Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbetshästar i skogen

78 inlägg 43843 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95292 tack för tippsen :)
Nej jag känner inte säljaren alls. Och vagn finns med en liten skogsvagn med boggie fram och bak. han är en 10 årig valack och jag får den och vagnen och selar osv för 26 000. Tanken är ju att jag ska lära mig så detta är ju mest på skoj. har alltid drömt å köra med häst :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#95329 LÅter billigt om vagn och selar ingår. Min "Ormen" (om det är en sådan, förutom SJM finns en till liknande 8-hjuling som görs i Dalarna och på Västkusten) kostade 30 + moms bara den. Begagnad loksele ligger på 5-10 tusen. Har du länk till annons för hästen?

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95345 bilder

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95346 bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95347 bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95348 Hästen har hästpass
Är mkt snäll och fin enligt säljaren.
Gått endel i skogen doch mindre de senaste åren. Han säljer hästen pga åldersskäl.
Han heter benjamin och har mankhöjd 1,7m ¨
Van med hundar motorsågar. bilar osv. Lättlastad. Även att verka och sko. Hjälper till med frambenen men inte bak när det skall skos.
Han har haft honom i 8år.
Riden endel dock inte så mkt. dock bara barbacka.
Drar duktigt i skogen och gillar att arbeta. Har även dragit harv och lite annat. Har inte haft några problem med sjukdommar eller liknande.
Han har blivit lite överviktig ca 40kg då han mumsat i siog för mkt gräs på betet och inte arbetat så mkt. Väger ca 1000kg.

Såg att de flesta här på forumet kör med en nordsvensk i skogen. Är dessa bättre lämpade än ardenner eller vad är orsaken till detta??
Mvh Calle

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#95431 Kan ju vara något!? Känner du någon mer erfaren körare så ta med honom/henne och titta (fast nu har du kanske redan slagit till :-) I vilket fall skulle jag låta en veterinär titta på honom innan köp. Bl.a i munnen, de flesta hästar får hakar och dyl i tänderna som stör tuggningen och även påverkar bettet och körningen. Sådant tar en duktig veterinär bort. Benen och hovarna givetvis, hur han är ställd i benen och hovkvalitet, ev. skador där och sådant.
'Ser lite konsigt ut med tömmarna och bettet (som hänger ner), men det kan vara att tömmen fastnat under draglädret.
Jag har inte själv haft ardenner men förr i tiden blev de ingenstörre "hit" i norrlandsskogarna, trol pga de var för stora och klumpiga på stickvägarna i skogen. Däremot på isade basvägar borde de ju dra bättre än nordisar pga. sin tyngd. Samtidigt så beror mycket av dragförmågan på hästens teknik och vilja. En 400 kg lättare finnhäst med "sisu" kan dra större lass än en seg ardenner. Så i slutänden beror mycket på hästindividen. Jag tror att i ditt fall spelar det mindre roll om det är nordis eller ardenner, viktigast att ni fungerar ihop. Gå gärna på diverse brukskörningskurser och dylikt i din hemtrakt, åtminstone har jag fått mycket hjälp av bl,a FNH här i Norrbotten. Jag vet inte hur erfaren du är (är det din första häst?), men alla utvecklas om man får köra ihop med andra duktiga kuskar (och hästar).

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95518 Hej hej
Ditt mail kom lite sent :) men de blev en affär :)
Japps det är min första häst och han verkar helt otroligt lugn och fin. Bråkade lite de första milöen i transporten hem men sen gick det superbra. Han som jag köpte hästen av hade haft honom sen han var 3 år och kört heltid med hästar i skogen under en 10 års period. men nu va han gammal och skulle lägga det på hyllan. Och han kändes ärlig och uppriktig med allt. Men visst man har ju hört talas om hästskojare haha. Vi ska hämta skogsvagnen under semestern då vi inte fick med oss den. Så nu är det bara till att ut å öva :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#96342 Dottern filmade när jag kör i skogen med min 8-hjulsvagn, Ormen från SJM-Julsgård. Är nästan varje morgon bort 3 km till utskiftet och hämtar hem ett lass massaved, som jag nästa år eldar upp i min vedpanna. En 2-timmarstur som är mycket roligare att köra än en tom träningstur, pga hästarna gör ett nyttojobb (och jag med)[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=61hBY5ApREQ[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

totte  
#96356 Mycket trevligt!

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#96377 Underbara bilder. Önskade bara att man hade möjlighet att hinna med att ha en häst hemma :sad:

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160895 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_e2fqAOs2g4[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

totte  
#160928 Fint med 3-cylindrig havremotor!

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

axwell  
#160981
totte skrev:3-cylindrig havremotor!


Aha, det förklarar saken.
Som jag har funderat, kan kranen drivas av en talloljemotor, nej Preem sa ju i veckan att tallolja fungerar för dåligt i kyla.

Vet inte om rapsolja och metanol låter sig blandas, annars blir det ju stopp vid -20 grader.

Havre var det, samma sort som jag ger till småfåglarna ! ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).