Skotare

Utvärdering JD 1010E

3 inlägg 3705 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utvärdering JD 1010E

JD_1110  
#96242 Hej

Jag har nu kört en 1010E i ca en månad och undrar vad ni som kört 1010 eller för den delen andra E-skotare tycker och tänker om modellen.

Fördelar
Grymt bra hytt
Fin hydraulik
Smidig

Nackdelar
Mycket svag
Krånglande mjukvara
Osmidigt kranstöd vid transport
Törstig
Liten tank - håller nätt och jämt ett skift

Det var vad jag kom så här på kvällen. Som sagt fyll gärna i och kom med synpunkter.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Utvärdering JD 1010E

skogsjan695xl  
#96248 jag körde också en 1010E misstänker det var samma maskin. Att gå från 810 till 1010 var ju skitfint att ex få ha kranen på rätt ställe.

Stort plus är ju snurr/niv hytten.
Bra sikt.
Stark i kran,

Men minus var ju att hytten var ryckig vid start och stopp av kranen. (var ett hydraulfel som ska vara åtgärdat nu)
Tycker den kunde ha svängt bättre. Men man är väll van vid 810.
Absolut för liten tank.
Lastar för lite.


Bara denna maskin ha funnits ett tag så kommer detta vara en fin gallringsskotare så fort alla barnsjukdomar är borta.

Avatar Fallback

Re: Utvärdering JD 1010E

JD_1110  
#96375 Det roliga är att han som äger maskinen går från en 810 och kan inte se några som helst nackdelar med den. Jag å andra sidan kommer från en 1110 och märker mycket skillnad. Jag saknar de större hjulen och det vridmomentet som var i sexan men huven blir ju också kortare så man ska väl inte klaga för mycket. Däremot tycker jag att den svänger okej men är van vid 1110 så det kan vara det.

Kranen märker ju inte jag någon skillnad på eftersom det var samma som i 1110an men däremot att man får ha ett så himla högt arbetsvarv för att kranen ska bli trevlig.

Det där med ryckig hytt kan jag inte säga att jag märkt så det är väl åtgärdat som du säger. Maskinen levererades veckan innan midsommar.

Lastutrymmet däremot är ju inte helt katastrofalt enligt mig. Vi mätte igår och fick det till 4,2 m2 vilket väl är i nivå med lillgremo som har ungefär samma lastvikt

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).