Skördare

Nya Ergo C4 H7.

84 inlägg 29163 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#95322 Jo, det blir fort kilo av de...........
Senast redigerad av tredor sön 15 aug 2010, 08:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

mrme  
#95326 våran beaver gick bra, lite väl mycke slang som gick på agget, å byt slangarna som går in under kranen varje höst (c33) inte kul att byta dom mitt i vintern. Dom rör sej rätt mycket å sliter på varandra. i allafall våran,

lite taskig parallelföring på kranen annars går den fint å väldigt svag på kransvängen men de tror ja är bättre på dom nyare.

Tror 8wd ergon är den bästa ponsse just nu fattas en snurrhytt bara sen så är den ännu bättre.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#95330
tredor skrev:Jo, det blir fort kilo av de...........
Efter mycket velande och grubblande har jag nu bestämt mig för ett tag sen,Kommer att gå ifrån JD och inhandla
en 8wd ergo.Hoppas den kommer att hålla bättre än JD och inte bli som er förra maskin!
Får den i september..............

Det är bara att gratulera! Det är den maskinen vi tror på också.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95380
betula skrev:På pappret tror jag 20 800 kg. Lite band och diesel gör nog sitt till. Band 4 st, 7200 kg, 8 vätskefyllda däck, 1600 kg. Sedan diesel och oljor för resten.


är du säker på att banden väger 1800 kg styck? våra eco-soft till 1470d väger inte alls så mycket tror jag...

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#95383 Nej, inte knäppsäker men ganska.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95427 Kompisen fick ut sin 3 Ergo sen 05 nu i oktober och den har nog passerat 3000 h nu.
De härikring vet vem jag talar om 8)

3dje Ergon, nog över 25000 timmar totalt och massa gjorda m3 utan ett enda större problem och stillestånd.

Gör Ponsse skitmaskiner eller kan det bero på annat närl grejerna rasar ?

Var det fel på de första exemplaren ?

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95428 För att förtydliga så kör kompisen även nu med en Ergo, senast en 8wd som var den första i Sverige om jag minns rätt.

8 wd C4 och H7 tror jag det var.

När man läser beskrivningen om hur jävligt Betula haft det med sin Ponsse, satan kan nåt mer gå sönder, undrar man ju vad som blivit tok i monteringen ?

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

betula  
#95439
ICE skrev:För att förtydliga så kör kompisen även nu med en Ergo, senast en 8wd som var den första i Sverige om jag minns rätt.

8 wd C4 och H7 tror jag det var.

När man läser beskrivningen om hur jävligt Betula haft det med sin Ponsse, satan kan nåt mer gå sönder, undrar man ju vad som blivit tok i monteringen ?


Vår teori är för starka grejer i gamla chassit.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

novis??  
#95440
ICE skrev:Kompisen fick ut sin 3 Ergo sen 05 nu i oktober och den har nog passerat 3000 h nu.
De härikring vet vem jag talar om 8)

3dje Ergon, nog över 25000 timmar totalt och massa gjorda m3 utan ett enda större problem och stillestånd.

Gör Ponsse skitmaskiner eller kan det bero på annat närl grejerna rasar ?

Var det fel på de första exemplaren ?
snälla nån helmerson bor 24 timmar i maskin 7 dar iveckan han skruva mycke med slang o kran prata med roger johan har svårt att veta vad han sakt gång från annan :roll:

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

mrme  
#95468
betula skrev:
ICE skrev:För att förtydliga så kör kompisen även nu med en Ergo, senast en 8wd som var den första i Sverige om jag minns rätt.

8 wd C4 och H7 tror jag det var.

När man läser beskrivningen om hur jävligt Betula haft det med sin Ponsse, satan kan nåt mer gå sönder, undrar man ju vad som blivit tok i monteringen ?


Vår teori är för starka grejer i gamla chassit.


HHHHHHHHhmmmmmmmmmmm teorier är ju inte förbjudna så men vissa kan vara väldigt långsökta

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

tredor  
#95493
betula skrev:
tredor skrev:Jo, det blir fort kilo av de...........
Efter mycket velande och grubblande har jag nu bestämt mig för ett tag sen,Kommer att gå ifrån JD och inhandla
en 8wd ergo.Hoppas den kommer att hålla bättre än JD och inte bli som er förra maskin!
Får den i september..............

Det är bara att gratulera! Det är den maskinen vi tror på också.

