Skotare

Brunett 578 verkstadshanbok

22 inlägg 16898 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Brunett 578 verkstadshanbok

Jonas_brunström  
#95618 Hej. Har en gammal minibrunett 578 och söker efter en verkstads handbok till den. var kan man tänkas hitta en sådan ifall inte nån på forumet har en liggandes nånstans?. Någon maskintillverkare borde väll eventuellt äga rättigheterna på brunetten och kanske ha en tillgång till den litteraturen?

/jonas



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#95620 Jag kan inte hjälpa dig men har också införskaffat en minibrunett och fick med service handböcker med sprängskisser och specifikationer.
Fick dock ingen ''instruktionsbok'' verkstadshandbok'' som även du söker. Där man ser t.ex hur mycket olja det är i motorn och hydral systemet o.d och specifikationer på pumparna . Ja ni fattar..

SKulle vara hemskt tacksam om någon här kunde hjälp oss.

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Jonas_brunström  
#95634 Sprängskisser det låter intressant. Jag har nämligen en servicebok eller vad man skall kalla den för, i den finns uppgifter på tx oljemängder och liknande. ifall det är nått du undrar på så fråga så kan jag kolla i min bok. Den är nämnligen på finska så tror inte att du själv har så mycket nytta av den :D differential låsen och mina bromsar är ur kopplade och har ingen aning om hur jag skall ansluta alla slangar och rör så att det blir rätt. Om du har sprängskisser över motor växellåda och hydrostat skulle det kunna hjälpa en del!

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#95791 Okej! toppen (Y) Då vet jag att det bara är att fråga dig om det är något jag undrar. finns det något om hög/lågväxel i boken??

Om du vill så kan jag försöka skanna in de sidor som är på bromsarna och diffen??

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Jonas_brunström  
#95812 Jo bara att fråga!. Det finns nog ett kapitel i boken om just låg och högväxeln. Värt att notera är att på högväxeln driver maskinen bara på framdelen, dvs vagnsdriften är urkoplad. att köra i skogen på högväxeln är något som inte rekomenderas men det märker man ju för den orkar inget över huvudtaget på högväxeln. Sen skall man gärna lägga den i friläge när man stänger av maskinen obs att friläget skall läggas i fören motorn stängs.

Ifall det inte är ett för stort bekymmer så skulle du gärna kunna skanna in de sidorna om hydrostaten växellådan och bromsarna + diffarna. Skall riva hela maskinen i bitar i kommande veckan så kan ju vara bra att veta vad det skall finnas inne i den :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#96078 Håller på och försöker få någon bra bild på det du vill ha men svårt att få det bra :( men det kommer !

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#96079 Föressten har du lust att kolla i boken om det står ur man skall bete sig för att få i hög och låg växel så vore det tacksammt :D

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Jonas_brunström  
#96151 Det står faktiskt inget i boken om hur man skall bete sig för att få i växlarna på ett enkelt sätt. Min är också krånglig att växla med ibland men har kommit på några sätt som gör det enklare. Först se till att maskinen går på tomgång så brukar det gå lättare. Sen hjälper det om du hittar ett så plant ställe som möjligt så maskinen inte vill rulla iväg när den går i friläge. Om bromsarna fungerar brukar det gå att sätta maskinen i fullt styrutslag och sen sätta på bromsarna. Ibland vill växlarna helt enkelt inte fara i och då brukar det hjälpa att köra någon centimeter framåt eller bakåt och sen försöka igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#96250 Sprängskisser kommer imorgon bitti har de inskanade nu men dator och internet vill inte sammarbeta när jag skall ladda upp bilder 😡
Tack för tippset för växlingen (Y) provade det och då verkade det funka :D:D

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#96618 Jag är hemskt ledsen men jag kan inte få upp några bilder. Åker på semester kommande vecka.Så jag kan inte försöka förens nästa helg.. hoppas du kan klara dig ändå :S

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#96622 NU funkade några stycken....

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Det blev på lite allt möjligt såg jag men jag får försöka sedan när jag komms hem.

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Jonas_brunström  
#96624 coolt ganska tydliga bilder. Har redan skruvat ihop min maskin och lyckats få det att fungera. Har byggt bromsarna och differential att fungera med en elektrisk knapp. Tar tryck från hydrostaten och kör det genom några magnet ventiler . på det viset fungerar också parkeringsbromsen. enligt mig är det mycket bekvämare en brunettens orginal pedal som bara fungera när man har stolen åt rätt håll

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Jonas_brunström  
#100121 Tjena karlsson. Nu har min brunett kraschat lite igen. undrar ifall du skulle ha lika fina bilder över framvagnens boggir. gärna en översikt av vad det finns för axlar och drev som går in till differential. antar att min ena kraftöverföringsaxel har brustit, håller på och river den i bitar nu och det skulle hjälpa betydligt om man viste lite i förväg hur den är konstruerad.

/jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#100139 Det jag kan hjälpa dig med är bilder på ut och ingåendeaxel, kraftuttagsväxel, hög och låg växel, diffrential axel, boggien, kaftuttagsväxeln, stödlagringar på kraftuttagsaxeln

Vill du ha på allt? annars kan du ju skriva ner vad du vill ha på så att jag slipper sitta i onödan och ladda upp ;)

Avatar Fallback

Re: Brunett 578 verkstadshanbok

Karlsson578  
#100141 så kan jag slänga upp det åt dig i kväll :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).