbörja sökning även om man inte kan klämma ur sig position,,,,exvis för att man fått en smäll över skallen?.

Eller är jag helt "ute och åker" här?,,,,,

Grejen är väl bara hurpass lång tid detta kan ta? samt exakthet på just positionen.?

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96731 Visst går det att spåra en mobiltelefon, Skogshuggarn..
Med min ringa kunskap på området så kan jag bara referera till vad jag har läst, och det verkar som om att spårningen av mobiler är rätt så grovhuggen vad gäller positionering, och helt och hållet beroende på hur många mobilmaster som finns i området för att kunna triangulera mobilutsändningen..
Där slår ju spårsändaren mobiltelefonen med hästlängder pågrund av att den sänder larm OCH gps-position samtidigt till larmcentral och även pejlsignal till räddningspersonalen.
Någon som kanske har mer ingående fakta om spårning av mobiltelefoner..?
MvH. Ulf

Avatar Fallback

Re: Fastklämd under fyrhjuling

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96861 Det är mer än bara vi som jobbar i skogen som kan behöva en nödsändare. Det kan vara allt från en bärplockare som faller och bryter benet till en jägare som som blir oförmögen att ta sig hem och kan inte kontakta någon när radion har lagt av. En grupp som skulle ha en stor nytta av den är nog dom som är äldre och rör sig i skogen. Där kommer den nog att rädda många liv. Min åsikt är klar hittar du en billigare livförsäkring så köp den och strunta i den här.

http://www.fastfindplb.com/sv/

Ställ er frågan hur många av ni har en handburen GPS hemma för samma peng? Troligen så blir den kvar hemma när ni ska ut och röja eller hugga ved. Om olyckan är framme så är denna pryl värt varenda krona. Enda nackdelen är väl att batteriet inte är avsett att bytas ut men den ska hålla i 5 år så då blir det ingen stor månadskostnad på 3700:-.
62:- månad om jag inte har räknat helt fel. Sen är det nog inte omöjligt för en som är händig att byta ut batteriet när det är slut även om det inte är att rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: Fastklämd under fyrhjuling

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96866 Det kan nog vara bra med en specialpryl, men annars så har väldigt många nya telefoner inbyggd GPS idag. För egen del så ska jag ut på "långpromenad" i skogen så slår jag bara på det lilla gratisprogram som jag laddat ner i mobilen. Det är ett program för motionärer och håller koll på exakt var du är. Behövs bara en knapptryckning för att egentligen vem som helst ska kunna gå in på en sida på internet och se var jag är.

Så det som behövs finns idag i många mobiler, är övertygad om att det finns många fler "appar" som är ännnu mer anpassade för övervakningsjobbet än mitt motionsprogram. Jag gillar det då jag dessutom använder det för motion :smile:

Annars så gäller för mig vid arbete i skogen, eller utflykter, samma som vid fjällpromenader, man talar om hemma vart man ska och hur länge man räknar med att hålla på. Dessutom har jag en vanlig visselpipa i runt halsen, blir jag fast så kan jag i varje fall höras.

http://www.endomondo.com/login

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).