Tack för det! Den som lever får se!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95716
novis?? skrev:snälla nån helmerson bor 24 timmar i maskin 7 dar iveckan han skruva mycke med slang o kran prata med roger johan har svårt att veta vad han sakt gång från annan :roll:


Snälla nån vadå ??
Jag skriver ju att de kör mycket, även om det väl är långt i från 24/7 nuförtiden, men att de trots det inte haft nåt större fel och stillestånd vad jag hört.

Jämför jag vad man hör om de fel och krångel som varit, och är, på t ex JD maskinerna härikring och vad detta har kostat entreprenörerna i både stilleståndstid och reparationer så verkar Helmerssons Ponssemaskiner varit driftsäkrare och enormt mycket billigare på rep och stilleståndskontot och ändå är det väl de som kör störst volym i detta område ?


Men detta är ju bara vad jag hört så berätta gärna om vilka större fel och kostnader som de haft på sina Ponssemaskiner du som vet mer för jag har visst missat det helt.
Varför har de behövt skruva mycket slang och kran ? Vad var felen och är de lösta nu ?

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

Ponsse  
#96167
ICE skrev:
novis?? skrev:snälla nån helmerson bor 24 timmar i maskin 7 dar iveckan han skruva mycke med slang o kran prata med roger johan har svårt att veta vad han sakt gång från annan :roll:


Snälla nån vadå ??
Jag skriver ju att de kör mycket, även om det väl är långt i från 24/7 nuförtiden, men att de trots det inte haft nåt större fel och stillestånd vad jag hört.

Jämför jag vad man hör om de fel och krångel som varit, och är, på t ex JD maskinerna härikring och vad detta har kostat entreprenörerna i både stilleståndstid och reparationer så verkar Helmerssons Ponssemaskiner varit driftsäkrare och enormt mycket billigare på rep och stilleståndskontot och ändå är det väl de som kör störst volym i detta område ?


Men detta är ju bara vad jag hört så berätta gärna om vilka större fel och kostnader som de haft på sina Ponssemaskiner du som vet mer för jag har visst missat det helt.
Varför har de behövt skruva mycket slang och kran ? Vad var felen och är de lösta nu ?

Likadant Ponssarna som farsan kör/kört har bara gått och gått. Förra Ergon gick som en klocka och den var ifrån -04 och bytte knappt någonting. ´Men beror mycket på hur man behandlar maskinerna, är man noga med dom så tuffar dom på. John Deere har det varit mycket problem med här hemma, att kranfötterna går sönder och kranarna rasar.. kostar tid och pengar det med.

Användarvisningsbild

Re: Nya Ergo C4 H7.

finskpinne  
#96198 Ponsse verkar ha allt för bråttom med att få ut nya grejer på marknaden. 1995 köpte vi en HS 15 Ergo och den gick som en klocka, den modellen hade de ju tillverkat ganska länge då redan.
Aggregatet däremot var för klent byggt men när dom på ponsse märkte att någon del gick sönder ofta så sänkte dom priset på den delen. Och hittade de någon barnsjukdom så skickade de ut ett meddelande till alla som hade samma modell om att man fick komma å byta den delen gratis. Det var ju ganska bra att man fick åka å byta den delen förrän den rasade sönder i skogen.

Men år 2000 bytte vi till en ny ergo och den var ett riktigt måndagsexemplar! Det fanns inget som inte krånglade på den. Allt från den kraftlösa Caterpillarn till datorn krånglade. Däremot hade de fått aggregatet att hålla bättre. Har för något år sedan lugnat ner oss och kör bara ett skift i gallring nuförtiden. Sålde då bort alla stora maskiner och köpte en gammal hederlig nittiotals-ponsse igen (Cobra). Den har perkins motor och den maskinen går som en klocka, har just passerat 18000 timmar.

Något bra gallringsaggregat tycker jag inte att Ponsse har tillverkat ännu, bytte just från H53 till ett Kesla som är mycket lättare och kräver mycket mindre energi. Har räknat att jag kör pick-upen på den mängd bränsle jag sparar med detta aggregat. Dessutom går det mycket bättre att köra flerträdshantering med Kesla.
Men det är ju nog lite annorlunda när det bara är jag och farsan som kör nuförtiden, när det var anställda som körde så gick det nog sönder en hel del mera än nu.

Avatar Fallback

Re: Nya Ergo C4 H7.

novis??  
#96233 det är tur att det finns så många som är nöjd med ponnse å att det är ferssan eller någon annan ybermänsken :lol: som kör :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).