Föryngring

Vem skall plantera åt mig?

9 inlägg 4842 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem skall plantera åt mig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96333 Ett sågverk kommer att ta ned skog åt mig, ca 2 ha. Skall planteras med Sitka barrot.

Antingen så låter jag sågverket göra det, eller så tar jag någon annan entreprenör. Vet inte vilket som kan bli bäst, någon som har lite input? Skadar inte att ha lite erfarenhet från lokalt skogstjänstföretag. Sågverket har sagt att de skall hugga tills hösten, men de har 2 år på sig formellt, vill inte att det skall bli strul med plantbeställninga och uppskjuten avverkning.

Om någon som läser detta är intresserade av att fixa plantor och att sätta dem, så hör gärna av er!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

bevakare  
#96367 Om jag var du.....skulle jag ta med frun/familjen och sätta dessa plantor efter skolboken en helg.
Bra sätt att involvera familjen i gården och skapa lite mera lagkänsla, glöm inte å fixa bra lunch å fika ute i skogen.
Det går ca 2500 plant per ha vilket en person klarar att göra på en lite längre dag.

Trevlig skogshelg önskas

Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96368 Jag har funderat på det också, men jag tror inte det blir så. Skall leja ut det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

alias  
#96409
bevakare skrev:Om jag var du.....skulle jag ta med frun/familjen och sätta dessa plantor efter skolboken en helg.
Bra sätt att involvera familjen i gården och skapa lite mera lagkänsla, glöm inte å fixa bra lunch å fika ute i skogen.
Det går ca 2500 plant per ha vilket en person klarar att göra på en lite längre dag.

Trevlig skogshelg önskas


Antingen är du fan så mycket duktigare än vad jag är på att plantera, eller också räknar du en långdag när ni har midnattssol (nästan i vart fall) är upp. Skulle aldrig lyckas få ner 2500 barrot i marken på en dag.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

bevakare  
#96520 Min uppfattning är inte att jag är någon super plantör.....
Vad sätter du på en dag eller i timmen ?

Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96522 Jag och frun satte 400 plantor, det tog två dagar.

Men, jag hade inte tänkt göra detta själv ändå, så tips om att hitta plantor/plantör vore uppskattat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

Axl  
#96610
bevakare skrev:Om jag var du.....skulle jag ta med frun/familjen och sätta dessa plantor efter skolboken en helg.
Bra sätt att involvera familjen i gården och skapa lite mera lagkänsla, glöm inte å fixa bra lunch å fika ute i skogen.
Det går ca 2500 plant per ha vilket en person klarar att göra på en lite längre dag.

Trevlig skogshelg önskas


Då ska det vara små täckrot och markberett inte stor barrot och omarkberett jag skulle vara nöjd med 500 sitka.

Avatar Fallback

Re: Vem skall plantera åt mig?

rammasenmägg  
#96614 Håller med Axl efter att ha satt 350 sitka barrot på en låång dag.

Användarvisningsbild

Re: Vem skall plantera åt mig?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96627 skulle ha varit intresserad av att sätta planten, få lite omväxling men Sverige är tyvärr lite väl avlångt,

kan inte plantskolan eller virkesköparen hjälpa dig?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).