Motorsåg och handhållet

Ny Handgräsklippare, vad rekommenderas?

107 inlägg 56069 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96531 Köp en Klippo och du blir nöjd.Köpte min första 1976 Min andra 1998 och bägge är fungerande än i dag överlever jag dom köper jag en till klippo.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96542 Såklart en Klippo. Jag har en klippo pro 21s och är super nöjd. Hade en Honda 536 Mulch innan och den var också bra men sen kom jag över denna av en slump så jag sålde hondan. Har trots att jag är inbiten honda kille inte ångrat mig en sekund. Numer kör jag en briggs och är nöjd emd det. Går faktiskt riktigt fint, startar ALLTID på första eller andra draget.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96550
obantteg skrev:Hur gammal är man när man börjar oroa sig för vibrationerna på sin nya gräsklippare?
Runt 20 gör man det iaf inte, inte ens utan vantar :)


Jag är dock 20 år två gånger om d.v.s 40 år.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96552 Nu har jag i alla fall köpt mig en ny gräsklippare. Det blev en Toro Commercial CD 53 med 6,0 hästars Kawasaki FJ180V motor för totalt 8400 kr inkl moms. Max vibrationer 5,5 m/s enligt manualen.

Jag körde givetvis klipparen någon timme och blev mycket imponerad av farten på Torons självgående. Här fick jag allt länga på stegen för att hinna med. :)

Tack för all hjälp.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Nonkan  
#96555
Niking skrev:
Tack för all hjälp.


Haha, det blev ju en modell ingen har pratat om, så hjälp vetefasen ;) Aja, Toro kan de också, så det var säkert ett bra val. Vi sålde lite Toro för några år sedan, och deras variabla drivsystem som följer hastigheten på operatören var grymt smidigt.

Så länge det inte är stormmarknadsklippare som köps är jag nöjd...

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96557
Nonkan skrev:
Niking skrev:
Tack för all hjälp.


Haha, det blev ju en modell ingen har pratat om, så hjälp vetefasen ;) Aja, Toro kan de också, så det var säkert ett bra val. Vi sålde lite Toro för några år sedan, och deras variabla drivsystem som följer hastigheten på operatören var grymt smidigt.


Tja! Mange tipsade om bl.a. Toro som ett bra proffsmärke.

Nonkan skrev:Så länge det inte är stormmarknadsklippare som köps är jag nöjd...


Tja, utan forumets hjälp vet i katten om det inte hade blivit en vanlig Stiga eller HVA/Jonsered, så...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96584 De har sin plats med, fast de som vill ha riktiga grejer o mycket för pengarna ska nog inte handla i dagens varuhus.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96588 Är rätt nöjd med min Stiga, man märker ju att det inte är proffsklass, men den är klart en klass bättre än de billigaste varuhusklipparna. Chassit och hjulen är riktigt bra, motorn är ju en billighetsvariant, men funkar och startar lätt. I mitt fall var det priset som fick bestämma, hade inte budget för nån 8 - 10' klippare. Gav runt 3' för den för 3 år sen. Så har jag ju bara ett antal hundra m2 att klippa med.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96595 Bara några hundra kvadrat? Då hade jag nog kört en motorlös cylinderklippare.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

totte  
#96598 Inte på mitt underlag! Har du kört en sån i mossa? :shock: Är en del rätt ruffigt på en del ställen, där skulle en handjagare gå bet. Det kallas naturtomt :D

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96599 Så, nu har jag kört klart den klippningsomgång, som jag påbörjade med min gamla Jonsered. :smile:

Enligt Toro-manualen så bör kåpan rengöras invändigt efter varje klippning, genom att ställa klipparen på en asfalterad yta eller dylikt, starta motorn och sedan spruta vatten mot asfalten precis bakom gräsklipparens högra bakdel. Detta vatten ska då via knivarna skvätta upp på kåpans innertak. När kåpan sedan är ren, rekommenderas att motorn går några minuter efter torkning, så att det blir torrt!

Jag förmodar att rengöringen funkar lika med luftkompressor och pistolmunstycke? Jag saknar om inte annat en bra hårdgjord yta för den i manualen beskrivna vattenmetoden.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96600
totte skrev:Inte på mitt underlag! Har du kört en sån i mossa? :shock: Är en del rätt ruffigt på en del ställen, där skulle en handjagare gå bet. Det kallas naturtomt :D


Totte, mossan går väl att räfsa bort om du önskar/orkar? :???:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommender

Robertberg  
#96606
Nonkan skrev:
Jag är 30, men jag har sett tillräckligt många gamla skogsarbetare med darriga händer och vita fingrar för att tänka på hur mycket maskinen vibrerar varje gång jag startar en gräsklippare/motorsåg/röjsåg.

Vibrationer och höga ljud har jag en väldig respekt för, men har bara en kropp.


totte skrev:
Det gjorde inte jag heller i den åldern, nu klarade jag mig ändå hyfsat för jag slutade med utomhusjobben i 30-årsåldern. Har bara måttliga symptom, mest att fingrarna vitnar när det blir kallt. Men det var då jag grundlade detta. Så frågan är inte hur gammal man är utan hurpass medveten man är om riskerna. Och idag borde det inte vara svårt för en normalbegåvad person att veta hur det ligger till.


Sen kan man ju fundera på om min nochalans mot vibrerande gräsklippare beror på att dagens gräsklippare vibrerar betydliget mindre än vad de gjorde för 20/30/40 år sedan, eller att jag inte är normalbegåvad.

Höga ljud har jag också en väldans respekt för, dels för att det är så obekvämt, dels för att min tinnitus inte blir mindre. Och så går arbetsdagarna fortare med lite radio i öronen..

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Skogshuggarn  
#96615
Niking skrev:Så, nu har jag kört klart den klippningsomgång, som jag påbörjade med min gamla Jonsered. :smile:

Enligt Toro-manualen så bör kåpan rengöras invändigt efter varje klippning, genom att ställa klipparen på en asfalterad yta eller dylikt, starta motorn och sedan spruta vatten mot asfalten precis bakom gräsklipparens högra bakdel. Detta vatten ska då via knivarna skvätta upp på kåpans innertak. När kåpan sedan är ren, rekommenderas att motorn går några minuter efter torkning, så att det blir torrt!

Jag förmodar att rengöringen funkar lika med luftkompressor och pistolmunstycke? Jag saknar om inte annat en bra hårdgjord yta för den i manualen beskrivna vattenmetoden.
/Niklas


Appropå detta,,,,

Har man förkastat iden med spolanslutning på klippdäcket (typ Gardena) dit man helt enkelt kopplade trädgårdsslangen för rengöring?.

Klippdäcket på min åktraktor är nämligen lite bökigt att få rent, så jag har många ggr funderat på en snarlik lösning.

Användarvisningsbild

Re: Ny handgräsklippare, vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96617 Någon gardenakoppling har jag inte på min Toro Commercial CD 55 och jag har heller inte sett det på årets Klippo-maskiner heller (eller för den delen Honda eller Viking).
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).